یکشنبه 15 تیر 1399 - 18:42

کراس اوور K125 محصول جدید ایران خودرو، خودرویی با طراحی کاملا ایرانی

بویرنیوز: نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور از رونمایی پروژه کراس اورو K125با داخلی‌سازی بیش از 90 درصد و طراحی کاملا داخلی آن خبر داد.

مهدی مطلب زاده در خصوص روند تولید قطعات پروژه k125اظهار داشت: پروژه k125کراس اوور خودروی k132است و نخستین خودرویی است که ساخت آن با داخلی‌سازی بیش از 90 درصد در دستور کار ایران خودرو قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه پروژه k125طرح نوینی است که طراحی داخلی آن توسط امور مهندسی ایران خودرو انجام شده است، گفت: در حال حاضر نامی برای این محصول تعیین نشده و این پروژه تحت عنوان k125آغاز به کار کرده است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص برآوردها از میزان استقبال و موفقیت این طرح در بازار گفت: به نظر می‌رسد با طراحی زیبایی که برای این محصول اختصاص یافته که در واقع شاسی بلند نیز محسوب نمی‌گردد، خودروی بسیار موفقی در بازار باشد.

مطلب‌زاده در پاسخ به این پرسش که کدام یک از قطعات این محصول ساخت داخل است، بیان کرد: تمام قطعاتی که داخلی سازی آن برای پروژه K132برنامه‌ریزی شده، در پروژه k125نیز داخلی‌سازی می‌شود به نحوی که در میز 5، هر آن چیزی که تاکنون ساخت داخل آن انجام نشده، داخلی‌سازی آن تا سقف 92 درصد عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از قطعات از لحاظ تیراژ و میزان سرمایه‌گذاری قابلیت ساخت داخل ندارد، افزود: سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای تیراژهای بالا قابلیت اجرایی دارد و از آنجا که سرمایه‌گذاری‌های داخلی در حال حاضر، تنها برای مصرف خودروساز است و جنبه صادراتی ندارد لذا قیمت تمام شده آن خیلی بالاتر از قیمت‌های جهانی است؛ بنابراین درصدی از خودروها به هر حال وابستگی خارجی خواهند داشت.

 

135.jpg

 

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن اشاره به برخی از مواد اولیه و اقلام ریز الکترونیکی نظیر آی سی یو و یا ایربگ، آنها را همواره وارداتی دانست و تصریح کرد: ساخت آی سی با مصارفی که در ساخت تلویزیون، دوربین، موبایل، دی وی آر و دی وی دی‌ها دارد، چند شرکت در چند کشور اینها را تولید و میان تمامی مصرف کنندگان توزیع می‌نمایند بنابراین سرمایه‌گذاری برای تولید آن با تیراژی حدود 500 هزار تا 2 میلیون رقم صرفه اقتصادی ندارد حتی اگر تکنولوژی آن موجود باشد.

مطلب زاده با بیان اینکه می بایست تامین بخشی از مواد اولیه و مواد کانی از طریق واردات انجام شود، گفت: به عنوان مثال در داخل کشور با کمبود بوکسیت آلومینیوم برای تولید آلومینیوم مواجه هستیم که چاره‌ای جز واردات آن نداریم.

وی تاکید کرد: قطعات مورد نیاز کراس اوور k125تا آن جایی که قابلیت ساخت آن در داخل وجود داشته باشد و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، ساخت داخل می‌شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص مبنای طراحی و پلت فرم این محصول گفت: مبنای طراحی و پلت فرم آن همان k132است اما از قسمت کف به بالا متفاوت است. نکته حائز اهمیت این است که طراحیk125 ، کاملا داخلی است، در صورتی که این موضوع در پروژه k132با میزان کمتری صدق می‌کند.

مطلب زاده از لحاظ شباهت ابعاد و اجزای بدنه k125با خودروهای دیگر گفت: مقداری از قطعات آن در حقیقت انتقالی است از خودروهای دیگر، اما مهم این است که طراحی خودرو جدید است.

وی افزود: خودرویی نظیر فولکس واگن نیز در دنیا در میزانی از قطعات با مدل‌های دیگر آن، مشترک است و یک خودرو هیچ گاه به تنهایی و مستقل از دیگر خودروها تولید نمی‌شود و برای مقرون به صرفه کردن تولید اجزای خودرو، آن اجزا در چندین خودرو تا جایی که طراحی راه بدهد، استفاده می‌شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص زمان رونمایی این پروژه، عرضه و تولید انبوه آن تصریح کرد: فردا جمعه 13 تیر ماه رونمایی از این پروژه انجام می شود و زمان عرضه آن پایان سال 99 یا اوایل سال 1400 در نظر گرفته شده است که پس از آن به تولید انبوه می‌رسد.

مطلب‌زاده در ادامه ضمن اشاره به برخورداری این محصول از سطح استاندارد آلایندگی یورو 5  گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بنزین یورو 4 تنها در کلان شهرها توزیع می شود و سوخت مورد نیاز یورو 5 نیز در داخل وجود ندارد ارتقای استاندارد آلایندگی بیش از این میزان و سرمایه‌گذاری برای تولید قطعاتی که سوخت آن در داخل وجود ندارد، ارزشمند نیست.

وی در خصوص تک سورسی یا چند سورسی بودن منابع تامین قطعات پروژه k125گفت: از آغاز پروژه k132، و در ادامه آن، پروژه k125سیاست تک سورسی در ایران خودرو و ساپکو جاری شده و لذا تک سورسی خواهند بود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص برآوردها برای قطعات موجود در تولید k125و خطوط تولید موردنیاز برای آغاز کار گفت: اولین مرحله ساخت یک خودرو، طراحی است که عموما در زمان طراحی از قفسه استفاده می شود به این معنا که برآوردی در خصوص قطعاتی که در خوروهای دیگر وجود دارد و در محصولات جدید نیز به طور مشترک قابل استفاده است، صورت می‌گیرد.

مطلب‌زاده ادامه داد: حتی در مقاطعی از زمان، طراحی دچار تغییراتی می‌شود چرا که می‌خواهیم از قطعه‌ای استفاده نماییم که با این طراحی مچ می‌شود. فرضا برای  K132قطعه ای تولید می شود که می خواهیم در k125با تغییرات جزئی اعمال شود لذا سفارش‌گذاری به سازنده مبنی بر اعمال تغییرات جزئی بر روی قطعه موردنظر برای این مدل از خودرو صورت می گیرد.

وی در خصوص همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان برای ساخت قطعات این پروژه و دیگر محصولات جدید خودرویی گفت: همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان در میزهای ساخت یک، دو، سه و 4 بسیار زیاد بوده و هر چند طراحی این پروژه توسط ایران خودرو انجام شده اما تبعا در تولید و فناوری قطعات آن از شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است و در واقعیت برنامه‌ریزی‌ها مبنی بر استفاده از تجربیات دانشگاهیان و آشنایی آنها با صنعت و پیشنهاد پروژه از سوی صنعت برای پایان نامه دوره فوق لیسانس و دکترا شتاب بیشتری به خود گرفته است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص محدوده قیمتی در نظر گرفته شده برای پروژه k125گفت: قیمت در حال حاضر یک پارامتر نامعلوم است البته در حال حاضر مشکل اساسی خودروسازان قیمت‌گذاری دستوری است که می‌بایست اصلاحاتی در این خصوص اعمال شود.

مطلب‌زاده در خصوص تاثیر داخلی سازی بر کاهش قیمت محصولات تصریح کرد: داخلی‌سازی تبعا موجب کاهش قیمت می‌شود اما بر اساس شرایطی. در حال حاضر تامین مواد اولیه دولتی نظیر فولاد و پتروشیمی‌‌ها از طریق بورس صورت می‌گیرد و قیمت بورس نیز تابعی از بازارهای جهانی و FOB خلیج فارس است در نتیجه همزمان با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال، قیمت این مواد نیز افزایش می‌یابد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی قیمت محصول کاهش می‌یابد که قیمت دستوری حذف شود و تولیدکنندگان مواد اولیه به ویژه تولیدکنندگان دولتی به فروش مواد با قیمت متعادل به صنایع داخلی وادار شوند. البته باید گفت که بهای قطعات ساخت داخل در هر صورت پایین تر از ساخت خارج خواهد بود اما به صورت محسوس زمانی کاهش می‌یابد که تامین مواد اولیه نیز با قیمت متعادل انجام شود.

خودرو

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=321627
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما