سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 - 10:14

گچساران در محاصره ملخ ها/فرصت کم مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با بحران ملخ ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 هفته دیگر بیشتر فرصت مقابله با ملخ های صحرایی در شهرستان دوگنبدان وجود ندارد و در صورت پیشگیری نکردن به موقع از هجوم آن ها مناطق وسیعی از استان و استان‌های همجوار مورد هجوم این ملخ‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش بویرنیوز– الیاس تاج الدینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک هشت استان در ایران گریبان گیر هجوم ملخ های صحرایی شده اند که کهگیلویه و بویراحمد یکی از آن هاست.

وی افزود: چنانچه ظرف مدت 2 هفته آینده نسبت به دفع این آفت اقدام نشود مناطق وسیعی از استان و استان‌های همجوار مورد هجوم این ملخ‌ها قرار می‌گیرد و بحران جدی برای کهگیلویه و بویراحمد ایجاد خواهند کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: روز به روز مناطق آلوده به ملخ در گچساران افزایش می یابد که هر چه سریع تر باید اقدامات لازم انجام شود.

وی ابراز داشت: تخم گذاری هر ملخ که به صورت خوشه ای انجام می شود و در آینده منجر به تولید 300 تا 400 ملخ می شود و به طور جدی تا چند سال بعد برای استان بحران ایجاد می کند.

تاج الدینی از تمامی دستگاه های اجرایی استان اعم از محیط زیست استان، شرکت نفت گچساران، منابع طبیعی، و دیگر دستگاه ها خواست برای مقابله با آفت ملخ پای کار بیایند.

وی عنوان کرد: به منظور مهار و مقابله اصولی با ملخ های صحرایی در این استان اعتبار برای تامین امکانات و خرید سم و نیروی کافی مورد نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نشستی با حضور فرمانداران شهرستان های مجاور از جمله بهبهان، نورآباد ممسنی و بوشهر و دیگر شهرستان های در معرض خطر درباره نحوه تعامل در زمینه مقابله با آفت ملخ برگزار خواهد شد.

ملخ های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.

کارشناسان می گویند که شرایط دمایی بر روی این آفت تاثیری ندارد و فقط به یک فضای سبز نیاز دارند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=302251
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما