جمعه 16 فروردین 1398 - 13:50

درسی که سیل های اخیر به ما داد/لزوم توجه بیش از پیش به منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد/این مردم لایق خدمتند

سال 98 در حالی آغاز شد که به گفته عموم، یکی از سین های سفرها های امسال هفت سین مردم «سیل» بود.

به گزارش بویرنیوز، در کهگیلویه و بویراحم نیز به سان سایر استان های غریب و جنوب غرب کشور، بارش های کم نظیری را آنهم با شدت و میزان قابل توجهی شاهد بودیم.

در کهگیلویه و بویراحمد اما خسارت ها بسیار کمتر از استان های درگیر از جمله لرستان بود، و شاید وجود مسیرهای آبراهه فراوان، رودها، دریاچه ها و مرتفع بودن عمده نقاط آن از عمده ترین دلایل در عدم ایجاد سیل های مخرب بوده است.

جنگ با طبیعت جز نابودی سودی ندارد!

مهم ترین درس سیل های اخیر را می توان در لزوم احترام به طبیعت خلاصه کرد، با مشاهده به مناطق آسیب دیده و تخریب ها در استان به خوبی می توان هر جایی به منابع طبیعی دست درازی شده است دچار بحران شدیم.

بدون شک ساخت و سازها و توسعه امری ضروری و انکار نشدنی است اما می توان در کنار ساخت و سازهای اصولی حدود طبیعت را هم رعایت کرد.

رفتار شایسته مردم کهگیلویه و بویراحمد در مواجهه با نیروهای امدادی

مردم استان به سخاوت و مهربانی شهره هستند، تصاویر و ویدوئوهایی از اعزام کمک ها به مناطق بحرانی و درگیر با سیل در کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که در نوع خود کم نظیر بود.

مردمی که شاید تمام دارایی شان را در سیل از دست داده اند و طبیعی است باید عصبانی، نگران و پرخاشگر باشند اما وقتی نیروهای کمکی و مسئولین را می بینند آنچنان مهربان به کت و دستانشان بوسه می زنند که هر انسان آزاده ای را به تعظیم در قبال این میزان از آزادگی و سخاوت مردم محروم اما بزرگ و نجیب این دیار وا می دارد.

به گزارش بویرنیوز، جا دارد یک بار دیگر در پروژه ها تجدید نظر کنیم؛ طرح ها و پروژه ها با نگاه بلند مدت، منطقی و با سنجش تمامی شرایط طبیعی و غیر طبیعی ارزیابی و عملیاتی شود، حالا باید به اهمیت منابع طبیعی بیشتر واقف بود ، هم مردم هوای این نعمت گرانبها را داشته باشند و هم مسئولان متولی نهایت تلاش خود را برای حراست از این داشته با ارزش بکنند.

یادمان نرود، توسعه، پیشرفت و اصلاح امور نه بسته به مسئولان بلکه به احساس مسئولیت تک تک ماها بسته است، در هر شرایطی همه ما باید کمک به بهبود را وظیفه خود بدانیم، اگر این نگاه درونمان نهادینه شد می توانیم به آینده روشن امیدوار باشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=299920
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درس عبرت از سیل : رعایت اصول مهندسی در همه عرصه ها از جمله منابع طبیعی و مجیط زیست ، ساخت و سازها و بناها و….. و پرهیز از رفتارهای سلیقه ای که مبنای علمی ندارند.

دیدگاه شما