جمعه 18 بهمن 1398 - 22:23

یادداشت مهم دکتر وکیلی پیرامون انتخابات

دکتر محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس در یادداشتی نوشت:

دیگر تا انتخابات فرصت چندانی نمانده است. با این وجود فضای سیاست همچنان سرد و بی‌روح است. تمِ جامعه اصلاً تب انتخابات ندارد. امیدوارم که در این فرصت اندک، نشاط سیاسی به فضای سیاسی کشور بازگردد.
اصلاح طلبان با تشکیل نهاد اصلاح طلبی (شورای سیاست گذاری)، چند سال است که احزاب و آرای خود را سامان داده اند. نهادسازی متضمن تشکیل سازمان رای است. این ضرورت به درستی در میان اصلاح طلبان تشخیص داده شد و به تن این مطالبه جامه عمل پوشانده شد. توفیق اصلاح‌طلبان در کلان شهرها در دو انتخابات مجلس سال۹۴ و شورای شهر سال۹۶ تا حد زیادی مرهون سازمان‌دهی آرا توسط نهادِ اصلاح طلبی بود. معتقدم اکنون باتوجه به نکات زیر شورای محترم سیاست گذاری (با وجود همه محدودیت ها و ملاحظات) همچنان باید در انتخابات با دادن لیست، مشارکت فعال داشته باشد.
۱- ما بخشی از جمهوری اسلامی هستیم. من یکی که معتقدم هرچند اکنون به حاشیه قدرت رانده شده‌ایم اما نظراً و مفهوماً اصلاح طلبی هسته ایده جمهوری اسلامی است. از این روی، باوجود همه گلایه ها و رنجش ها، قلبمان برای تعالی و حفظ این نظام می تپد. اکنون کشور و نظام به مشارکت بالا بیش از هرچیزی نیاز دارد. سیاست تعلیق (که فرصت سوز ترین سیاست است)، تنها با یک مشارکت بالا امکان شکست دارد. درست است که نهادهای متولی در قدرت برای فراهم آوری امکان مشارکت بیشترین سهم را می توانند داشته باشند اما ما به حکم داشتنِ علاقه اصیل تر به این کشور و نظام، باید گام خود را برداریم و سهم خود را مستقلاً ادا کنیم.
۲- خب ما اصلاح طلبیم! هیچ راه و هیچ ایده ای جز صندق رای نمی شناسیم. اصولاً نباید نسخه هایمان، جز رسمیت دادن به صندوق رای چیز دیگری باشد. “صندوق رای” و انتخابات همیشه از المان های سیاسی اصلاح طلبان در حوزه عمومی بود.
۳- اصلاح طلبان به حکم اصلاح طلبی باید همیشه از “امکان سیاست” صیانت کنند. ما نه تنها حق نداریم امکان های ولو اندکِ موجود را بسوزانیم بلکه حتی مکلفیم مواضع خود را گونه ای انتخاب کنیم که امکان های جدید خلق کنیم. در واقع باید بدانیم که ما در شورای سیاست گذاری به نیابت از مردم اصلاح طلب، تصمیم می گیریم؛ بنابراین منافع و مصالح جامعه اصلاح طلب باید بر هرچیزی در تصمیمات ارجح باشد. گمان می کنم ما به هیچ وجه مجاز نباشیم که خود و مردم را از “امکان پارلمان” محروم کنیم.
۴- یک جریان زنده برای حفظ سازمان رای خود در هر شرایطی باید لیست بدهد و موقعیت خود را حفظ کند. در سیاست نباید منتظر معجزه نشست. هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت رها کردن سازمان رأی خود در جامعه، همین امکان ها و امکانات موجود، حفظ شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=316539
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما