پنجشنبه 7 شهریور 1398 - 9:38

اگر مردم و دولت یکی باشند، می‌توانیم مذاکره کنیم/ تا زمانی که اختیارات دولت بالا نباشد، مردم زندگی خوشی نخواهند داشت/ دخالت باید تعطیل شود

رئیس‌جمهور گفت: مسئولان ما باید با ابتکار جدید بتوانند مشکلاتی که برای ما پیش آمده را تبدیل به فرصت کنند و این کار امکان‌پذیر است.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی عنوان کرد: بسیار خوشحالم در هفته دولت در خدمت مدیران ارشد هستم و طبق نظر مردم و اظهارنظر آنها برخی از همکارانمان مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند.

وی افزود: اساسا این جشنواره برای این است که دولت و کارمندان ما به خلق و خوی و صبر شهید رجایی نزدیک شوند. شهیدان رجایی و باهنر به عنوان مدیران ارشد، خدوم، متواضع، پرتلاش و مخلص بودند و هر کجا اخلاص و خدمت کنار هم قرار گیرد، موجب افتخار است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته شرایط امروز کشور توأم با سختی و مشکلاتی است که از سوی بدخواهان و دشمنان این ملت به ما تحمیل شده است اما در عین حال در دوران شهیدان رجایی و باهنر هم شرایط بسیار سختی داشتیم. در آن شرایطی که دشمن به سرزمین ما تجاوز کرده بود جنگی را تحمیل کرده بود و مزدوران و منافقان به جان مردم افتاده بودند و مردم بی‌گناه و مدیران خدوم را به شهادت می‌رساندند، روزهای سختی داشتیم و توطئه‌های فراوانی علیه مردم تحمیل شده بود.

روحانی با اشاره به اینکه سال ۵۸ سال سختی برای استقرار نظام بود، یادآور شد:  سال ۵۹ که اوج خدمات این عزیزان بود، انواع توطئه‌ها از حمله هوایی و تجاوز به طبس را در آغاز سال ۵۹ داشتیم تا کودتایی که دشمنان طراحی کردند در کشور و تجاوز عراق به ایران در کنار هم قرار گرفته بود و یک شکافی هم میان مسئولان اجرایی و مقننه و قضایی آن زمان بوجود آمده بود. در آن زمان شما می‌بینید فاصله بین رئیس‌جمهور آن زمان با نخست وزیر و مردم بوجود آمده بود و مشکلات فراوانی را پیش روی مردم قرار داده بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: با همه این مشکلات مردم ما مقاومت کردند و صبر پیشه کردند و امام را تنها نگذاشتند و در دفاع مقدس حاضر شدند و از آن مقطع عبور کردیم امروز جنس مشکلات متفاوت است. مشکل اقتصادی داریم و جنگ اقتصادی و روانی و سیاسی به ما تحمیل شده و باید این جنگ را با پیروزی و فتح ملت ایران تمام کنیم این کار نه تنها شدنی است بلکه با وعده خدا حتمی است.

روحانی با بیان اینکه ما می‌توانیم با وحدت و مقاومت و با ابتکارات جدید از پس این کار برآییم، خاطرنشان کرد:  شاید اداره کشور امروز با سیاق سال‌های قبل کمی متفادت باشد. مسئولان ما باید با ابتکار جدید بتوانند مشکلاتی که برای ما پیش آمده را تبدیل به فرصت کنند و این کار امکان‌پذیر است.

وی عنوان کرد: امروز نامه‌ای از وزیر نیرو دریافت کردیم طرحی برای برگزاری برنامه‌های وزارتخانه‌اش با ویدئو کنفرانس فراهم کرده این کار صرفه‌جویی‌هایی را ایجاد می‌کند. او ابلاغ کرده همه وزاتخانه‌ها از این شیوه‌ها استفاده کنند. مهم است در این شرایط هزینه‌ها را کاهش دهیم و به خدمات بیفزاییم مردم وقتی به اداره‌ای مراجعه می‌کنند باید با روی گشاده مواجه شوند باید باور کنیم خادم مردم هستم تا خود را رئیس می‌دانیم نمی‌توانیم به مردم با چهره گشاده برخورد کنیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ما خدمتگذار مردم هستیم و مردم ما را انتخاب کردند که به آنان خدمت کنیم، هرچه خدمت رسانی ما کمتر باشد مشروعیت ما کمتر می شود. مردم به ما رای ندادند که چند سال رییس باشیم و بعد برویم. مردم این‌همه وقت می‌گذارند و با همه سختی ها پای صندوق رای می آیند تا با امید بیشتر کسانی را انتخاب کنند که به آنان خدمت کنند.

روحانی با بیان اینکه امام در زمان جنگ بالاترین قدرت را به دولت داد، تاکید کرد: ایشان مخصوصا در چهار سال پایانی عمر شریفش بسیار از دولت حمایت کرد و اختیارات فراوانی به آن داد. تا زمانی که اختیارات دولت بالا نباشد و قدرت زیادی نداشته باشد مردم زندگی خوشی نخواهند داشت. البته این معنایش دیکتاتوری و خودرایی نیست بلکه قدرت داشتن برای رسیدگی به امور مردم و رفع مشکلات و مسائل است.

وی افزود: بعضی‌ها انتقاد می‌کنند و نصیحت می‌کنند اما در قالب آن می خواهند نیش بزنند و تخریب کنند. در حالی که اصل نصیحت و انتقاد، همانطور که امیرالمؤمنین می فرماید خالصانه و خالی از فریب است. پس اگر روزی دستگاه نظارتی به جای نظارت دخالت کرد دیگر مدیر نمی‌تواند کار کند. نظارت را برای این درست نکردیم که مانع و سرعت گیر درست کنیم و دل مدیر را بلرزانیم بلکه برای کمک رسانی به دولت است.

روحانی گفت: ما در میدان جنگ بازرسی هم داریم. ممکن است یک جمعی خطایی هم کنند بعد بازرسی نظر هم می‌دهد اما اگر در نقشه عملیات بگوید من قبول ندارم که کار پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: از مجلس می‌خواهم کمک کنند ما در مقررات و قوانین تجدیدنظر کنیم. نباید بگذاریم فسادی رخ دهد و نظارت تعطیل شود اما دخالت باید تعطیل شود. با دخالت دیگران دستگاه اجرایی نمی‌تواند به هدفش برسد. البته مردم دراظهارنظر آزادند اما نباید شائبه سیاسی بیاید. اگر شائبه سیاسی بیاید قاضی مرده است. اگر این شبهه در ذهن مردم بیاید دستگاه قضایی ما کارش تمام است و قضاوت مشروعیت خود را از دست می‌دهد مردم باید حس کنند هر فردی در این کشور از هر جناح و قبیله‌ای وقتی در دادگاه رفت قاضی همه را یکسان می‌بیند. نه از لحاظ سیاسی به منزلت و نه به مذهب او نگاه می‌کند.

روحانی گفت: یکی از وظایف بزرگ ما مبارزه با فساد و رانت در این کشور است. فکر می‌کنید با دادگاه فساد از بین می‌رود. دستگاه قضایی آخرین مرحله است. گاهی نیاز است مجرم محاکمه شود اما با بگیر و ببند و دادگاه فساد برطرف نمی‌شود. آغاز مبارزه با فساد بارش بر دوش ما به عنوان دولت است. مدیران ما باید جلوی فساد را بگیرند. اگر بخواهیم فساد از بین برود، همه چیز باید شفاف باشد. خورشید شفافیت را که روشن کنید فساد از بین می‌رود. آغازش با شفافیت است. باید در کشور ما رقابت سالم به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در کارها و رقابت مردم دولت ورود نمی‌کند. اگر بنا باشد بنگاه‌های اقتصادی ما بخشی از آن نظامی و شبه نظامی و خصوصی باشد، چطور بخش خصوصی کار کند؟ غیر از یک سری وظایف حاکمیتی، شفافیت برای ما اصل است. یک عامل بسیار موثر ایجاد دولت الکترونیک است. تا دولت الکترونیک درست نشود به نظر من کار ما آب در هاون کوبیدن است. ما با دولت الکترونیک باید سهولت به وجود بیاوریم. بخش‌های اداری ما سختشان می‌شود چون دخالتشان سخت می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با دولت الکترونیک برخی خواهند گفت ما آمده‌ایم مدیریت کنیم. امسال قدم خوبی در این بخش برداشته شد و آن الکترونیک در بخش سلامت بود. با این کار مخارج دولت و مردم کاسته می‌شود و فساد از بین می‌رود. در دولت الکترونیک فساد کم می‌شود و اگر انتخابات الکترونیکی شود، مشکلات انتخابتی کم می‌شود. اینجا مسئولان دستگاه‌های اداری و استخدامی بیان کردند ما دولت الکترونیک را تا پایان سال ۹۹ به پایان می‌رسانیم و فکر می‌کنم دیر است و آن یعنی شش ماه مانده به پایان کار این دولت. این کار بزرگ در دولت دوازدهم باید انجام شود البته آقای جهرمی به جای آخر سال به من گفتند ۹/۹/۹۹ ولی اشکال ندارد ما تلاش کنیم دولت الکترونیک را که برای خدمت‌رسانی به مردم و جلوگیری از فساد است اجرایی کنیم.

روحانی گفت: خواهش می‌کنم از مدیران که بیشتر به میان مردم بروند. این حضور در میان مردم و بیان خدماتی که انجام گرفته باید ادامه پیدا کند. اگر ما خدمات را نگوییم، دشمن در میان مردم رخنه می‌کند. اگر کاری کردیم باید متواضعانه به آنها بگوییم. باید مردم احساس کنند ما با آنها یکی هستیم. دولت- ملت یعنی دولت برخواسته از مردم که در این شرایط ما مستحکم‌تر هستیم. با فشاری که دشمن به ما می‌آورد، اگر فکر کند که ما از مردم جدا هستیم این فشار را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه اساس قدرت ما مردم هستند، گفت: اگر مردم و دولت یکی باشند، دولت قدرتمند است و می‌تواند مذاکره کند. این تنها در سایه فعالیت و هم افزایی امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مساله پایانی استفاده از مدیران جوان است. ما هدف‌گذاری کردیم که ٨ سال سن مدیران را کاهش دهیم و ٣٠ درصد مدیران ما خانم باشند. تعداد مدیران زن از ٩٤٠٠ در سال ٩٦ نفر به ١٢٢٠٩ نفر در سال ٩٨ رسیده و ما رشد ٢٥ درصدی را شاهد هستیم. تعداد مدیران عالی از ٣١ به ٦٧ درصد رسیدیم. ما باید از جوانان و بانوان برای مدیریت کشور استفاده کنیم و کشور به نسل جوان ما تعلق دارد. ما نسل اول و دوم انقلاب هستیم و باید مدیریت را به جوانان واگذار کنیم. من از همه کارگزاران تشکر می‌کنم و امیدوارم خادم به مردم و برای مردم‌مان باشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=309370
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    فقط تیتر خبرتون رو خوندم .
    واقعا تهوع آوره . اختیارات دولت بالا باشه تا زندگی مردم خوش بشه .
    احمق .
    از تو بویرنیوز هم تهوع آورتر ندیدم در حمایت کورکورانه

  2. دکترای مدیریت اصلاح طلب محض گفت:

    شماها خیلی وقت داشتین مردم حمایتتون کردن اما فقط وفقط هدفتون نابودی مردم ایران زمین بود

دیدگاه شما