سه شنبه 24 تیر 1399 - 10:58

رونمایی از گزینه های اولیه اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری؛ خاتمی‌ها، معین و صفایی فراهانی

آنها اخیرا در جلسات و گعده های انتخاباتی و سیاسی شان تاکید کرده اند باید با چهره هایی که تماما آرم و مارک اصلاح طلبی دارند وارد صحنه انتخابات 1400 شد و بر این اساس پیشنهادشان کاندیداتوری افرادی نظیر «سید محمد خاتمی، محمدرضا خاتمی، مصطفی معین و محسن صفایی فراهانی» است. این بخش از جریان اصلاح طلبی امید زیادی دارند که با معرفی یکی از این گزینه ها شانس خود را برای پیروزی در انتخابات سال آینده بالا ببرند.

بویرنیوز: اصلاح طلبان در شرایطی که از سال 92 به این طرف پیروز تمام صحنه های انتخاباتی بودند، بواسطه عملکرد نامناسب دولت ائتلافی شان در بهبود وضعیت کشور و مردم، ناتوانی فراکسیون امید در سر و سامان دادن به اوضاع از طریق نظارت بر عملکرد دولت و تصویب قوانین خوب و همچنین عملکرد نامطلوب در شوراهای شهر و روستا، نتوانستند به توفیقی در انتخابات مجلس یازدهم دست پیدا کنند.

به گزارش «تابناک»، همانطور که جریان اصلاحات در انتخابات مجلس سال 94 تمامی کرسی های مجلس در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر را توانسته بود از آن خود کند و بسیاری از کاندیداهای مورد نظر خود در کشور را راهی مجلس دهم نماید؛ به همان ترتیب نتیجه را در تهران و بسیاری از حوزه های انتخابیه سراسر کشور در انتخابات اسفند ماه سال 98 به رقیب یعنی اصولگرایان واگذار کردند.

چرا اصلاح‌طلبان انتخابات 98 را واگذار کردند؟

بخش زیادی از مردم و به ویژه بدنه حامی اصلاح طلبان به دلیل عدم تحقق وعده های انتخاباتی این طیف حتی قید حضور در انتخابات را هم زدند و یکی از دلایل جدی کاهش مشارکت در انتخابات این دوره مجلس هم همین عملکرد نامطلوب بود. اصلاح طلبان جای بدی هم نتیجه انتخابات را واگذار کردند و درست مجلسی را به رقیب سیاسی واگذار کردند که تاثیر بسزایی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد داشته باشد.

در حال حاضر تلقی بسیاری از اصلاح طلبان، واگذاری نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم همچون مجلس یازدهم است، اما بخشی از این جریان سیاسی اعتقاد دارند؛ می شود نتیجه را برگرداند، اگر بدنه اجتماعی حامی این جریان سیاسی جاضر به حضور گسترده در انتخابات شود و طیف خاکستری را هم بتوان راضی کرد که بنا به مصالح کشور پای کار بیاید و به گزینه اصلاح طلبان رأی بدهد.

تعیین راه پیروزی اصلاح‌طلبان توسط مشارکت و مجاهدین انقلاب

حزب اتحاد ملت با پشت صحنه همان حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که بعد از انتخابات سال 88 رأی به انحلال این دو حزب اصلاح طلب داده شد، اعقادش بر این است که تنها حضور افرادی که بتواند جامعه و به ویژه بدنه حامی اصلاح طلبان را تحریک به مشارکت در انتخابات کند، راه حل پیش روی اصلاح طلبان است و طبیعتا این جریان هم باید به سمتی برود که حاکی از در پیش گرفته شدن چنین استراتژی باشد.

آنها اخیرا در جلسات و گعده های انتخاباتی و سیاسی شان تاکید کرده اند باید با چهره هایی که تماما آرم و مارک اصلاح طلبی دارند وارد صحنه انتخابات 1400 شد و بر این اساس پیشنهادشان کاندیداتوری افرادی نظیر «سید محمد خاتمی، سید محمدرضا خاتمی، مصطفی معین و محسن صفایی فراهانی» است. این بخشاز جریان اصلاح طلبی امید زیادی دارند که با معرفی یکی از این گزینه ها شانس خود را برای پیروزی در انتخابات سال آینده بالا ببرند.

انتقادات اصلاح‌طلبان از روش اتحاد ملتی‌ها

البته این رویکرد مورد انتقاد بخشی از گروه ها و احزاب سیاسی اصلاح طلب قرار گرفته است. این طیف اعتقاد دارند که حضور این چهره های الزاما دردی از این جریان دوا نخواهد کرد و معقتقدند که اتفاقا باید چهره ای معرفی شده و روی کار بیاید که به لحاظ عملی بتوان بار سنگین کشور به ویژه در شرایط فعلی را روی دوش او گذاشت. فردی که تفکر و تجربه اجرایی لازم را داشته باشد و بتواند حلال مشکلات باشد.

بخشی از اصلاح طلبان هم از تندروی ها و یکه روی های حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق) گلایه مند هستند و معتقدند که یکی از نشانه های زیاده خواهی و عدم بازی گرفتن از سایر احزاب و گروه های سیاسی همین است که کاندیداهای معرفی شده تماما حامی و وابسته به جریان مشارکت هستند و نام کاندیدای دیگری از هیچکدام از جریانات سیاسی اصلاح طلب در بین این افراد به چشم نمی خورد.

 

تابناک

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=322457
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مرزبان گفت:

    آقایو ن چپ و راست و میانه شما فعلا یک فکری به حال گرانی و احتکار و بیکاری و کرونا و هزار بدبختی مردم بکنید اگر تا ۱۴۰۰مردم زنده موندند حتما رای هم میدهند

دیدگاه شما