شنبه 18 خرداد 1398 - 20:52

آیا مدیران راه و شهرسازی استان به سندرم بی تفاوتی دچار شده اند ؟

شیرین بانو زرین

با سلام و آروزی قبولی طاعات و عبادات همه در ماه مبارک رمضانی که پایان یافت و امیدواریم پایان نیابد توفیق مشارکت در امور خيريه، ترويج فرهنگ الهي اکرام و حمايت از نيازمندان، ايتام و فقرا و آنچه که لازمه اعمال انسان دوستانه ست…

در روزی که گذشت در رسانه ها حادثه تلخ جاده ی انتشار یافت که حداقل قدمت ۲۵ ساله دارد .

این حادثه چه برای آنان که از نزدیک شاهد بودند و چه آنها که در فضای رسانه دیده اند دلخراش بود و قلب همه جریحه دار شد .

اینک مخاطب نوشته م باید کسانی باشند که به هر نحوی اموری بر عهده دارند .

از وزیر راه و شهرسازی تا آخرین مسوولی که دخیل می باشد .

این حادثه نمونه ی از بزرگ ترين مشكلات سلامتي عمومي در جهان است كه در اين مقوله، انسان، راه و وسيله نقليه مقصر اصلي بروز سوانح جاده اي است.

ساخت شهر همچون ساخت لانه توسط حیوانات بصورت غریزی رخ داده است ؛ اما لانه ها همواره یکسانند ولی شهرها در حال توسعه و این توسعه جاده میخواهد ،قانون میخواهد و پیگیری امور میخواهد .

از کجا باید کلام آغاز کرد وقتی در راس همه وزیر راه و شهرسازی میفرمایند در امسال سهم جاده در تصادفات رانندگی صفر است. سازنده اتومبیل ها هم مدعی ساخت اتومبیل با استاندارهای جهانی ست که خود مقوله ی جداست …

با این حساب تاثیرگذاری جاده صفر ،وسیله نقلیه صفر ،اصول ایمنی صفر ،استاندارهای لازم صفر .

و حتما فقط راننده مقصر است که همه خانواده ش را زیر آهن پاره های اتومبیل و جاده به دست مردم بیرون بکشند!!!

بنده نه کارشناس جاده هستم ،نه پلیس راه ،نه ایمنی و هیچ .

اما فقط به عنوان یک شهروند و یک هموطن بر خود وظیفه میدانم یادآور شوم به اینکه سندرم بی تفاوتی را در خود درمان کنید .

سوالات من به عنوان یک شهروند اینهاست .راه و شهرسازی ، حمل و نقل و ترافیک شهرداری ،شوراها ،ایمنی راهها و هر ارگانی که در این قضایا مسوول هستند به خود چه نمره ی می دهند؟

وقتی این عناوین را بخواهد ارزیابی کند !

ابتدا در مسیرهای درون شهری ،کدام آسفالت در این استان نمره متوسطی دارد ؟ وضعیت شرکت گاز و آب و فاضلاب و برق و مخابرات یک طرف ، آسفالت های کهنه و سی چهل ساله یک طرف .

یک متر آسفالت به عنوان سرعت گیر که کاملا غیر استاندارد می باشد در تمامی نقاط شهر و خیابان ها میسازند بدون رعایت اصول که واقعا به سکوی پرش بیشتر شبیه است تا سرعت گیر ماشین که برای افزایش ایمنی جاده و مسیر تعبیه شده باشد.

ساده ترین کار در مسیرهای درون شهری و برون شهری چراغ هایLED هشدار دهنده است.

خودتان قضاوت کنید چه در شهر چه بیرون شهر ،کدام سرعت گیر آسفالتی چراغ هشدار دهنده دارد .؟؟؟

تا کی باید مسافران و گردشگران و شهروندان منهای آسیب به ماشین ، تا سقف اتومبیل پرتاب بشوند به خاطر سکوهای پرش دست ساز شما .
تابلوها ،تعیین مسیر دوربرگردان‌ها، دسترسی‌ها، جداکننده‌ها و دماغه‌ها،  جداکننده خطوط ویژه اتوبوس‌ها، مسیر دوچرخه،  جداکننده خیابان‌های دوطرفه، کنار جاده، کنار جدول و دور میدان‌ها ، جداکننده در وسط و کنار زیرگذرها و روگذرها ، الِمان روشنایی در زیباسازی درون‌شهری،  مشخص نمودن حریم پارک خودروها  ومشخص نمودن حریم خیابان به همراه ایجاد دید بیشتر و…

آیا همه این موارد و بیشتر تحت نظارت مردم و رانندگان است که همه تقصیر همیشه به سمت راننده و مردم استیا جز وظایف اصلی شما .؟

بسیاری از تصادفاتی که در طول مسیرهای این استان رخ می‌دهد علت آن عدم نصب گاردریل، شیب زیاد و کم‌عرض بودن و پیچ تند است که تا زمانی که راه و شهرسازی نسبت به برطرف شدن مشکلات این جاده ها و این محورها اقدام نکند در تصادفات رخ داده در این مسیرها صد درصد مقصر است.

از اینهمه نقاط حادثه خیز در سراسر استان اداره راه و شهرسازی چندین نقطه و مسیر پر تصادف طبق ضوابط و الگوی دستورالعمل کمیسیون ایمنی راه‌های کشور توسط کارگروه استانی تا بحال مشخص کرده و به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارسال کرده است ؟

که طبق اولویت‌بندی توسط وزارت راه و شهرسازی این نقاط پرتصادف جهت تحلیل و ارائه راهکار غنی و تعیین برآورد مالی و فیزیکی ابلاغ گردد و رفع شود .

چند نقطه دارای تصادف توسط حوزه راهداری استان ایمن‌سازی و ساماندهی شده است ؟

کدام اقدامات طولانی مدت جهت رفع نقاط حادثه‌خیز مثل نصب حفاظ‌های بتنی در نقاط پرتگاهی، نصب نرده پل‌ها، روشنایی تونل‌ها و روشنایی نقطه‌ای و همچنین ساماندهی تقاطع ها و غیره داشته است ؟

چه راهكارهايي از جمله ايجاد بستر فرهنگي صحيح رانندگي، آموزش صحيح قوانين ، قدرتمند كردن پليس در رابطه با اجراي دقيق قوانين، آموزش همگاني توسط رسانه ها و یا ايمن كردن راههاي موجود استان طبق استاندارها ،بازديد روزانه راه توسط گشتهاي ايمني راه و اصلاح نواقص به صورت روزمره داشته است؟

آیا ارتقا کیفیت زیرساخت و توسعه ایمنی اولویتی دارد ؟
حادثه روز گذشته حتی اگر راننده مقصر باشد اگر جاده با آن شرایط پیچ تند حفاظ و گاردریلی داشت درصد آسیب بی شک بسیار کمتر بود و از جاده سقوط نمی کرد…..

بی شک هر وقت پاسخی برای این سوالات داشتید باید مردم و رانندگان را مقصر بدانید

در غیر این صورت در تعهدات خود بسیار ضعیف عمل کرده اید و مقصرید .
و در پایان باید گفت آنچه ضرورت دارد توجه به این نکته است که همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها در بهبود و کاهش مسائل ترافیکی و تصادفات مهم و اثرگذار است حل مشکلات ترافیکی ،مشارکت و همکاری همگان را در فرهنگ‌سازی می‌طلبد و آنچه به مردم و جامعه آرامش می‌بخشد، تصمیم درست و بهینه مسئولان و رعایت قانون از سوی همه است….
والسلام .
شیرین بانو زرین
۱۳۹۸/۰۳/۱۸

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=303399
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یاسوج گفت:

    مدیرکل راه و شهرسازی بیاید جواب مردم را بده. کجایی که پیدات نیست آقای که فقط بلدی نیروها را جابجا کنی، این کار را هر نگهبان یا آبدارچی هم بلده. بیا جواب یه خانواده که ۷ نفر از عزیزانش را از دست داده را بده

  2. ناشناس گفت:

    بی خاصیت ترین مدیران رو میفرستن برای راه وشهرسازی یاسوج. شهرهای دیگه ی استان هم حتما همینطوره

دیدگاه شما