شنبه 26 بهمن 1398 - 9:19

چگونه با 7 عادت ناخوشایند کودک مقابله کنیم؟

بويرنيوز- مقابله با رفتارهای زشت کودکان

بسیاری از رفتارهای کودکان توسط والدین نامطلوب تلقی می شوند. شما میتوانید برای اینکه کودکتان بتواند بر این رفتارها غلبه کند به آن ها کمک کنید ما در این مقاله قصد داریم عملی ترین نکات را برای والدین در مورد چگونگی خلاص شدن از عادت های بد در کودکان آموزش دهیم.

1. مکیدن انگشتان دست و پا

مکیدن انگشتان دست و پا در کودکان

به گفته روانشناسان، مکیدن انگشتان دست و پا برای کودکان یک فعالیت آرامش بخش است که از آنها استفاده می کنند تا اضطراب ناشی از بزرگ شدن را کاهش دهند.

بنابراین، اگر فرزند شما در سن پیش دبستانی است، اما هنوز این عادت را دارد، می توانید به آرامی به آنها کمک کنید تا از شر آن خلاص شوند:

– سعی کنید  زمانی را که کودک شما برای مکیدن انگشت شست خود صرف می کند محدود کنید. به عنوان مثال ، به توافق برسید که این یک فعالیت خواب است و نباید در جای دیگر یا در ملاء عام انجام شود.

– شما نباید با عصبانیت به او نشان ندهید که این کار اشتباه است و به او بگویید “شما دیگر نباید انگشت شست خود را بمکید” ، در عوض ، سعی کنید هر وقت آن کار را انجام نداد او را تشویق کنید.

– سعی کنید در مورد این کار کودک با او صحبت کنید مثلا از کودک بپرسید که “آیا می دونی که الان انگشت شست خود را می مکی؟” این باعث میشود که کودک متوجه این کار خود شود و شما میتوانید به او کمک کنید که این کار را با فعالیت دیگری جایگزین کند.

– چند روش خلاق پیدا کنید تا به فرزندتان توضیح دهید که در حال رشد و بزرگ شدن است و دیگر نیازی به مکیدن انگشت شست آنها نیست. به عنوان مثال، از آنها بپرسید “آیا فکر می کنید که مرد عنکبوتی انگشت شست خود را می خورد؟”

2- درخواست کردن به صورت غیر مودبانه:

خواهش و درخواست غیرمودبانه کودکان

– شما باید به کودکتان آموزش دهید که چگونه درخواست های خود با گفتن کلمات لطفا و … مطرح کند.

– باید در خصوص تفاوت رفتارهای مودبانه و غیر مودبانه با کودکتان صحبت کنید. همچنین، به فرزندتان آگاهی دهید که در پاسخ به برخی از درخواستهایی که دارند ممکن است جواب “بله” را بگیرند ، و بعضی از آنها “نه” را بشنوند و باید با این مسئله کنار بیاید.

– مهمترین بخش این است که فراموش نکنید که شما الگوی نقشی برای کودکان هستید. اگر درخواست ها را به صورت غیرمودبانه در مقابل فرزند خود  انجام دادید، اگر همان رفتارها را از طرف کودکان مشاهده کنید تعجب نکنید.

– سعی کنید  نسبت به رفتار کودکان واکنش شدید نشان ندهید . می توانید از آنها سؤال کنید ، “آیا روش دیگری برای بیان درخواست خود نبود؟”

– همیشه از درخواست های غیرمودبانه فرزندتان چشم پوشی کنید، اما در عین حال همیشه نسبت به درخواست های مودبانه آنها واکنش مثبت نشان می دهید.

3- بروکسیسم یا دندان قروچه کردن:

دندان قروچه کردن کودکان

بسیاری از والدین معمولاً متوجه می شوند که فرزندانشان چه در خواب و چه در حالت بیداری، دندانهایشان را محکم روی هم فشار میدهند به این حالت بروکسیسم یا دندان قروچه گفته می شود و راه هایی وجود دارد که می توانید به فرزند خود کمک کنید تا با آن مقابله کند:

– همانطور که مطالعات نشان میدهد، بروکسیسم  بیشتر ناشی از استرس در کودکان است. همیشه باید با فرزند خود در خصوص مواردی که ممکن است باعث استرس آنها شود صحبت کنید تا بتواند با آن مقابله کند.

– شما همچنین می توانید  با کارهایی مثل تشویق کودک به حمام رفتن قبل از خواب، گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب ، کمک کنید که با آرامش به خواب رود و بتواند دندان قروچه کردن را کنترل کند.

– در موارد نادر، اگر استرس جدی تر باشد ، ممکن است لازم باشد  با پزشک مشورت کنید تا با یک روش درمانی خاص ، این رفتار کودک را درمان کند. این موضوع رانادیده نگیرید زیرا ممکن است به فرزند شما آسیب برساند.

4- جویدن و خوردن ناخن ها:

جویدن ناخن ها در کودکان

دلایل زیادی مثل: استرس ، کنجکاوی ، کسالت ، یا فقط یک عادت و … وجود دارد که کودک شما می تواند ناخن های خود را بخورد. بدترین قسمت آن این است که احتمالاً این رفتار تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت. بنابراین اگر شما متوجه این رفتار کودکتان در مدت طولانی شده اید برای رفع این مشکل روش های زیر را امتحان کنید:

– سعی کنید  علت آن را درک کنید. شاید آنها استرسی را تجربه می کنند که می توانید به آنها کمک کنید تا بر آن غلبه کنند.

– به آنها کمک کنید تا از این عادت مطلع شوند. مثلا موقع انجام این روش میتوانید به آرامی و مهربانی به او بگویید که الان دارد این رفتار را انجام میدهد.

– یک جایگزین خلاقانه برای آن کار ارائه دهید. مثلا اگر کودک شما دختر است میتوانید ناخن های او را مرتب کنید و برایش لاک بزنید که دستانش زیباتر شود و احساس شاهزاده خانم کوچک را داشته باشد. و نخواهد که دستانش خراب شود

5- دست در بینی کردن:

دست در بینی کردن کودکان

برخی اوقات کودکان ما کارهای ناخوشایندی انجام میدهند مثلا دست در بینی کردن و یا خوردن موادی که از بینی خارج میکنند ، همانطور که برخی مطالعات نشان می دهد، این نه تنها یک عادت ناخوشایند است، بلکه روشی برای گسترش میکروب در بدن است. در اینجا چند نکته برای رفع این عادت ها آورده شده است:

– هربار که کودک این کار را انجام میدهد او را از این رفتارشان آگاه کنید. شاید متوجه عوارض این کار نیستند و شما باید به آنها کمک کنید.

– در مورد مسائل بهداشتی با کودک خود صحبت کنید. مانند یک بزرگسال با آنها صحبت کنید ، بچه ها واقعاً دوست دارند وقتی جدی گرفته می شوند.

– سعی کنید کودک خود را با برخی فعالیت هایی که نیاز به دست است درگیر کنید تا دیگر این کار را انجام ندهند.

6- پیچ و تاب و کندن موها:

کندن و کشیدن موها

پیچ و تاب مو یک عادت ناخوشایند است که هر از گاهی ممکن است در بسیاری از کودکان اتفاق بیفتد ، با این حال ، برای بچه های مضطرب بیشتر اتفاق می افتد. اگر این کار کودک مدت طولانی ادامه یابد، قطعاً باید اقدام کنید:

– سعی کنید دلیل این رفتار کودک را پیدا کنید و حواس کودک را از این کار پرت کنید زیرا توجه به این کار باعث بدتر شدن این رفتار خواهد شد.

– با فعالیتهایی مانند رقصیدن، ورزش کردن و غیره، به آنها کمک کنید تا انرژی خود را صرف این کارها کنند.

– یافتن یک جایگزین، به عنوان مثال، به کودک خود یک عروسک با موهای بلند بدهید تا بتواند به جای خودش، با موهای عروسک بازی کند.

7- دروغ گفتن:

دروغگویی در کودکان

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است فرزند شما دروغ بگوید: چیزی را بپوشاند ، داستان را هیجان انگیز تر کند ، جلب توجه کند ، به آنچه می خواهد برسد و غیره.

معمولاً کودکان در سن 3 سالگی شروع به دروغ گفتن می کنند ، اما در سن 4-6 سالگی دروغها پیچیده تر می شوند ، زیرا بچه ها شروع به درک این می کنند که افراد دیگر چگونه فکر می کنند. در اینجا چند نکته اثبات شده برای خلاص شدن از شر این عادت آورده شده است:

– کودک خود را تشویق کنید که حقیقت را بگوید. مهم نیست که آنها چه اشتباهی مرتکب شده اند ، به آنها بگویید که خوشحال می شوید که آنها واقعیت را بگویند.

– سوالاتی که باعث میشود که کودک شما شروع به دروغ گفتن کند دور کنید . به عنوان مثال ، اگر وارد شوید و ببینید که کودکتان شیر را روی زمین ریخته اند ، نپرسید که چه کسی این کار را کرده است. درعوض، به آنها بگویید که الان که تصادفی شیر ریخته شده  می توانید آن را با هم تمیز کنید.

– در مورد دروغ گفتن با فرزند خود صحبت کنید. سعی کنید توضیح دهید که دروغ گفتن در هر جایی همیشه بد است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=316900
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما