پنجشنبه 30 خرداد 1398 - 7:14

بازگشایی محور یاسوج به شیراز اتفاق بزرگی بود/وضعیت بغرنج راه ها در کهگیلویه و بویراحمد

نصیری؛مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص وضعیت راه های کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت:

همانطور که همه استحضار دارید در تاریخ ۹۸/۱/۴ کیلومتر ۲۵ جاده یاسوج شیراز دچار رانش شد و بمدت چند روز مسدود بود که با ۳۰ نفر نیروی راهدار، ۳۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی سبک و سنگین،و در مجموع طی ۳۵۰۰ ساعت تلاش در کمتر از ۱۰ روز توانستیم عبور موقت را در این جاده داشته باشیم.

بلافاصله بعد از مدتی هم با توجه به اینکه مسیر نشست خود را کرده بود ما با پیگیری و مشورت مسئولین استانی و به خصوص معاونت عمرانی استاندار بالاجبار این جاده را آسفالت کردیم.

متاسفانه علیرغم اینکه ما کلیه تمهیدات ایمنی را با هماهنگی پلیس انجام داده ایم بعلت عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی میتوان گفت هفتگی تصادفات را در این مسیر شاهد هستیم،از مردم عزیزی که در این مسیر رفت و آمد دارند انتظار داریم که با نهایت دقت به علائم رانندگی ،سرعت گیر ها و شیارهای لرزان در این مسیر حرکت کنند.

نصیری افزود:در این بخش از جاده که بر اثر رانش زمین تخریب شده بود ما همه ی مسائل ایمنی را در طول این ۲۰۰ متر رعایت کرده ایم.

وی در خصوص ادامه مسیر گفت:با توجه به اینکه کارفرمای آن مشخص نبود طی نشستی که با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری داشتیم نهایتا اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بعنوان کارفرمای این پروژه انتخاب شد ،که عملیات خاک برداری و سبک سازی مسیر را با مبلغی بالغ بر ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان برآورد کردیم،و در آینده ای نزدیک این برآورد را به مناقصه خواهیم گذاشت و با انتخاب پیمانکار،پروژه را اجرایی خواهیم کرد.

نصیری گفت:این جاده استاندارد جاده های اصلی را ندارد اما ما با توجه به اینکه عبور و مرور از جاده قدیم برای مردم مشکل بود تصمیم گرفتیم با هماهنگی های لازم با مسئولان و سازمان های ذی ربط جاده را زیر بار ترافیک ببریم.

وی در خصوص استاندارد سازی این مسیر گفت: تا زمانیکه آزمایش های ژئو تکنیکی انجام نشود نمیتوان گفت ما داریم یک جاده اصلی میسازیم،در آینده در این مسیر هم بحث پل و هم بحث دیوار حائل را خواهیم داشت و بطور کل بصورت اصولی این مسیر را خواهیم ساخت.

نصیری راد افزود:تمام طول مسیر از پریکدان تا روستای گنجگان که حدود ۱۵ کیلومتر است مستعد رانش هستند،و متاسفانه در گذشته هیچگونه مطالعات زمین شناسی و ژئو تکنیکی در این مسیر انجام گرفته نشده.اما در آینده و جهت اصولی و استاندارد کردن این مسیر همه ی این بررسی ها و مطالعات انجام خواهد گرفت.

در برآورد اولیه ای که به ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی ارسال کردیم بیش از ۱۰۰۰کیلومتر راه آسیب دیده ،بیش از ۱۰۰۰ هزار دستگاه فنی آسیب دیده،۱۰دستگاه فنی که بطور کلی تخریب شده و همچنین ۱۰ مورد تخریب آب نما و طی جلساتی که داشتیم ۶۲۱کیلومتر راه آسیب دیده و ۱۰۷ دستگاه فنی را برای ما تایید کردن که مبلغ این خسارات ۱۸۰۰میلیارد ریال برآورده شده است.

وی همچنین افزود : بعد از بحران تا به امروز حتی یک ریال بابت جبران خسارات ناشی از سیل به ما تخصیص داده نشده است،و تمام عملیات را تا امروز بدون دریافت هیچگونه اعتباری از دستگاه ها انجام داده ایم.در یک تحلیل در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶در بحث فوت ناشی از تصادفات جاده ای در کل کشور ۱.۲ افزایش داشتیم،اما در این تحلیل در استان ما در سال ۹۷ کاهش ۱۹.۳ درصدی تصادفات جاده ای درون شهری را داشتیم که در ردیف ۷ کشور هستیم،در جاده های روستایی ۴۵.۲ درصد کاهش داشتیم.

در مجموع راه های روستایی و درون شهری که در حوزه ماست در سال ۹۷ نسبت به سال قبلش  ۱.۳ درصد کاهش داشتیم که در ردیف ۱۲ کشور قرار داریم اما در دوماهه اول سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تا الان ۶درصد کاهش فوت ناشی از تصادفات داشتیم.

وی در خصوص تصادف اخیر جاده آب حیات گفت با توجه به مشکلات و درخواست هایی که مردم کهگیلویه بزرگ داشتن ما سعی کردیم اقدامات خوبی را انجام دهیم،بطوریکه سالانه تجدید خط کشی را داریم،و از دیگر کارهای خوبی که همکاران ما در حال انجام آن هستند بحث نهضت خاکریز نقاط پرتگاهیی است،و در همین نقطه ای که حادثه اخیر رخ داد زیر همین نقطه و زیر خاک یک گاردریل نیز وجود دارد،چون گاردریل جوابگوی برخورد وسایل نقلیه را نداشت ، ما مجبور به خاکریزی شدیم.

چون در این مسیر شاهد چندین فقره تصادف دیگر به همین منوال نیز بودیم،بحث تامین امنیت و نگهداری جاده ها بر عهده ی ماست و در کروکی و تحلیلی که پلیس انجام داده هیچگونه سهم تقصیری در این تصادف به ما داده نشده است.

و در جهت ایمن سازی ادامه مسیر و جبران خسارات ناشی از سیل در حدفاصل آب حیات تا شاه حمزه که سیل فروردین ماه بیشترین خسارات را به این مسیر وارد کرده ،علیرغم اینکه یک مشکل بزرگ‌در این مسیر داریم و آنهم واقع شدن خط لوله گاز در کنار این مسیر است، با این حال ما اقدامات خوبی را در این مسیر انجام داده ایم،اما به دلیل اینکه قدمت خط لوله گاز بیشتر از این جاده است ما نتوانستیم بخش زیادی از عملیات ایمن سازی را به درستی انجام دهیم

نصیری راد نسبت به پیچ های خطرناک جاده های کهگیلویه نیز واکنش نشان داد و گفت از نظر من این محور نیز اصولی ساخته نشده است و اگر بنا بر اصولی ساختن بود باید این محورهای خطرناک یا حذف میشدن یا اصلاح میشدند.

ما یکی از استان هایی هستیم که بیشترین نقاط حادثه خیز در کشور را داریم،از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ چیزی قریب به ۱۰۳ نقطه حادثه خیز پر هزینه دیر بازده در استان داشتیم و مبلغی که صرف اصلاح این نقاط شده است بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومن شده است،و ۳۱۱ نقطه کم هزینه زود بازده تا پایان سال ۹۷ توسط همکاران ما در سطح استان آشکار سازی،اصلاح و یا رفع شد.

از جمله نقاط حادثه خیز دیگر در استان ما حدفاصل خان احمد_شلال دان تا آخر صحرای لیشتر است که با اجرای ۴خطه مسیر توانستیم بیش از ۱۰۰ نقطه حادثه خیز را حذف کنیم.

همانطور که همکاران ما در راهداری و حمل و نقل جاده ای در ایام نوروز و در تعطیلات عید فطر آمادگی لازم را برای تامین امنیت و پذیرایی از مسافران داشتند برای سفرهای تابستان نیز برنامه هایی داریم و جلساتی نیز در این زمینه ها برگزار کرده ایم.

تاکید ما و فرماندهی محترم پلیس استان بر حضور مشارکتی هم همکاران ما و هم نیروهای پلیس پررنگ تر از گذشته باشد و در جهت کاهش تصادفات جاده ای ،ارتقا ایمنی و تامین امنیت مسافران عزیزی که استان ما را بعنوان مقصد خود انتخاب کرده اند،بتوانیم قدم مثمر ثمری برداریم.
در تمام محورهای استان تردد شمارها فعال هستند و در تعطیلات ۴ روز عید فطر بیش از ۷۰۰ هزار تردد را در محورهای استان داشتیم که کمترین آن در محور یاسوج _سی سخت و بیشترین در محور یاسوج _بابامیدان بود.

نصیری در ادامه گفت :ما بطور کل ۶۸۰۰ کیلومتر راه در سطح استان داریم که ۱۸۹ کیلومتر آن بزرگ راه است که نسبت به کل کشور ۱.۱ است،۵۰۶ کیلومتر راه اصلی داریم که نسبت به کشور ۱.۹ درصد است ،و راه های فرعی ۱۰۹۳ کیلومتر است که نسبت به آمار کشور ۲.۵ درصد است و راه های روستایی ۴۲۹۲ کیلومتر است.اما ما حتی یک کیلومتر آزاد راه در استان نداریم.

هزینه اجرای یک کیلومتر راه فرعی در استان ما ۴برابر هزینه اجرای یک کیلومتر راه فرعی در استان اصفهان است ،بیشتر مشکلات ما بعلت کوهستانی بودن منطقه است.و با توجه به این مشکلات بیش از ۵۰ درصد راه های ما استاندارد هستند.

ناوگان باری ما ۱۰۲۶ دستگاه با میانگین عمر ۱۱سال که نسبت به ناوگان کشوری جوان تر است،ناوگان مسافری ما در سطح استان ۷۲ دستگاه اتوبوس با میانگین عمر ۷.۹۶ درصد ،۹۲دستگاه مینی بوس با میانگین عمر ۲۲ سال داریم که بازهم از میانگین کشوری جوان تر هستیم.اما ناوگان سواری ما ۷۱۰ دستگاه است با میانگین عمری ۱۰.۱۳ درصد اما میانگین عمر کشوری ما ۹.۲۱ است و یکی از مشکلات ما اینست که ناوگان سواری ما خیلی فرسوده هستند.

سالانه از طریق کمیسیون ایمنی کشور با حضور نمایندگانی از سازمان های مرتبط ،در محورهای مواصلاتی ورود پیدا میکنند با توجه به تصادفات اتفاق افتاده در برخی محورها یا تعداد فوتی ها محاسباتی صورت می پذیرد مبنی بر اینکه این تعداد نقطه حادثه خیز وجود دارد، مثلا در سال ۹۷ سهم استان ما ۱۱ نقطه حادثه خیز پر هزینه دیر بازده ، و ۱۱۰ نقطه کم هزینه زود بازده بود.

یکی از مشکلاتی که ما داریم بحث حذف نقاط حادثه خیز بیشتر در راه های فرعی به اصلی است که این اعتبار باید از اعتبار تملک دارایی های استان تامین شود ،که از اعتبارات استانی هیچگونه اعتباری جهت نگهداری راه ها به ما اختصاص داده نشده است.

سالانه مبلغی را به ما میدهند جهت پرداخت حقوق ،اضافه کار و ماموریت نیروهای عمرانی که تقریبا ۱۷۲ نفر هستند که کارهای نگهداری در سرتاسر استان،راننده ماشین آلات برف روب،نمک‌پاش،گریدلر و لودر هستند.

هیچگونه اعتباری از از تملک دارایی های استان به ما اختصاص داده نشد،ضمن اینکه تفاهم نامه ای بین اداره راهداری استان و سازمان برنامه بودجه تنظیم شد که اگر استان بتواند ۴۰ درصد این اعتبار را تامین بکند راهداری و حمل و نقل جاده ای ۶۰ درصد دیگر را تامین کند،که این تفاهم نامه در خوزستان و بوشهر اجرا شد ،اما در استان ما هنوز اجرا نشده است.

متاسفانه علیرغم اینکه خسارات ناشی از سیل در استان ما کمتر از گلستان و لرستان نبود اما هیچ تن خواه گردانی به ما نداده اند.از آقای استاندار تقاضا داریم که بحث تن خواه جهت جبران خسارات ناشی از سیل را پیگیری بکند

نصیری راد یکی دیگر از مشکلات اداره راهداری در سال ۹۷ را بحث عمر ماشین آلات راهداری دانست که میانگین عمر آنها بالای ۳۰ سال است،که ما بطور روزانه ماشین آلات راهسازی را تعمیر میکنیم ،ما در بحث خرید لاستیک ماشین آلات راهسازی مشکل داریم،برآوردی که جهت نیاز فعلی ما انجام گرفته چیزی بالغ بر ۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است،که ما مجبور شدیم اهم و مهم کنیم و یکی دو تا دستگاه راهسازی را فعال کنیم، در بسیاری از بخش ها مانند بخش دیشموک،چاروسا،لودر و مارگون ما هنوز مشغول عملیات بازگشایی راه روستاییمان هستیم.

اما ما در بحث تامین لاستیک و قطعات ماشین آلات راهسازی،اعتبار بازسازی ماشین ها جوابگو نیستیم و تقاضا داریم از مسئولین محترم استانی که در بحث کمیته برنامه ریزی در سال ۹۸ حتما مسئولین استانی و هم محضر آقای استاندار که بحث اعتبار بازسازی ماشین آلات راهداری را در اختیار ما قرار دهند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=304157
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. گچساران گفت:

    با سلام
    آخه یکی بفرماید کار شما چیست غیر از این کارا..
    خوب اقای مهندس هنر که نکردید وظیفتان را انجام دادید. چرا همه چیز را بزرگ میکنید. مگه برای چی رفتید راهداری و برای چی رفتید کارمند دولت شدید؟؟!!!!!!!!

  2. محمد گفت:

    جاده شيراز را كه اون مقدار خاكي كه زيزش شده برد را تغيير نداديد مسير جاده را عوض كرديد اونم غير استاندارد
    بس ضعف خودتان را قوت حلوه نديد
    واقعن در حد مدير مل نيستي

  3. محمد گفت:

    افق دید تو کوتاه است به همین خاطر یک کار ساده و کوچک رو خیلی بزرگ می بینید

  4. پاتاوه گفت:

    وضعیت ایمنی و فنی جاده یاسوج -اصفهان بسیاروخیم و بحرانیه،همواره شاهد سانحه و تصادف جانی و مالی و به تبع ان ازبین رفتن سرمایه های مادی و انسانی و معنوی هستیم،همیشه این محورترانزیتی و شلوغ که ازکمترین امکانات و تجهیزات فنی و راهداری در ابعادمختلف متاسفانه رنج می برد تونل ها نه تهویه دارند و نه روشنایی و نورکافی دارند حتی ورودی و خروجی تونل هاروشنایی کافی و جامع راندارند،انتن دهی موبایل ها درحدبسیاربد پ نامیدکننده ای هست متاسفانه درشرایط ناگوار به راحتی براثرنبود پوشش انتن تلفات جانی و مالی داریم که جادارد مسولین کشوری واستانی و قوای نظامی تمهیدات لازم رابیندیشند استان محروم ما که مردمی فداکارو فاداردارد و عشق خودراهم نثارایمه اطهارو قران و انقلاب اسلامی و جمهپری اسلامی نموده اند چرامی بایست این همه محروم و مستضعف باشند که بعضاسوتغذیه هم به گواه پزوهشهای مجلس دارند و نرخ فقروبیکاری بالاست و ضعف و کمبود و نارسایی هم بالاست.

  5. ناشناس گفت:

    درود بر مرد خستگی ناپذیر مهندس نصیری

  6. الا گفت:

    کار شما همینه انتظار داشتی پرستاران بازش کنن

  7. دشتروم گفت:

    شما اگه مدیریت داشتید جاده تنگاری تا دوراهی سپیدار را به پیمانکار می گفتی چند تا علائم بذاره تا تو این چند روز این همه کشته نده خدا ازتون اون دنیا نگذره که با جون مردم بازی می کنید همه اش سیاهکاریه و بازی سیاست

  8. دشتروم گفت:

    میرشکاری سی خوت هم نمی دانستیم

  9. در جواب دشتروم و محمد گفت:

    سلام.اولا که جاده شیراز این کنار گذر موقت زده شد برای عبور و مرور که نخوان از جاده قدیم عبور کنن .در ضمن براورد کار انجام شده و به زودی به مناقصه خواهد رفت جهت خاکبرداری و احداث جاده.از دوراهی تنگاری تا سپیدار جاده تعریض شده توسط پیمانکار راه و شهرسازی می باشد و هنوز تحویل موقت از پیماکنار به راه و شهرسازی نشده. بعد از راه و شهرسازی به راهداری تحویل میشه.که بخواد علائم زده بشه

  10. ناشناس گفت:

    در جواب دشتروم.از دوراهی تنگاری تا سپیدار هنوز تحویل موقت نشده باید از پیمانکار به راه و شهرسازی تحویل داده بشه بعد راه و شهرسازی به راهداری

  11. ناشناس گفت:

    باید مردم بگویند وقضاوت کنند

  12. ناشناس گفت:

    مردم نظردادند که مدیر راهداری ضعیف ومدیر درسایه هست

دیدگاه شما