یکشنبه 14 بهمن 1397 - 22:24

شما پاسخ دهید/راز توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد و تاریخی شدن پروژه های استان را در چه می دانید؟

گروه اقتصادی- گلایه مندی مردم و مسئولان از توسعه نیافتگی نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد، این روزها داغ ترین بحث استان است.

به گزارش بویرنیوز، مردم شهرستان کهگیلویه و برخی نقاط بویراحمد و دنا بیشترین گلایه مندی از شرایط کنونی توسعه و اشتغال را دارند.

اگرچه در سالهای اخیر و بعد از انقلاب پیشرفت های خوبی در زمینه توسعه و توجه به نقاط مختلف استان شده است، اما واقعیت اینست مردم این میزان از توسعه را لایق خود و ظرفیت های استان نمی دانند.

اینکه پروژه ای در استان 15 سال، 11 سال، 24 سال و کم یا بیشتر طول بکشد قطعاً باید عاملی داشته باشد، این مساله وقتی کهگیلویه و بویراحمد با همسایگانش از جمله شیراز و اصفهان مقایسه می شود بیشتر به چشم می خورد.

به نظر شما و با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان های خوب از نظر منابع معدنی، نفت و گاز، تاریخی و گردشگری و آب است، کدامیک از دلیل و یا دلایل زیر می تواند سبب این عقب ماندگی باشد:

  1. فضای سیاسی و قومیتی استان

  2. مدیران ناتوان و سیاسی(انتصابات سیاسی)

  3. بی توجهی دولت ها به استان به ویژه در تخصیص منابع

  4. عدم چانه زنی مسئولان ارشد و نمایندگان ادوار مختلف

  5. ارجحیت اقدامات شخصی بر اقدامات عام المنفعه توسط خود مردم

و اما شما راه حل کار را در چه می دانید؟ به نظر شما ایراد را باید درون مدیریت های ناکارآمد و فضای مسموم سیاسی در استان دید و یا اینکه عدم نگاه مؤثر دولت ها به ویژه در زمینه تخصیص منابع عامل آن است؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=297064
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    همه موارد فوق به اضافه فرهنگ استان
    در زمان انتخابات همه به یه سمت می روند استان ما به سمت دیگر
    همه مسئولان از جمله رئیس جمهور هم نطر به سوی رای دهندگانش دارد
    در استان ما فقط ظاهرسازی میکنیم از مردم کوچه و بازار گرفته تا مسئولان

  2. فرزند لر گفت:

    با سلام همه موارد گفته شده به نوبه خود تاثیرگذارند اما آنچه استان را عقب نگه داشته است قطعا فضای بیش از حد سیاسی و قومیتی استان است .امیدوارم مردم خودشان به این نتیجه برسند و تغییر دیدگاه بدهند و بازیچه بازیگران سیاسی و قومیتی در هر جایی نشوند – به امید آن روز

  3. شاهرخ گفت:

    کاملا مشخصه،وقتی وزیر نداریم توسعه هم نداریم

  4. یزدگرد گفت:

    درود بر سایت وزین بویرنیوز
    همه موارد بعلاوه تخریب چهره های خوب وارزشی فرزندان خود بدست خود اگر ملاحظه فرموده باشید کسی از مسیولین و فرزندان بومی این استان نیست که روزانه صدها ویا هزاران گزارش علیه ش بمرکز فرستاده نشه واین از عوامل عدم پیشرفت ماست متاسفیم متاسف…

  5. محمود گفت:

    عدم کفایت مدیران استان و در نتیجه ی آن عقب ماندگی فرهنگی ناشی از عدم توسعه

  6. حیدر گفت:

    با سلام جواب کاملا مشخصه خواه شما تایید کنید یا نکنید جواب اینه””د……….. و جمع اوری ثروت”””

  7. ناشناس گفت:

    گفتن ما چه تاثیری داره جز اینکه خودمونه خسته میکنیم؟

  8. ناشناس گفت:

    مجلس در راس امور است (حضرت امام خمینی ره)
    نماینده قدرتمند و مستعد واقعی و کارآمد، پیگیر کار مردم است و دولت را جهت میدهد.هرجا که دولت کم کاری کرد از استیضاح و همه توانش میتواند استفاده کند وجلوی کم کاری دولت را بگیرد. متاسفانه درد مردم استان ما وکیل الدوله بودن آقایان به جای وکیل ملت بودن است

  9. امید گفت:

    مشکل اصلی ما نمایندگان ما هستند و منافع شخصی آنها

  10. ناشناس گفت:

    تفکر ضعیف و سطحی مدیران و عدم توجه به زیرساخت ها عامل اصلی عقب ماندگی استان هست، ما به مدیرانی احتیاج داریم که به صورت علمی و اصولی مشکلات را رفع کنند اگر توجه کنید در بسیاری از ادارات مدیران حتی در حد اداره یک آبدارچی هم توانایی ندارند…

  11. ugd گفت:

    ضمن تایید همه موارد یکی از عمده دلایل دلسوز نبودن مدیران و عدم توانایی مدیران و نمایندگان مجلس استان از حق طلبی مردم استان از دولت می باشد چرا درحالیکه بیش از 25 درصد نفت وگاز کشور درحال حاضر منابع نفتی استان استخراج می شود باید استانمان اینگونه هنوز دچار کمبود وفقر باشد و نفت وگاز زیر پای استان خالی شود و کارخانه های تبدیلی و منابع ارزی آن در جیب سایر استانها سرمایه گذاری شود چرا استان نباید پتروشیمی داشته باشد چرا استان باید در مناسبتهای مختلف اثری از طرحهای توسعه ای و رفاهی جهت افتتاح نداشته باشد و علت آن را جز دلخوشی نمایندگان مجلس و مدیران استان به صندلی هایشان دانست که نکند اگر در مقابل دولت قد علم کنند و از خواسته های به حق مردم استان دفاع کنند فردا روز صندلی و پستشان را از آنها بگیرند کافی است 24 ساعت شیر گاز ونفت استان را بروی دولت ببندیم و آثار برکاتش را خواهیم دید ولی کو نماینده و مدیر باجرات حی فو صد حیف از نجابت مردم استان که همانند رژیم طاغوت در دولت های کنونی نیز بی صاحبند …..

  12. شهروند گفت:

    همه موارد صحیح است….

  13. ناشناس گفت:

    وقتی جای افراد اگاه وبرجسته کاردان باافراد ضعیف وناتوان عوض میشه نتیجه مشخص هست

  14. فرهاد گفت:

    بدون هیچ شکی مدیران بومی عامل اصلی عقب ماندگی ست

  15. صدای بیسیدون گفت:

    در جواب این سوال باید به شکلی کاملا همه جانبه نگریست…اعم از تاریخی،جغرافیایی و اجتماعی…
    از لحاظ تاریخی میتوان عدم توسعه استان ک ب و سایر استان های لرنشین را در طول زمان ، به توطئه آقامحمدخان قاجار که تا قبل از تشکیل حکومت، خود و قومش دچار سرکوب شدیدی توسط قومیت لر شده بودند،نسبت داد،او از کینه ی شدیدی نسبت به قوم لر که در آن دوره نیز زمام امور را در دست داشته بودند رنج میبرد و بدیل دلایل پس از تشکیل حکومت قجر تا سرحد ممکن از پیشرفت قوم لر جلوگیری کرده و نهایت بی توجهی را نصیب ما نمود.بعد از او نیز جانشینان او به خوبی از عهده این وظیفه ی متعصبانه برآمده و اجازه بروز و ظهور در عرصه های مختلف را به این قوم عظیم ندادند(هرچند در بسیاری از موارد جوابگو نبود و عرصه در دستان لر بوده).این امر ادامه پیدا کرده و در دوره رضاشاه و محمدرضا شاه نیز به دلیل جنگ های متعدد صورت گرفته این قوم با دولت مرکزی روابط این قوم با دولت به صورت خصمانه ادامه پیدا کرده که در قلب این جنگ ها استان محروم ما قرار داشته هرچند آرزوی سرکوب این جنگ ها را هردو شاه به گور خود بردند.که حتی در منبعی ذکر شده که (پرچم خودمختاری لر های کهگیلویه و بویراحمد هیچ گاه بر خاک نغلتید..)حتی در دوره های تاریخی نیز که قوم لر عرصه حکومت را در دست گرفته بود همانند دوره مشرطیت،به شدت سریع سپری شده و دوباره مورد غضب حکومت قرار گرفته ایم.
    تمام اینها در ادوار دو قرن اخیر صورت گرفته که مقارن با شروع تا اوج صنعتی شدن ملل اروپایی و سپس راهیابی نسبی آن به ایران بوده.
    قوم لر در طول این ادوار نتوانسته از توجه حکومت مستقر بهره ای ببرد.
    از قوم لر استفاده کرده ام چرا که تقسیم بندی استانی بدین شکل در سابق وجود نداشته است.
    پس از گذشت دوران پهلوی و استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز قوم عظیم ما نتوانست به آن صورت که باید و شاید در بدنه حکومت نفوذ پیدا کند که خود دارای عوامل متعددی بوده که از ذکر آنان اجتناب می ورزیم.
    پس از بحث تاریخی به //موقعیت جغرافیایی //میرسیم که میتواند جابگوی بخشی از توسعه نیافتگی ما باشد.
    همانگونه که تمامی افراد مطلعید قوم لر محصور در حصار صعب العبور کوه بوده که در طول تاریخ سبب بقای ما اما در دوره صنعت باعث بخشی از عقب ماندگی ما شده است.
    چرا که در عصر مدرن،ارتباطات شدیدی صورت گرفته و این ارتباطات برای بروز و ظهور نیازمند مسیری هموار برای نفوذ صنعت و انتقال تکنولوژی در مناطق مورد نظر میباشد.که استان ما به دلیل موقعیت فوق الذکر از این مسیر ها همواره بی بهره مانده است و هنوز که هنوز است دارای راه های ارتباطی مناسب که بزرگترین عامل انتقال صنعت و تکنولوژی میباشد بی بهره ایم که این یک خود باز دارای دلایلی دیگر میباشد.چرا که این سوال پیش می آید که اگر صعب العبور بودن دلیل عقب ماندگی است چرا استان صعب العبوری همانند آذربایجان شرقی به این حد از توسع رسیده است که همانند ما دارای مناطق بسیار سخت و طاقت فرسایی است؟.در باب پیشرفت ها همانگونه که ذکر شده باید همه جانبه و کلی نگریست.در باب توسعه آن استان عوامل مختلف تاثیر گذار بوده و در باب عدم توسعه ما نیز عوامل مختلف.هرکدام باید به صورت علمی و نه متعصبانه بررسی شود.
    پس از آنجا که سخن بسیار دراز میشود خود را معذور میدارم از ذکر آنها و فقط عرض می نمایم که تمامی عوامل تاثیر گذارند و نمیشود یک عامل را برگزید و تمامی آنها دست به دست هم میدهند تا ما،ما شویم.و آنها،آنها شوند.
    از بحث جغرافیایی نیز که بگذریم به مبحث تلخ عوامل اجتماعی عقب ماندگی استانمان میرسیم.که به صورت خلاصه اشاره ای موردی به آنها مینمایم.
    ۱.عدم وجود افراد توانمند اجرایی در سطح وسیع(نه به صورت موردی).
    ۲عدم نفوذ در بدنه ی دولت.(از کابینه دولت طبق آمار ذکر شده ما دارای حتی یک سهم نیز نبوده ایم.)
    ۳حزب زدگی شدید استان .که باعث میشود حزب ها ملاک انتخاب مدیران ما گشته و شایشتگی افراد جای خود را به وابستگی افراد به جریانات بدهد.
    ۴طایفه گرایی در استان.که باعث شده همواره طوایف مختلف در جنگ های سیاسی و اجتماعی به جان هم افتاده و از داشتن استانی متحد همواره محروم بمانیم.که این خود نیز باعث به وجود آمدن رابطه گرایی به جای ضابطه گرایی شده و سد محکمی در برابر شایسته سالاری ایجاد گردد.
    ۵منطقه گرایی در استان.حتی از مبحث حزب گرایی و طایفه گرایی که بگذریم باز هم خواهیم دید در استان ما منطقه گرایی شدیدی نیز وجود دارد که باز از اتحاد و انتخاب افراد اصلح جلوگیری مینماید.تقسیم به سردسیر و گرمسیر.تقسیم به دهدشتی و بویراحمدی و باوی و تقسیمات دیگر که حتی طوایف یکسان در این مناطق به رقابت عجیبی با خویش میپردازند.
    ۶عدم انتخاب افراد شایسته در مناصب مختلف و بالاخص در انتخابات مجلس.قابل ذکر است که کهگیلویه بزرگ از وجود نماینده ای در طول هشت سال رنج میبرده که در صحن علنی مجلس از عهده روشن کردن لپ تاپ خویش بر نیامده(ع ب) و همچنین نماینده ای که صرفا به خاطر تمکن مالی و صرف هزینه های گزاف به نمایندگی مردم ساده لوح ما رسیده(ع ه).و یا بویراحمد از وجود اشخاصی رنج برده که حق مردم را برای سایرین در چند دوره مصادره کرده(س ه) و یا شخصی که به جای تمرکز بر پیشرفت استان خود و تدوین صحیح قانون در مجلس،مدام در مراسمات عزا به اتلاف وقت مشغول بوده(غ ز).
    یقیناچنین افراد ناشایستی توانایی اداره استان به نحو احسن را دارا نبوده و استان را به بیراهه میکشانند و مارا در منجلاب محرومیت وا میگذارند.
    ۶عدم استفاده از نیروی روشنفکر و خلاق جوان در استان.
    در اکثر ادارات که نظری افکنیم مشاهده خواهیم کرد که در مسند ریاست و معاونت افراد پیر و ناتوانی مشغول به کارند که توانایی دست به قلم شدن را شاید دارا نباشند که صد البته به صورت کلی نمیتوان صحبت کرد و ما همواره افراد مسن توانمندی نیز داشته ایم ولیکن صحبت بنده بر توان و خلاقیت نیرون جوان است که باید به آنها میدان داده و پیران کنار رفته و تجربیات خود را در اختیار جوانان بگذارند.
    ۷عدم جذب سرمایه خارجی.که این خود به دلیل عدم وجود مدیران شایسته در استان میباشد.
    ۸عدم معرفی صحیح استان به سایرین.چرا استان مارا به چوب و چماق باید بشناسند؟؟؟صحیح است رشادت باید باشد و دلاوری همیشه باید باشد اما لر هراسی چرا؟؟؟میدانید که ما هر ساله میتوانیم از جذب گردشگر چندین میلیارد درآمد به دست آوریم و چند هزار نیروی بیکار را به نجات دهیم؟؟؟و یقینا در این مورد تمامی ما دخیل بوده و هستیم چرا که نتوانستیم ظرفیت های خود را به صورت صحیح به دیگران معرفی نماییم و همواره تنها با اتکا بر چوب و چماق خود به عقب تاخته ایم.
    )موارد هفت و هشت کاملا مرتبط با هم.)
    و…
    و…
    و…
    در پناه حق.
    (صدای بیسیدون.)

  16. میثم گفت:

    اول بیسوادی خودمون در انتخاب نماینده مجلس.
    دوم سیاسی و قومیتی انتخاب کردن مدیران توسط نماینده..
    همه میدونن که هر مدیری توسط یه نماینده انتخاب شده پس از ماست که برماست..!!

دیدگاه شما