جمعه 20 دی 1398 - 17:44

برف و باران کشور را فراگرفت/هشدارهای سازمان هواشناسی را جدی بگیرید

با حاکم شدن سامانه جدید بارشی در کشور اغلب استان‌های کشور به‌ویژه از امشب ۲۰ دی‌ماه با بارش‌های سنگین باران و هم‌چنین در مناطق سردسیر با نزول برف همراه خواهند بود.

به گزارش بویرنیوز در همین راستا سازمان هواشناسی کشور و سایر سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران از روز گذشته هشدارهای متعددی را مبنی بر جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها و هم‌چنین یخ‌زدگی محصولات در استان‌های سردسیر به‌تناوب اعلام کردند.

۹ استان درگیر مه گرفتگی و کاهش دید

در همین راستا پلیس راهور روز جمعه ۲۰ دی‌ماه ۹۸ اعلام کرد:‌ جاده‌ها و محورهای مواصلاتی ۹ استان مه گرفتگی و کاهش دید، هشت استان برفی، چهار استان بارانی گزارش‌شده و بقیه استان‌ها با پدیده خاصی روبرو نیستند.

بنا بر گزارش پلیس راهور، برابر آخرین گزارش دریافتی تا ظهر جمعه بیشتر محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد، محورهای تبریز -آذرشهر و تبریز – بستان‌آباد در استان آذربایجان شرقی، محور خوی – سلماس در استان آذربایجان غربی، محورهای زنجان-  بیجار و زنجان – میانه در استان زنجان، محورهای شهربابک – انار و کرمان – بافت در استان کرمان، محور جیرفت – ساروئیه در استان کرمان، محور بروجرد – اراک در استان لرستان، محورهای سقز – بوکان و سقز – بانه  در استان کردستان و محور بندرعباس – سیرجان در استان هرمزگان مه گرفتگی همراه با کاهش دید گزارش‌شده است.

همچنین محور سردشت-مهاباد گردنه زنجیران در استان آذربایجان غربی و  محور خلخال –اسالم در استان اردبیل تردد با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

۱۱ محور مواصلاتی بارش برف

بر اساس این گزارش، محورهای میاندوآب – شاهین‌دژ و ارومیه – مهاباد در استان آذربایجان غربی، محورهای اصفهان – میمه، اصفهان- تهران در استان اصفهان، محور اسالم – خلخال در استان گیلان، محور ملکان – میاندوآب در استان آذربایجان شرقی، محور اراک – توره در استان مرکزی، محور کرمان – بافت در استان کرمان، محورهای ناغان -کارون و شهرکرد – فارسان در استان سیستان و بلوچستان و محور مشهد – تربت‌حیدریه در استان خراسان رضوی بارش برف گزارش‌شده است.

بارش باران در بیشتر محورهای دو استان

طبق اعلام پلیس راهور، بیشتر محورهای استان‌های فارس و گیلان، محور اصفهان – شاهین‌شهر در استان اصفهان، محورهای شادمهر  – گناباد در استان خراسان رضوی و محور بندرعباس – سیرجان در استان هرمزگان بارش باران گزارش‌شده است.

برابر آخرین گزارش دریافتی روز جمعه در هیچ‌یک از محورهای مواصلاتی کشور ترافیک سنگین یا نیمه سنگین  مشاهده نمی‌شود.

بارش‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان

سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان  نیز اعلام کرد: با ورود موج جدید بارشی از امروز جمعه باران سیل‌آسا ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متری و گاهی بیشتر برای این استان پیش‌بینی می‌شود.

بنابراین گزارش از جمعه‌شب تا یکشنبه صبح رگبار فوق سنگین باران، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ از مهم‌ترین پیامدهای این سامانه بارشی است.

اسکله‌های گردشگری قشم تعطیل شد

شرایط نامساعد جوی ازجمله باران شدید، تندباد لحظه‌ای و تلاطم دریابندرهای مسافری و اسکله‌های گردشگری قشم را نیز به تعطیلی کشاند.

رئیس اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: بر این اساس فعالیت شناورهای مسافری از قشم به سمت بندرعباس، لارک و هرمز تا اطلاع بعدی جلوگیری شد.

سیلاب در هرمزگان

طبق اعلام هواشناسی هرمزگان سامانه فعال بارشی  که از روز پنجشنبه وارد استان شده است تا روز یکشنبه هفته جاری ادامه دارد که اوج فعالیت آن در روزهای جمعه و شنبه است.

در همین رابطه شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان با توجه به اخطاریه سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه فعال بارشی از کشاورزان خواست مراقب محصولات خود باشند.

مه گرفتگی غلیظ در زنجان

رئیس مرکز راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان نیز گفت: در روز جمعه به دلیل مه غلیظ دید رانندگان در آزادراه‌های زنجان – قزوین و زنجان – تبریز کاهش‌یافته است لذا رانندگان باید از چراغ‌های مه شکن استفاده کنند.

محمد محمدی افزود: علاوه بر  آزادراه‌ها، جاده‌های ترانزیت زنجان، خرمدره، ابهر، زنجان – میانه نیز پوشیده از مه غلیظ است.

بازگشایی راه‌های کردستان

در همین حال رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان گفت: با تلاش راهداران تمام راه‌های روستایی که روز گذشته براثر بارش برف مسدود شده بود، بازگشایی شد.

دانش زندی با اشاره به اینکه به دلیل بارش برف و وجود کولاک، راه مواصلاتی ۲۶۰ روستا در نقاط مختلف این استان مسدود شده بود، اظهار داشت: عملیات بازگشایی این راه‌ها تا شب گذشته ادامه داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=315773
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما