یکشنبه 23 تیر 1398 - 8:59

3 مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سال جاری سه مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان داشتیم که پس از انجام آزمایش و ارسال آنها به تهران، جواب منفی بود.

به گزارش بویرنیوز، «محسن رضائیان» در گفت و گو با ایسنا  افزود: تب خونریزی کننده کریمه کنگو یک بیماری مشترک انسان و حیوان است که به وسیله نوعی کنه از جنس”هیالوما” انتقال پیدا می کند.

وی بیان کرد: این بیماری مختص حیوانات است اما از طریق حیواناتی مثل گاو، گوسفند، خرگوش صحرایی، بز و جوجه تیغی قابل انتقال به انسان است.

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص راه های انتقال این بیماری به انسان خاطرنشان کرد: بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده یا له کردن کنه آلوده، تخم کنه، تماس با خون و بافت بیماران و در بیمارستان ها از طریق ترشحات بیماران و وسایل مورد استفاده  در ارتباط با بیماران مبتلا به انسان انتقال می یابد.

رضائیان تصریح کرد: علائم بالینی این بیماری طی چهار مرحله ظاهر می شود، دوره کمون و مخفی معمولا یک تا سه روز طول می کشد از وقتی که ویروس وارد بدن می شود تا وقتی که علائم ظاهر شود و حداکثر ۹ روز است، مرحله دوم قبل از خونریزی یک تا هفت روز به طور متوسط سه روز طول می کشد علائم شامل سر درد شدید، تب و لرز، درد عضلانی، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم و ترس از نور است.

وی ادامه داد: مرحله سوم این بیماری کوتاه است و به سرعت انجام می شود به طور متوسط چهار روزه است، خونریزی در مخاط ها، در طول خط زیر بغل و زیر پستان در خانم ها و در مرحله که تزریق صورت می گیرد خونریزی از بینی، استفراغ خونی، خونریزی رحم در خانم ها، بزرگ شدن طحال و کبد نیز مشاهده می شود همچنین در مرحله چهار دوره ی نقاهت است که از روز دهم شروع می شود بیمار از روز دهم به تدریج همراه با درمان به موقع در صورتی که فوت نکند بهبود پیدا می کند.

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اما در دوره ی نقاهت ضعف مشخصه ی اصلی است که امکان دارد حدود یک ماه هم بیشتر به طول بینجامد اگر جواب آزمایش مثبت باشد و فرد مبتلا به این بیماری شود امکان ریزش کامل مو وجود دارد.

رضائیان بیان کرد: این بیماری با بیماری های عفونی هم چون آنفلوانزا، هپاتیت ویروسی، سرخک، مننگو کوکسمی، سپتمی سمی، تیفوئید، مالاریا، لپتوسپیروز، سیاه زخم، اسهال خونی، آندوکاردیت، سل میلیر، لنفوم و لوسمی یک سری علائم مشابهی دارد.

وی تاکید کرد: در صورت بروز علائم این بیماری در کسانی که تب و دردعضلانی دارند و سابقه تماس و یا گزش با کنه داشته اند باید حتما از او نمونه گرفته و به تهران ارسال شود و چون این فرد مشکوک است تماس با او مشکل خواهد بود و حتما باید در بیمارستان ایزوله شود تا در صورتی که جواب آزمایش مثبت باشد حتما بستری شود.

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: وجود قرنطینه های دامی در مرز ها تا اینکه سلامت دام تایید و بعد وارد کشور شود و تهیه و خرید گوشت از فروشگاه های معتبر و دارای مجوز از مهم ترین و موثرترین روش های مقابله با این بیماری است.

رضائیان در خصوص جلوگیری از ابتلا به این بیماری توصیه کرد: مردم از خرید دام مشکوک خودداری کنند، گوشت ۲۴ ساعت باید در فریزر باشد سپس استفاده شود و دامداران و قصابان از دستکش، پوتین و ماسک موقع ذبح دام استفاده کنند.

وی اظهارکرد: در صورت گزش کنه فرد مورد گزش نباید با دست کنه را جدا کند چون سر کنه در بدن می ماند، بلکه باید از پنس مخصوص استفاده کند و یا از پارافین برای از بین بردن کنه استفاده شود. همچنین باید داخل بیمارستان سم پاشی شود و از تماس با ترشحات بیمار پرهیز شود و بیمار نیز در اتاق جداگانه ای ایزوله شود.

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت اضافه کرد: طی سال گذشته ۸۴ مورد مبتلا قطعی به تب کریمه کنگو در کشور داشتیم که از این تعداد هشت نفر فوت کردند اما در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فوتی نداشتیم بلکه تنها یک مورد مشکوک به تب کریمه کنگو بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=305634
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما