شنبه 14 تیر 1399 - 15:46

جولان کرونا در گچساران و نادیده گرفتن هشدارها

متاسفانه مردم به هشدارهای مسوولان در زمینه بیماری کرونا توجه نمی‌کنند و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات و سطح بازار حضور دارند.

بویرنیوز: با شروع موج دوم  ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه شاهد  روند صعودی و افزایش شمار مبتلایان به  ویروس کرونا در استان و به خصوص در شهرستان گچساران هستیم.

به گفته مسوولان  افزایش آمار مبتلایان به کرونا در گچساران  نگران کننده است به طوری که وضعیت شهرستان گچساران اکنون  قرمز است  و افزایش افراد مبتلا به بیماری کووید_ 19 در این شهرستان همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

با شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته برای جلوگیری از انتشار و  اجرای دستورالعمل‌هایی همچون رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی،  قرنطینه خانگی، اجرای دورکاری برای کارمندان ادارات، کاهش ساعات اداری، کاهش تردد درون شهری، ممنوعیت از سفر، انسداد مبادی ورودی و خروجی شهری، تعطیلی بازار،  تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، انسداد و کنترل مبادی منتهی به روستاهای گردشگر و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد تا این بیماری به خوبی کنترل شود.

 قبل از اجرایی شدن طرح  فاصله‌گذاری هوشمند  در 23 فروردین ماه روند  شیوع بیماری کووید_19   تا نیمه اول فروردین ماه  سیر نزولی را به خود گرفته بود به طوری که  براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی  کهگیلویه و بویراحمد  در شهرستان گچساران تنها 31 نفر به  ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

پس از اجرایی شدن  طرح فاصله گذاری هوشمند در شهرستان گچساران و بازگشایی مجدد بازار و فعالیت‌های مراکز، ترددهای غیر ضروری موجب شد که  شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا افزایش داشته باشد اما این افزایش شمار مبتلایان با توجه به جمعیت شهرستان  متناسب بوده چرا که افراد مبتلا بعد از گذراندن دوره نقاهت سلامت خود را بدست می‌آوردند.

اما با آغاز موج دوم ویروس کرونا و عادی سازی روند فعالیت‌ها در تمامی مراکز و ادارات دیگر کسی به توصیه‌های بهداشتی  توجه نمی‌کرد گویی که اتمام طرح فاصله‌گذاری پایان بیماری کرونا بود هر چند که اطلاع رسانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی، رسانه‌ها انجام می‌گیرد اما دیگر مردم به این توصیه‌ها توجه خاصی ندارند و ویروس کرونا برای مردم به عنوان یک بیماری عادی تلقی شد.

 بی‌توجهی به نکات بهداشتی و عدم رعایت فاصله در مراکز عمومی و ادارات و از سر گیری زندگی عادی، بازگشایی مبادی ورودی شهر و ورود مسافران در ایام تعطیلات به شهرستان به خصوص از استان همجوار (خوزستان و بوشهر) موجب شد که به یک باره  در خردادماه آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در گچساران افزایش چشمگیر داشته و این شهرستان که در رده شهرستان‌های کم خطر در وزارت بهداشت ثبت شده بود در این ایام به وضعیت قرمز و بحرانی درآمده است.

به گفته مسوولان از زمان شیوع ویروس کرونا تا اواخر ادریبهشت ماه تنها 74 نفر در شهرستان گچساران به بیماری کرونا مبتلا شد اما در خردادماه این بیماری به اوج خود رسید به طوری که در خردادماه 181 نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند.

 از وضعیت نگران کننده کرونا در گچساران تا اعمال محدودیت‌های سختگیرانه

 در این باره علی خوانپایه اظهار کرد:از زمان شیوع ویروس کرونا تا اواخر اردیبهشت ماه ویروس کرونا به خوبی کنترل شد به طوری که این شهرستان به عنوان شهرستان کم خطر با وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت اعلام شد.

فرماندار گچساران اذعان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته تا  اواخر اردیبهشت ماه به خوبی کنترل شد به طوری که تنها ۷۴تن ازشهروندان گچساران به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

وی افزود: در خردادماه امسال  ۱۸۱,نفر از شهروندان به این ویروس مبتلا شدند که این آمار بسیار نگران کننده است و وضعیت این شهرستان را قرمز کرده است.

وی با اشاره به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا دریک ماه گذشته افزود: از اوایل خرداد ماه تاکنون به دلیل مراودات با استان‌های جنوبی  و تردد کارکنان غیر بومی شاغل در صنعت نفت و سد چم شیر گچساران  و همچنین این شهرستان به دلیل اینکه در محور ترانزیتی  و کویدور جنوب- شمال  قرار گرفته موجب افزایش بیماران کرونایی در این شهرستان شد.

خوانپایه ادامه داد:  بازگشایی صنوف  به خصوص صنوف پرریسک بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و سفر برخی از شهروندان گچسارانی به استان های خوزستان و بوشهر موجب جهش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون تمهیدات به خصوصی برای جلوگیری ازگسترش این ویروس اتخاذ شده است، عنوان کرد:  هم اکنون صنوف پرریسک مانند قهوه‌خانه‌ها، گیم نت‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه به مدت یک هفته تعطیل شده اند.

 فرماندار گچساران ادامه داد: همچنین تالارهای پذیرایی تا اطلاع ثانونی تعطیل و کافی‌شاپ‌ها، اغذیه فروشان، فست فودها، کبابی  رستوران‌ها بدون سرو و پذیرایی در محل(صرفا به صورت بیرون بر) و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از انتشار و  افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا هرگونه برگزاری مراسمات عروسی و عزاداری و تجمعات در شهر تا اطلاع ثانوی ممنوع است و همچنین امکان‌های تجمعی مانند باغ‌ها توسط بازرسان رصد می‌شود.

خوانپایه با بیان اینکه هم اکنون چهار تیم  بازرسی بر بازار نظارت و صنوف پرریسک را در سطح بازار پلمب می‌کنند، ادامه داد: برای جلوگیری از تجمع شهروندان کلیه  پارک ها و بوستان ها تا اطلاع ثانوی تعطیل و هم اکنون برق این بوستان‌ها قطع شده است.

فرماندارگچساران در ادامه با بیان اینکه  ادارات گچساران ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی  هستند، ادامه داد: استفاده از ماسک برای تمامی دستگاه‌های اجرایی  در ادارات اجباری است و  متولیان امر در صورتی که دستورالعمل های بهداشتی را جدی نگیرند با آنها برخورد خواهد شد.

خوانپایه با بیان اینکه برای سلامتی مردم تعارف و دلسوزی بی مورد با کسی نداریم ، افزود: با رعایت پروتکل های بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، استفاده از دستکش و ماسک می‌توان تاحدودی از شیوع این بیماری جلوگیری به عمل آورد.

 کنترل تردد مسافران به شهرستان گچساران

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از خرداماه تا کنون شمار افراد مبتلا به کرونا در گچساران به چهار برابر رسیده و این شهرستان به وضعیت قرمز رسیده است.

پزدانپناه با بیان اینکه برای جلوگیری از بحران بایستی تدابیری اندیشیده شود و متناسب با امکانات بهداشتی و درمان بیماران را بستری و قرنطینه کنیم، افزود:سایر رفت و آمد‌ها به استان  به خصوص از استان‌های همجوار جنوبی به شهرستان کنترل شود تا خدای ناکرده شاهد مرگ و میر نباشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اکنون شهروندان در مورد بیماری کرونا اطلاعات خوبی دارند اما متاسفانه اقناع نشده اند.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست و امکان دارد که دقیقه نود به ما گل بزند، عنوان کرد: مشارکت آگاهانه و همکاری می توان از گسترش این بیماری جلوگیری به عمل آورد.

ابتلای قریب بر 400 نفر  به ویروس کرونا در گچساران

در ادامه آرین غلامیان  اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون تعداد دو هزار و516نمونه از بیماران مبتلا و مشکوک به ویروس دریافت شده است.

وی با بیان اینکه  از زمان شیوع ویروس کرونا تا تاریخ 12 تیرماه جواب تعداد دوهزار و 288نمونه از آزمایشگاه مرجع به شهرستان ارسال شده است، افزود: در حال حاضر در انتظار جواب228نمونه از افراد مبتلا و مشکوک به این ویروس هستیم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران با بیان اینکه تا تاریخ 12 تیرماه تعداد 387 مورد از نظر ابتلا به ویروس کرونا  در این شهرستان مثبت  اعلام شده است، ابراز کرد: متاسفانه شیوع ویرورس کرونا در این شهرستان از خردادماه تا کنون روند صعودی را طی می‌کند.

غلامیان با اشاره به شمار افزایش فوت شدگان ناشی از بیماری کروتا گفت: متاسفانه دردچند روز گذشته پنج بیمار کرونایی در این شهرستان فوت شده که از این تعداد 3فرد مبتلا دارای بیماری زمینه از جمله دیابت ، ریوی و قلبی بوده و 2فرد مبتلا شده یک آقا با22سال سن و یک خانم 37ساله  بدون بیمار زمینه ای متاسفانه فوت شدند.

غلامیان با ابراز نگرانی از افزایش روند صعودی افراد مبتلا به ویروس کرونا و کمبود تجهیزات و امکانات گفت: ۲الی ۳هفته آینده شهرستان به پیک خواهد رسید.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران تصریح کرد: با توجه به اینکه ۷۰درصد از بیماران کرونایی شناسایی شده در این شهرستان چهار هفته گذشته به ثبت رسیده است  که در صورت ادامه روند کنونی رسیدن به پیک بیماری کرونا تا  2 الی 3 هفته آینده دور از انتظار نیست.

 به گزارش بویرنیوز، با این همه تفاسیر، تجزیه و تحلیل‌ها، اطلاع رسانی، ارائه آمار و اعمال محدودیت‌ها در سطح شهر هنوز هم   شاهد تجمعات  در خیابان‌ها، بازار و محافل خانوادگی در کوچه و خیابان‌ها هستیم ، گویی که این آمار تنها برای ارائه است.

متاسفانه شهروندان به هشدارهای مسوولان توجه نمی‌کنند و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و فاصله گذاری اجتماعی  در مراسمات و سطح بازار حضور دارند به طوری که  کرونا تنها برای همسایه است و چنان رفتار می‌کنند که این بیماری با این افراد کاری ندارد.

 این افراد با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به طوری که خود متوجه نمی‌شود موجب شمار افزایش مبتلایان و در حال انتشار این ویروس هستند.

انتظار می‌رود مسوولان با توجه اعمال محدودیت‌ها در سطح شهر با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند با آنها برخورد قانونی صورت گیرد تا این زنجیره ابتلا قطع شود.

فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=321452
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما