شنبه 9 آذر 1398 - 16:27

گردشگری تنها راه فرار کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، ۲۵ درصد تولید نفت و گاز، داشتن طبیعت دست نخورده و بکر و آثار باستانی مربوط به دوره‌های مختلف هنوز از «محرومیت» رنج می‌برد.

به گزارش بويرنيوز، بدون شک واژه «محرومیت» زیبنده استان کهگیلویه و بویراحمد با مواهب متعدد خدادادی نیست و نباید شاهد خیل عظیم بیکارانی باشد که هر روز صبح در خیابان 60 متر و میدان جانبازان جمع می‌شوند تا شاید لقمه نان با برانی و کارگری برای خانواده دست و پا کنند.

در طرح آمایش سرزمینی در  5 سال اخیر «گردشگری» به عنوان یکی از اولویت‌های توسعه در کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی شده که البته این موضوع تنها در حد شعار بوده زیرا بررسی وضعیت اعتبارات اختصاص یافته به این بخش در سال‌های اخیر موید بی‌مهری به گردشگری بوده است.

هنوز زیرساخت‌های توسعه گردشگری در استان زیبا و چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد فراهم نیست به گونه‌ای که در چشمه میشی که عنوانی همچون« بهشت ایران» زیبنده آن بوده، هنوز سرویس بهداشتی احداث نشده است.

گردشگری در اقتصاد این استان هنوز سهمی ندارد و با ورود میلیونی مسافر و گردشگر در این دیار تنها زباله آنان دلربایی می‌کند زیرا مسئولان و متولیان امر به فکر ماندگاری گردشگری و افزایش سهم آنان در اقتصاد نیستند و البته در سال‌های اخیر به نوعی بخش خصوصی تمام قد ورود کرده و به نوعی گردشگری به روی ریل توسعه قرار گرفته است.

مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به تسنیم می‌گوید: 40 طرج گردشگری با اعتبار مورد نیاز 70 میلیارد تومان تاکنون به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که از این میزان 16 میلیارد تومان جذب شده است.

وی با تاکید بر اینکه از هیچ کوششی برای توسعه گردشگری و افزایش سهم این بخش در اقتصاد دریغ نمی‌کنیم، افزود: تسهیلات پرداخت شده از محل اعتبارات اشتغال روستایی-عشایری بوده که به طرح‌های از جمله اردوگاه‌های رفاهی – تفریحی، بوم گردی، مجتمع‌های گردشگری و هتل پرداخت شده است.

حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازدید مجتمع گردشگری بام‌لند یاسوج بیان کرد: سه میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال روستایی به پروژه گردشگری بام‌لند یاسوج اختصاص یافته که از این میزان تاکنون 2.5 میلیارد تومان پرداخت شده است.

صفایی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه را 50 درصد عنوان کرد و ادامه داد: افتتاح فاز نخست این پروژه برای حدود 40 نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد و در چهار هکتار در فازهای مختلف اجرا می‌شود و قرار است زیرساخت‌هایی از جمله آلاچیق، سکوی نشینمن، آبشار مصنوعی، رستوران‌های روباز و سربسته، زمین‌های ورزشی از جمله زمین چمن مصنوعی فوتبال، والیبال، تنیس، استخر شنا، پیست پیاده‌روی و پیست دوچرخه‌سواری در این مجموعه احداث شود.

وی با بیان اینکه سهم آورده سرمایه‌گذار این پروژه 900 میلیون تومان بوده، ابراز کرد: برای اتمام کامل این پروژه سه میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است که تلاش می‌کنیم با رایزنی‌، تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دنبال افزایش مشارکت بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های بخش گردشگری استان هستیم.

صفایی با بیان اینکه نگاه دولت به بخش خصوصی نگاه حمایتی است، عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد مکان خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.tasnim

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=313666
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سارا گفت:

    واقعا موافقم. گردشگری تنها راه

دیدگاه شما