یکشنبه 16 تیر 1398 - 12:20

مدیریت نمایشی بحران در کهگیلویه و بویراحمد!/ از «سلفی گرفتن» در حوادث تا «منطقه گرایی» در پیگیری

گروه اجتماعی – طی یکسال گذشته کهگیلویه و بویراحمد بخاطر بلایای طبیعی از سیل و زلزله و رانش زمین گرفته تا حوادثی چون غرق شدگی ها و آتش سوزی های جنگل ها خسارت های زیادی دید.

به گزارش «بویر نیوز»، در این میان همواره دستگاهها و نیروهای امداد نجات هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، نیروهای منابع طبیعی و حتی نیروهای مردمی و سایر دستگاههای عضو ستاد بحران از هیچ تلاشی دریغ نکردند اما گاها بخاطر ضعف مدیریتی در حوزه بحران استانداری که بیشتر سمت و سوی شوآف و جنبه تبلیغاتی به خود گرفته است شاهد خسارت های زیانباری بوده ایم.

با نگاهی گذرا به آمار غرق شدگان در رودخانه های استان، مساحت جنگل هایی که در یکسال گذشته بر اثر آتش سوزی از بین رفته و همچنین خسارت های سیل نوروزی براحتی درمی یابیم که میزان خسارت ها چقدر بالا بوده است و وقت مطالبه گری از مدیریت بحران استانداری در خصوص میزان جبران این خسارات از محل اعتبارات ملی بحران است.

اما متاسفانه آنچه اکنون شاهد هستیم نه جبران این خسارت ها است و نه حتی ارائه راهکار و تدوین برنامه برای جلوگیری از زیان های احتمالی هستیم و بارها حوادث مشابه و تکراری کام مردم محروم کهگیلویه و بویراحمد را تلخ کرده است.

در این میان عملکرد مدیرکل بحران استانداری در حوادث و نگاه غیرفنی و غیراصولی وی به پیشامدها گاها باعث افزایش ریسک تلفات می شود.

داستان آنجا خنده دار است که وحید محمدی تبار که در ایام عید در فضای مجازی ادعای حضور در محل کار را داشت و می بایست مدیریت سفرها را به عهده گیرد، خود اولین نفری بود که در ترافیک چند ساعته محور گچساران – بابامیدان گیر افتاد تا نشان دهد نه تنها عکس هایش تبلیغات و ادعایی بیش نیست بلکه برعکس آنچه می گوید وابسته نمایندگان و سیاسون نیست، متینگ های سیاسی را به بحران های پیش روی مردم ترجیح میدهد.

جالبتر اینکه این اولین باری نیست که مدیرکل بحران، بحران زده شد و یکبار هم با تعدادی از خبرنگاران به منطقه ای محروم سفر کرد و در سفری که هرگز مشخص نشد هدف آن تور جز چند خبر و عکس چه بود و یا اصولا بعدا چه دستاوردی برای مردم آن مناطق داشت، فقط خبرنگاران را چندین ساعت در دل کوه و جنگل گم کرد و برای خانواده آنها ساعت های پراسترسی را رقم زد.

موضوع تاسف برانگیزتری هم البته وجود دارد و آنهم درخواست محمدی تبار برای پیگیری دادستانی در خصوص یک مورد غرق شدگی امسال بود؛ اگرچه اصل موضوع تاسفی ندارد اما تاسف به این خاطر که امسال چندین مورد غرق شدگی در استان رخ داد و محمدی تبار تنها برای یک مورد درخواست پیگیری قضایی کرد و از قضا آن یک مورد هم از بستگان وی بود و سوال جدی اینجاست که برای بقیه قربانیان غرق شدگی چه کسی باید پیگیری کند!؟

اما سوال اصلی و جدی اینست که با این حجم از خسارت هایی که استان از محل های مختلف دیده است اگر مدیرکل بحران استانداری نمی تواند همچون استان هایی که از محل اعتبارات بحران بخشی از زیان ها را جبران کرده اند، اعتبار بگیرد و می خواهد هر روز در قاب دوربین صدا و سیما و رسانه های مجازی و مکتوب قرار گیرد و بگوید اعتبار نداریم آیا بهتر نیست به شغل خبرنگاری و گزارشگری روی بیاورد تا هم او بهتر و بی دغدغه تر در قاب دوربین دیده شود و هم فکری بحال مدیریت بحران استانداری شود!؟

اخبرا که آمار غرق شدگی ها در کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالا رفته است، محمدی تبار در مصاحبه ای گفته است اعتبار حتی برای “نصب تابلو در بستر رودخانه ها” نیست! که همین گفته وی نشان می دهد وی چقدر با حوزه کاری خود بیگانه است چرا که اولا تابلو را قطعا در بستر رودخانه نصب نمی کنند بلکه در حریم رودخانه نصب می کنند و در ثانی اعتبارات بحران اگر برای این مسائل حداقلی نیست قطعا از ناتوانی وی است که با این میزان بلایای طبیعی و غیرطبیعی نمی تواند اعتباری جذب کند.

پاسخ به این سوال را باید استاندار بدهد که خود در روزهای اول ورود به کهگیلویه و بویراحمد وقتی زبانه های آتش را در جنگل های مناطق گرمسیری استان دید مجبور شد شخصا مدیریت بحران را بر عهده بگیرد و آتش را خاموش کند و حال که محمدی تبار به گفته خودش مدیر تاج گردون نیست و عملکردش هم تماشای سوختن چندصدهکتار از جنگل ها، غرق شدن چندین نفر در سال 98، زیرساخت های تخریب شده از سیل و بازسازی نشده، گیر افتادن در ترافیک نوروزی و گم کردن  خود و خبرنگاران در کوهستان است، بهتر است مدیری برای این حوزه انتخاب شود تا هم بحران های استان دچار بحران مدیریت نشود و هم شخص محمدی تبار از بلایایی که خودش گرفتارشان شده است در امان بماند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=305208
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    خشه نجات بییت خخخ

  2. کادشناس گفت:

    باسلام
    متاسفانه بیشتر مدیران این دولت فقط سلفی بگیر هستند.یکی از ضعیف ترین بخشها کشاورزی است.ببینید در یکسال گذشته چه اقدامات موثری در حوزه جبران خسارات انجام شده.مدیرکشاورزی استان که صرفا به زد وبندهای مدیریتی مشغوله وبا تیم صعیف کاری که داره فقط دچار روزمرگی وگذران زمان برای پرکردن رزومه مدیریتی خود ودوستانش هست.اینهمه خسارت درحوزه شیلات که به قیمت ازدست رفتن سرمایه ها واندوخته های مردم انجامیده آقایان مدیریت بحران ومدیر کشاورزی استان درخواب خرگوشی وخوش گذرانی مدیریتی هستند.
    به غیرازاینکه خداخودش رحم کنه

  3. یا ابا صالح گفت:

    مدیریت ضعیف محمدی تبار آخرش استان را به آتش خواهد کشاند یا غرق خواهد کرد

  4. ناشناس گفت:

    ای برارم به شتر گفتند گردنت کج هست گفت درست دقت کن کجایم راست هست

  5. شریعتی مهر گفت:

    برادر جان مدیریت بحران یک واحد سازمانی است . و شرح وظایف کلی در مراحل مختلف مدیریت بحران را دارد . پیشگیری ،آملدگی ،مقابله و بازسازی . مدیریت بحران در چهار مرحله ذکر شده یک سری وظایف دارد ولی قرار نیست جلو غرق شدگی را بگیرد یا نااگاهی مردم را پاسخگو باشد . در مورد اتش سوزی جنگل ها نیز نتنها در استان ما بلکه در هیچ استانی امکانات اطفایی وجود ندارد و صرفا مردم خود جوش و بصورت ناایمن به خاموش کردن جنگلها میپردازند . در اروپا و امریکا که پیشزفته ترین امکانات را دارند گاها اتش سوزی جنگل ها و مزارع مدیریت نمیشود . اگر به این شخص(مدیر بحران) که من هیچ شناختی به ایشون ندارم اعتراض دارید در چهارچوب مراحل مدیریت بحران و شرح وظیفه ایشان در قبل از بحران ها بپردازید . در زمان بحران مدیر بحران بالاترین سمت سازمانی استان میباشد . البته متناسب با سطح بحران میتواند رئیس هسته شرایط اضطراری تغییر یابد . با تشکر شریعتی مهر مدرس و مشاور در حوزه مدیریت بحران و HSE

  6. ناشناس گفت:

    نگاه مدیر بحران باید پیشگیرانه باشد و زیر ساختی، آیا واقعا علم و تخصص هم در مدیریت بحران جایگاهی دارد و یا تبدیل شده به یک حیاط خلوت برای مدیران سابق و افرادی که قصد و یا حال کار کردن ندارند… و آیا تا به حال کسی در استانداری به این فکر افتاده که با وجود این همه بلاياي طبیعی چه کار پیشگیرانه ای باید انجام داد? چرا همیشه ما باید از همه استان ها عقب باشیم? چرا همیشه آخرین استان هستیم مشکل کجاست? چرا مسئولین استان ما اینقدر دچار روزمرگی هستند ? چرا در بیشتر مسائل زیر ساختی و تخصصی استان ما در کشور مانند نقطه کور هست? چرا وقتي پای صحبت افراد متخصص در کشور ميشينیم میگویند در استان شما کار کردن خیلی سخته چون مسئولین استان شما درکی از مسائل تخصصی ندارند و بیشتر قصد باجگيري دارند?????? و هزار تا سوال دیگر….

  7. مطلع گفت:

    خدا بيامرز پدر و مادرت که غیر از حرف راست و و اقعییت چیز دیگری ننوشتی.شیر مادرت حلالت

  8. آرو دیار کهن گفت:

    مدیریت مهندس محمدتبار جای تحسین دارد
    در سالهای قبل که مردم استان اطلاع از وجود مدیریت بحران در استان نداشتند که حال با تلاشهای محمدی تباربجای تقدیر اکنون همه مطالبه گر شده ایم !!
    و بیشتر باید از مدیران جوان و بانگیزه حمایت شود

  9. دنیا استوار گفت:

    از مدیر کل مدیریت بحران بپرسید یک روز پیش از بارش برف بهمن ماه که منجر به مسدود شدن جاده یاسوج بابامیدان شد در کدام منطقه گرمسیری استان در حال گذران ایام تعطیلات به همراه خانواده محترم بودند

  10. ناشناس گفت:

    تا تاج را دارد غمی نیست جان برادر

  11. فرناز گفت:

    قحط الرجال هم که باشد وحید محمدی تبار شایسته این مقام نیست، هر آنکس که ایشان را بشناسد می‌داند خود ایشان یک بحران منطقه ای و موجب اختلافات شهرستانی و سردسیر و گرمسیری در استان میباشد

  12. ارشد مدیریت گفت:

    درود بر نویسنده این یادداشت
    این مدیریت هم از نوع رانتی بوده است و هیچگونه شایستگی تحصیلی و تجربی لحاظ نشده.
    وحید محمدی تبار مدیر کل بحران!😀

  13. ناشناس گفت:

    تو خودت بحرانی اقای مدیر کل بحران

  14. الفت گفت:

    ایشان خودش یک بحران است

  15. ناشناس گفت:

    مدیر کل بحران بحران زده است واقعا عبارت زیبایست

  16. ناشناس گفت:

    مدیر کل بحران بحران زده هست چه زیبا!!!!!”

  17. همکلاسی گفت:

    همکلاسی دوران دانشگاه ، کسی که هر روز خودش در زمان دانشجوی یک بحران درست می کرد در استان ، شده مدیر مدیریت بحران البته نه از نوع کنترل از نوع بحران سازی
    ببخشید اگه حرف هایم تند است اما باید واقعیات را گفت ، همین است که این استان در حال پس رفت است اقای نماینده خاص فقط دنبال بکار گماری هم
    شهری ها وهم طایفه هایش است نه سواد ، تخصص و نه تعهد برایش ملاک نیست ، از بس تشنه و عقده قدرت و مدیریت هستند این طیفه

  18. ناشناس گفت:

    بسیار متن جالب و واقعی بود.محمدی تبار به جز نمایش مئمز کننده از خودش در فضای مجازی دستآوردی نداشت.سبک سر

  19. جهان گفت:

    تابودهمین بودبرادر

  20. بویراحمدی گفت:

    ای ول عالی گفتی
    با یه نگاه به پیج ایشون توی فضای مجازی همه چی روشن میشه
    مدیریت بحرانی ستاد بحران

دیدگاه شما