چهارشنبه 11 تیر 1399 - 13:46

نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران / درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران / پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده مخالفان

نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران، درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران، پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده مخالفان و گفت‌وگوی مقامات آمریکا و گروه طالبان پیرامون فرآیند صلح افغانستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به برگزاری نشست مجازی ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه نیز اشاره کرد.

بویرنیوز: نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران، درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران، پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده مخالفان و گفت‌وگوی مقامات آمریکا و گروه طالبان پیرامون فرآیند صلح افغانستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به برگزاری نشست مجازی ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش بویرنیوز؛ نشست سه جانبه مجازی هیات‌های کشور‌های ضامن روند آستانه جهت تهیه پیش نویس بیانیه سران روز سه شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ به ریاست علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایرانی در روند آستانه و با حضور سرگی ورشنین و سدات اونال، معاونان وزرای خارجه روسیه و ترکیه برگزار شد.

در این جلسه مجازی که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار گردید، آخرین هماهنگی‌ها پیرامون اجلاس سران سه کشور که مقرر است روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۹ به ریاست جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور برگزار شود، به عمل آمد.

طرف‌های حاضر در این جلسه مجازی، پیش نویس بیانیه نهایی را با یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران

عربستان سعودی روز سه‌شنبه در نامه‌ای ضد ایرانی به شورای امنیت سازمان ملل درباره توسعه نفوذ ایران هشدار داد.

ریاض در این نامه نوشت، امیدواریم ایران همانند یک کشور عادی رفتار کرده و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

عربستان سعودی که طی پنج سال گذشته با انواع تسلیحات آمریکایی و غربی یمن را مورد تهاجم قرار داده، مدعی شد که ایران نه تنها ثبات منطقه بلکه ثبات همه جهان را تهدید می‌کند و تهران در تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه است.

نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران/ درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران/ پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده‌ مخالفان/برگزاری نشست مجازی ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه

ریاض در این نامه بدون اشاره به کشتار انسان‌های بی‌گناه در حملات هوایی جنگنده‌های این کشور به یمن مدعی شد که جنبش انصارالله یمن به کمک موشک‌های ساخت ایران، اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی را هدف قرار می‌دهد.

سعودی‌ها در این نامه نوشتند که حوثی‌ها تا کنون ۱۶۵۹ حمله علیه اهداف غیرنظامی در عربستان انجام داده‌اند.

در این نامه ادعا شده که ایران به تامین سلاح به گروه‌های مسلح در سوریه، عراق و لبنان می‌پردازد، این در حالی است که هرگونه اقدام ایران در عراق و سوریه به درخواست دولت مرکزی این کشور‌ها صورت گرفته است.

عربستان سعودی، یکی از حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه بوده و سال‌ها انواع سلاح و تجهیزات در اختیار این گروه‌های مسلح قرار می‌داده است.

درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت، گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران هنوز روی میز است.

هوک که با شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی مصاحبه می‌کرد، گفت: «دولت ترامپ در حال تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده و روسیه و چین در صورتی که خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید همراهی کنند.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت، آمریکا ترجیح می‌دهد به جای استفاده از مکانیزم بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برسد.

وی در ادامه مدعی شد که سیاست خارجی ایران سبب شده تا رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران/ درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران/ پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده‌ مخالفان/برگزاری نشست مجازی ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه

 محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، هجدهم اکتبر (۲۷ مهرماه) به پایان می‌رسند.

«کلی کرفت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و برایان هوک چند روز پیش در خصوص قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، توضیحاتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد دادند.

پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده‌ مخالفان

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌ العربی، در ویدیوی منتشره در صفحه خود در یوتیوب عمر عبدالعزیز، فعال برجسته مخالف سعودی مقیم کانادا در ماه اوت ۲۰۱۸ گفت: دولت سعودی اقدام به بازداشت دو برادرم احمد و عبدالمجید و گروهی از دوستانم کردند. بعد از آن از طریق واسطه‌هایی از سوی دولت به من گفتند، اگر در رسانه‌ها ظاهر نشوم و در شبکه‌های اجتماعی فعالیتی نداشته باشم، تنها برادرانم را آزاد خواهند کرد.

عبدالعزیز افزود: در آن زمان تلفن همراه من هک شده بود و توانسته بودند تمام تماس‌هایی که داشتم را ببینند. آنها برادران من را آزاد کردند و به عنوان اهرم فشار برای مذاکره، مجددا آنها را بازداشت کردند. بعد از آن ده‌ها تن به خاطر من بازداشت شدند، در حالی که هیچ‌ یک از آنها هیچ فعالیت سیاسی نداشتند، آنها از دو سال پیش تقریبا بازداشت هستند.

نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران/ درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران/ پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده‌ مخالفان/برگزاری نشست مجازی ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه

وی ادامه داد: فکر کردم و گفتم چرا پیشنهادی به دولت برای آزادی اعضای خانواده و دوستانم ندهم؛ دو میلیون دلار در مقابل هر بازداشتی از مجموع ۱۰ زندانی به این ترتیب ۲۰ میلیون دلار گیر دولت می‌آمد. همانطور که دولت درباره شاهزادگان بازداشتی در ریتز کارلتون انجام داد و در ازای پول و دارایی‌هایشان، آنها را آزاد کرد.

فعال سعودی تاکید کرد: “منابعی هستند که می‌گویند ۳۰ هزار بازداشتی سیاسی در زندان‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هستند، اگر ما داستان پرداخت پول را اجرایی کنیم او درآمدی بیش از پروژه نیوم به جیب خواهد زد. کشورهای اسلامی می‌توانند ۱۰۰ میلیون دلار برای آزادی سلمان العوده، مبلغ مخالف سعودی و همین طور موسسات بین‌المللی می‌توانند ۲۰ میلیون دلار در ازای آزادی لجین الهذلول و دیگر شخصیت‌های دینی، فعالان سیاسی برجسته سعودی پرداخت کنند. از این روی، دولت به لحاظ مالی وضعیت خوبی پیدا می‌کند، زیرا وضعیت اقتصادی کشور بسیار دشوار و بغرنج است همین طور از دست درخواست‌های خانواده‌های بازداشتی راحت می‌شود و نیز وجهه‌اش در برابر رسانه‌های عربی و بین‌المللی بهبود می‌یابد.

گفت‌وگوی مقامات آمریکا و گروه طالبان پیرامون فرآیند صلح افغانستان

وزارت امور خارجه آمریکا و گروه طالبان افغانستان روز سه شنبه اعلام کردند، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با برگزاری یک کنفرانس ویدئویی پیرامون فرآیند صلح در افغانستان و موانع موجود بر سر راه این فرآیند با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که تشدید خشونت ها و موضوع جنجال آفرین تبادل زندانیان میان دولت افغانستان و گروه طالبان روند گفت‌وگوها را که قرار بود در ماه مارس بین طالبان و مقامات کابل برگزار شود، به تأخیر انداخته است.

نامه خصمانه عربستان به شورای امنیت علیه ایران/ درخواست برایان هوک از چین و روسیه در مورد ایران/ پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری به بن‌سلمان برای آزادی اعضای خانواده‌ مخالفان/برگزاری نشست مجازی ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه

در همین ارتباط، «سهیل شاهین» سخنگوی گروه طالبان با انتشار یک پیام در توئیتر اعلام کرد، در مذاکرات روز دوشنبه میان «ملا برادر» و پمپئو دو طرف پیرامون اجرای کامل توافق دوحه و خروج نیروهای نظامی خارجی و همچنین آزادی زندانیان، گفت‌وگوهای بین افغانی و کاهش درگیری بحث و گفت‌وگو کردند.

گفتنی است، توافقنامه دوحه که میان آمریکا و گروه طالبان در ماه فوریه منعقد شده، طرح هایی را برای خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان در اِزای تضمین امنیت از سوی این گروه شبه نظامی مطرح می کند.

شاهین در ادامه افزود: «ملا برادر بار دیگر تصریح کرد که طالبان متعهد است به هیچکس اجازه نمی دهد از خاک افغانستان برای حمله به کشور دیگری استفاده کند».

از سوی دیگر، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «وزیر خارجه آمریکا انتظارات واشنگتن از طالبان در راستای عمل به تعهداتشان از جمله عدم حمله به نیروهای آمریکایی را روشن کرد».

تابناک

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=321182
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما