جمعه 16 آذر 1397 - 20:48

کسانی که زیاد تبخال می زنند بخوانند

تبخال ظاهری مانند تاول دارد‎

تبخال ظاهری مانند تاول دارد: برامدگی‌هایی حاوی مقداری مایع زیر سطح پوست که در اطراف دهان یا روی لب‌ها ظاهر می‌شود و ممکن است تا ده روز در جای خود باقی بماند.

تبخال اغلب با احساس درد گوشه‌های لب یا دهان شروع شده و به مرور تبدیل به سوزش می‌شود در نهایت برامدگی دردناکی به وجود می‌آید. در بیشتر مواقع نیاز نیست به پزشک مراجعه کنید و می‌توانید با روش‌های خانگی زودتر آن را از بین ببرید.

اما چه چیز باعث به وجود آمدن تبخال می‌شود؟

عامل اصلی تبخال، ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است. اغلب افراد در کودکی در معرض این ویروس قرار می‌گیرند. اگر فقط یک بار در معرض این ویروس قرار بگیرید، در بدن شما ماندگار می‌شود. هرپس سیمپلکس از طریق ارتباط نزدیک یا استفاده از وسایل آرایشی بهداشتی مشترک انتقال پیدا می‌کند.

بعد از یک هفته الی ده روز که تبخال خود به خود از بین رفت، ویروس در بدن به صورت غیرفعال باقی می‌ماند. ممکن است دیگر هرگز تبخال نزنید اما اغلب مردم مجدد به آن مبتلا می‌شوند.

دلایل عمده تبخال:

سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر

تب

استرس

بیش از حد در معرض آفتاب قرار گرفتن

عادت ماهانه

.عامل اصلی تبخال، ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است‎

چگونه تبخال را درمان کنیم؟

یخ: می‌توانید با استفاده از کمپرس سرد، درد تبخال را از بین ببرید. توجه داشته باشید که نباید یخ را مستقیم روی تبخال قرار دهید چون ممکن است لایه‌ی روی آن کنده شود و التهاب تشدید پیدا کند.

ضد آفتاب: استفاده از ضد آفتاب می‌تواند به بهبود سریع‌تر تبخال کمک کند. همچنین از آنجا که یکی از دلایل بروز تبخال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب است، مصرف ضدآفتاب می‌تواند به عنوان راهی برای پیشگیری در نظر گرفته شود.

آلوئه‌ورا: ژل موجود در آلوئه‌ورا علاوه بر کاهش درد و التهاب تبخال، بهبود آن را تسریع می‌بخشد.

کاهش استرس: چون استرس باعث فعال شدن ویروس هرپس سیمپلکس نهفته می‌شود، کاهش سطح آن راهی مؤثر برای جلوگیری از به وجود آمدن تبخال است.

به تبخال دست نزنید: اگر سطح رویه‌ی تبخال کنده شود، ممکن است ویروس پخش شود و زخم شدن سطح آن مدت زمان بهبود را طولانی ‌تر خواهد کرد.

با استفاده از نکاتی که گفته شد، می‌توانید علاوه بر درمان تبخال، از بروز مجدد آن جلوگیری کنید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=294212
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما