چهارشنبه 10 بهمن 1397 - 1:26

وال استریت ژورنال: فرآیند ثبت سازوکار تجارت اروپا و ایران کلید خورد

خبرنگار ارشد نشریه وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید اتحادیه اروپا فرآیند ثبت سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران موسوم به SPV را آغاز کرده‌ است، هرچند تکمیل این فرآیند تا پنجشنبه یا جمعه به طول می‌انجامد.

«لارنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال گفت : جابجایی وجوه و اسناد مربوطه انجام و اجرای ساز و کار قطعی شده است.

وی ادامه داد: اکنون برعهده ایران است که برای تکمیل ساختار SPV اقدام به تاسیس شرکت کند.

پیشتر مقام‌های اروپایی از تلاش‌ برای اجرای سازوکار مربوطه در روزهای آتی خبر داده بودند.

«ژانو ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته در همین ارتباط گفته بود که این ساز و کار،در حکم نوعی نهاد تسویه وجوه است که ایران را قادر می‌سازد تا سود حاصل از فروش بخشی از منابع نفتی خود را دریافت و همزمان از سه شریک اصلی اروپایی، کالاهای ضروری را خریداری کند.

به نوشته رویترز، نهاد مربوطه در پاریس تاسیس و احتمالا تحت نظارت فرانسه، آلمان و انگلیس اداره خواهد شد.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.

این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.

از جمله طرح‌هایی که در ادامه مطرح شد، همکاری مستقیم بانک های مرکزی کشورهای اروپایی با ایران و نیز تدارک یک ساز و کار مالی ویژه (SPV) بود که تضمینی بر تداوم فعالیت های بانکی و تجاری باشد.

اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز و کار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تاخیر افتاد.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ممکن است در حاشیه نشست غیررسمی هفته جاری در رومانی، نشست رسمی کوتاهی نیز در ارتباط با موضوع برجام و تجارت با ایران برگزار کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=296905
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما