شنبه 2 شهریور 1398 - 9:28

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش 

حمزه آذربو

یادداشت مخاطب بویرنیوز، حمزه آذربو

به نام خدا

عنوان: « من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش                          هر کسی آن ﺩِﺭﻭَﺩ عاقبت کار که کشت»

مطالب و مقالات منتشره از چهره‌های شناخته شده و ناشناس استان در سایتها، روزنامه‌ها و خبرگزاری ها گواه بر آن است که فضای استان بوی سیاست به خود گرفته و روز به روز این جَو، شور و حال بیشتری را به خود میگیرد؛ لیکن آن چیزی که باید در نوشته‌های شخصیت‌ها به فراموشی سپرده نشود رعایت احترام متقابل، صداقت و اخلاق است؛ چرا که به فرموده امام علی (ع) مومن با برادر مومنش فریبکاری نمیکند و به او خیانت نمیورزد و او را خوار نمیسازد و به او تهمت نمیزد. 

مطالبی که اخیرا منتشر گردیده نشان از آن دارند که  اکثریت بندهای مقالات مبتنی بر احساس و هیجان اظهارنظر گردیده و اخلاق سیاسی در متون انتشار یافته، رعایت نشده است؛ چرا که اخلاق به طور ساده و خلاصه شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است. به بیانی دیگر، اخلاق نشاندهنده نظامی از ارزشهاست که به قضاوت افراد در مورد درست یا نادرست بودن، قانونی یا غیرقانونی بودن، عادلانه و ناعادلانه چیزی بستگی دارد. این مطالب بر حسب ظن و گمان بیان نگردیده، بلکه نگارنده بر اساس تحلیل محتوای مقالات و همچنین بررسی میدانی موضوع به چنین گفتهای دست یافته است. 

با عنایت به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، افراد دارای شهره و سیاسی مطالب دیگری را جهت روشنگری یا برهم زدن آرامش رقیبان انتشار خواهند کرد. از آنجایی که همه ما سردسیر، گرمسیر، رقیب، دوست، طایفه ها، احزاب و عشیرهها در سرزمین طبیعت بکر و خوش آب و هوا کنار همدیگر جمع شده و زندگی میکنیم. وظیفه و رسالت سنگینی داریم که به گونهای عمل کنیم که انجام امور موجب اتحاد، انسجام و آرامش و امنیت شهرستانها و مناطق و مردم شوند. بیشک آرامش و انسجام عناصر لازم جهت پیشرفت شهرستانها و مناطق در جامعه امروزیست و دو دسته بودن یا چند دسته بودن هیچ دردی از دردهای شهرستانها و مناطق را درمان نخواهد کرد.  

حفظ انسجام و اتحاد، رفتار و اخلاق صحیح و حرفهای را باید از بزرگانمان یاد بگیریم که در قدیم الایام تمام فکر و ذکرشان سرافرازی و تلاش برای استان و شهرستانمان بوده است. لذا کسانی که در فضای مجازی مطالبی علیه افراد یا جریانهای سیاسی نگارش میکنند علاوه بر تخریب و لطمه به خودشان و تشکیلاتشان، موجب تفرقه افکنی بین مردم گردیده، که به تعبیر امام خمینی (ره)، اختلاف از مکاید شیطان و اختلاف افکنان را پیادهکنندگان توطئههای دشمن میباشد و علاوه بر این،  قرآن کریم در آیه 31 و 32 سوره روم به شدت با تفرقه مبارزه کرده و آن را مایه شرک دانسته است. از این رو، لازم و ضروریست هر فرد یا جریانی، تشکیلاتی را همراهی میکند در عین نهایت تلاش، احترام سایر جریانهای سیاسی را نگه دارد و به قول حضرت حافظ: 

« من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش                          هر کسی آن ﺩِﺭﻭَﺩ عاقبت کار که کشت»

در پایان، نویسندگان باید کمال صداقت و راستگویی، انصاف، احترام متقابل را سرلوحه نوشتههای خویش قرار دهند و مردم را سرگرم سخنان به ظاهر خوش آب و رنگ ننمایند. علاوه بر این، اخلاق پسندیده پیامبر گرامی اسلام را محور اصلی تمامی انشاءها و تبلیغات خود در فضای حقیقی و مجازی قرار دهند و آن را در جامعه مطابق  فرموده پیامبر (ص) «انما بُعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» به کمال برسانند؛ چرا که در نهایت، هر کسی را که مردم انتخاب کنند و بر کرسی مجلس بنشیند یکی از فرزندان بویراحمد است.

حمزه آذربو

فرهنگی بازنشسته

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=309124
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما