شنبه 9 آذر 1398 - 14:57

زمین خواری در قلب شهر یاسوج

تمرکز فضای سبز و پارک‌های شهر یاسوج در ساحل رودخانه بشار موضوعی است که مسئولان شهری آن را برای آینده یاسوج نگران کننده می دانند با این حال شواهد و مستندات حاکی از آن است که در برخی از مناطق  این شهر ، اراضی با کاربری فضای سبز به صورت غیرقانونی  به اشخاص و نهادها واگذار می شود.

به گزارش بويرنيوز، محله امامت ها یکی از مناطق یاسوج است که دارای بیش از ۳۰ کوچه در دو سمت بولواری با همین نام است.این محله قدمت کمی دارد با این حال به دلیل متصل بودن به مرکز شهر و کیفیت بالای شهرسازی جز محله های مطلوب و به لحاظ ملکی مرغوب شهر یاسوج محسوب می شود.

در این محله طراحی خیابان ها و فضاهای آن بر اساس اصول شهرسازی صورت گرفته و این قابلیت را دارد که نیازهای ساکنان را در درون محله برطرف کند.

 

یکی از مهمترین نیازهای این محله فضای سبز و پارک محله است که بر خلاف بسیاری از محله ها که از ابتدا این نیاز در آن دیده نشده آبان ماه سال ۹۵ در این محله زمینی به مساحت ۹ هزار و ۵ متر مربع برای ایجاد فضای سبز در نظر گرفته شد اما بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا و مستندات موجود در حال حاضر حدود نیمی از این زمین به صورت غیر قانونی به اشخاص و نهادها واگذار شده است.

یکی از اهالی می گوید: ابتدا از اهالی خواستند با واگذاری بخشی از این زمین برای ساخت مسجد موافقت کنند که همه موافقت کردند اما متاسفانه بخش دیگری از این زمین نیز برای ایجاد دو ساختمان برای حوزه علمیه در چند طبقه در نظر گرفته شد بی آنکه نظر اهالی گرفته شود و یا در عوض آن زمین دیگری برای فضای سبز در نظر گرفته شود.

ع. ک ادامه می دهد: بخش غم انگیز تر ماجرا این است که بخش های دیگری از این زمین در روزهای گذشته توسط اشخاص و به صورت شبانه حصار کشی شده است  و مصالح ساختمانی در این حصارها از ساخت و ساز قریب الوقوع در این ساختمان ها حکایت دارد.

هاجر عسگری یکی دیگر از اهالی محله می گوید: حوزه علمیه قطعا در آینده نیاز به پارکینگ و محوطه دارد و این بدان معناست که در آینده شاهد تعرض به بخشهای دیگری از فضایی هستیم که متعلق به فضای سبز است.

وی می افزاید: هر گونه اعتراض ما به ساخت و سازها به مخالفت با ساخت یک مکان مذهبی تعبیر می شود اما مسئولان صادقانه با ما صحبت نمی کنند و شهرداری در پاسخ به اعتراضات ما گفته است چون کمبود منابع داریم مجبور به فروش این زمینها هستیم.

دفتر امور شهری استانداری نیز در نامه ای هرگونه واگذاری و فروش (تفکیک صدور سند) در محدوده مذکور را خلاف مقررات می داند و به صراحت عواقب تغییر در این فضا را متوجه شهردار دانسته است.

دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد مرداد ماه سال جاری پس از اعتراض اهالی به واگذاری ها با ارسال نامه ای به شهرداری تاکید کرده است: از هرگونه واگذاری، صدور پروانه ساختمانی و یا ساخت و ساز ممانعت به عمل آورند و شهرداری را مسئول عواقب موضوع عنوان کرده است.

با این حال مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد بخشهایی از فضای سبز و جدول گذاری های این زمین تخریب  شده وبا مساحت های ۲۰۰ متری قواره بندی شده است.

آنچنان که اهالی می گویند تاکنون چندین بار دستگاه های نظارتی اقدام به تخریب حصارکشی های اطراف این زمین ها کرده اند اما صاحبان آن بلافاصله به صورت شبانه اقدام به ساخت این دیوارها کرده اند.

اسناد موجود نشان می دهد خرداد ماه سال ۹۵ شورای برنامه ریزی استان با تغییر کاربری کوی شهرداری در حد فاصل امامت ۱۹ تا ۲۱ از مسکونی به فضای سبز در عوض زمینی در امامت ۳ تا ۵ موافقت کرد.

اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در نامه ای به شهرداری یاسوج تصریح کرده است بر اساس جلسه خرداد ماه ۹۵ کمیسیون ماده ۵ این اراضی در طرح تفصیلی به عنوان زمین جایگزین صرفا برای پارک و فضای سیز عمومی بدون هرگونه دخل و تصرف و تغییر کاربری در آینده تحت هر عنوانی اختصاص یابد.

دادستانی نیز در نامه ای به شهردار یاسوج این موضوع را مصداق حقوق عامه دانسته است و از شهرداری خواسته گزارشی از صحت و سقم موضوع و علت و نحوه اقدام احتمالی شهرداری ارایه کند.

موضوعی که شهرداری در پاسخ به آن گفته است: بخشهایی از زمین که خارج از محدوده مبلمان پارک بوده و به صورت بایر و بدون هرگونه عملیات عمرانی و چمن کاری بوده واگذار شده است.

نستهن مقدم در خصوص واگذاری قطعاتی از این زمین به اشخاص هم یادآوری کرده است ۳ قطعه ملک به افرادی واگذار شده که علیه شهرداری آرا قطعی از محاکم قضایی داشته اند.

آنچه مسلم است درحال حاضر در زمینی که باید به فضای سبز اختصاص می یافت یک مسجد و دو ساختمان مربوط به حوزه علمیه در حال ساخت است  که بر خلاف آنچه شهرداری می گوید در این زمین ها شواهدی از چمن کاری ، درخت و فعالیت عمرانی وجود دارد. اما با توجه به پیشرفت فیزیکی این ساختمان ها بعید است اقدامی برای ممانعت از ساخت آنها صورت بگیرد اما بخشهای دیگری از این زمین  در حال واگذاری به اشخاص است که  شهرداری این زمین ها را سه قطعه عنوان کرده  و برای جداسازی این سه قطعه نیز بخش دیگری از پارک، جدول گذاری، درختان و چمن ها تخریب شده است.

حال باید یک بار دیگر همه دستگاه هایی که در این گزارش نام آنها آمده به صورت شفاف توضیح دهند معیار تشخیص بایر بودن زمینی که از ابتدا کاربری فضای سبز داشته چیست ؟ آیا شهرداری می تواند از زمینی که مصداق حقوق عامه است برای پرداخت بدهی خود و بدون جلب رضایت ساکنان استفاده کند؟/ايرنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=313650
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    بنزین ۳۰۰۰. علی برکت اله

دیدگاه شما