یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 - 23:49

آمار نگران کننده کشته های ناشی از رعد و برق در کهگیلویه و بویراحمد/خشم طبیعت یا بی مبالاتی ما؟!

گروه خوادث- در روزهای اخیر شاهد ورود موج های بارشی در سطح کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

به گزارش بویرنیوز، با ورود هر سامانه بارشی در بهار 98 متاسفانه خبرهایی از مرگ و جراحات ناشی از رعد و برق در کهگیلویه و بویراحمد نیز میشنویم، جالب قضیه نیز آنجاست که مرگ ها عمدتاً در شهرستان های گرمسیری استان به وقوع پیوسته است.

در زمان رعد و برق برخی از برخی کارهای غیر ایمن و خطر زا باید پرهیز کرد، بدون شک رعد و برق قهر طبیعت نیست، رعد و برق مکانیسمی کاملاً عادی در طبیعت است که بر اثر تصادم ابرها و تخلیه بار الکتریکی آن‌ها ایجاد می شود.

باید چه کاری برای کاهش زمینه انجام داد؟

در صورتی که خارج از خانه اید‌، زیر تک درخت‌های بلند یا نقاط مرتفع پناه نگیرید بلکه در محلی باز به حالت خمیده باقی بمانید تا کمترین سطح تماس با زمین را داشته و هرگز روی زمین دراز نکشید.

از تیرک‎ها، سیم برق هوایی، فنس‌ها، لوله‌‌های فلزی آب، مناطق و علفزارهای مرطوب و جویبارها و مکان‌های پر آب و رودخانه‌ها دور شوید.اگر در ناحیه جنگلی هستید بهتر است به ناحیه کم ارتفاع در زیر درختان تنومند و کوتاه پناه ببرید.اگر لباس‎های شما خیس است، سعی کنید آنها را هر چه زودتر از بدن خارج و از خود دور کنید. اگر هنگام رعد و برق، احساس کردید که موهای سر یا دست‎های شما سیخ شده یا بوی نامطبوعی از اطراف به مشام رسید، فورا محل را ترک کنید. اگر در حال شنا یا داخل آب هستید یا روی قایق سوارید فوراً از آب خارج شوید.

از آنجا که در استان کهگیلویه و بویراحمد استعداد و زمینه بارش و رعد و برق بسیار زیاد است و عمدتا هم در فصل زمستان و هم بهار چنین اتفاقی مرتب رخ می دهد، به نظر می رسد آگاهی بخشی به جوامع روستایی و عشایر که بیشتر در معرض خطر هستند یک ضرورت جدی به شمار می رود.

به گزارش بویرنیوز، تنها در بهار جاری در شهرستان های دیشموک، لوداب و بهمئی چند نفر بر اثر رعد و برق جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=302474
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما