یکشنبه 4 آذر 1397 - 10:24

افشاگری های بیسابقه درباره فروش صندلی پزشکی در دانشگاه ها

با تشدید بحران ارز در کشور در ماه های گذشته، خبری در خصوص انتقال برخی دانشجویان پزشکی خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل، منتشر شد؛ اما این خبر در لابلای خبر‌های مربوط به تصویب CFT و FATF از نظر دور ماند و آنچنان که باید، مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار نگرفت.

به گزارش «بویرنیوز»؛ در هما زمان خبر انتقال دانشجویان خارج از کشور به داخل با انتقادات برخی روبه رو شد و عده‌ای بر این باور بودند که هم اکنون با اوضاع به وجود آمده،عده ای از صاحب منصبان و توانگران،سعی دارند،فرزندان یا وابستگان خود را که برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده بودند،به دانشگاه‌های تراز اول کشور منتقل کنند.

به باور این افراد، بیشتر این افراد کسانی هستند که نتوانسته بودند در ایران رتبه مناسبی در کنکور سراسری برای ورود به رشته‌های برتر به دست آورند. به همین دلیل به خارج از کشور رفته و در دانشگاه‌های سطح پایین مشغول به تحصیل شده اند و اکنون با ایجاد این شرایط، قصد دارند وارد سیستم دانشگاهی داخل کشور شوند.

با آغاز سال تحصیلی جدید و به رغم تکذیب مسئولان وزارت بهداشت در خصوص انتقال این افراد به دانشگاه‌های معتبر، اما برخی خبر‌ها از برگزاری تجمعات دانشجویی در بعضی از دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به پذیرش این دست از افراد حکایت دارد.

هرچند این موضوع از سوی وزارت بهداشت به شدت رد شده و دلایل اعتراض‌ها را به موضوعات دیگر از جمله اعتراضات صنفی نسبت داده اند، با وجود این، اخبار رسیده حکایت از تخلفات سیستماتیک در این ماجرا دارد و علاوه بر جذب دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه‌ها، ابعاد دیگری از ماجرا از جمله فروش صندلی‌های پزشکی توسط برخی شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت عیان شده است.

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: چند وقت پیش، موضوع نام نویسی دانشجویان پزشکی خارج از کشور در برخی رسانه‌های کشور علنی و البته با توضیحاتی که چندی پیش وزارت بهداشت داد، تا حدی شفاف سازی شده است؛ اما متأسفانه برخی مسئولان حتی از برخی اتفاقات رخ داده، بی خبرند و اگر ما تذکری در این باره به وزیر می‌دهیم، به معنی تخلف و عمدی بودن کار آنها نیست؛ خلاصه آنکه اتفاقاتی در زیر مجموعه‌های وزارت خانه رخ داده و یا در حال رخ دادن است که حتی وزرا نیز از بعضی از آن‌ها خبر ندارند.

وی گفت: ظاهرا یک جریان فسادی وجود دارد که صندلی‌های رشته‌های پزشکی را به فروش می‌رسانند و ما گزارش‌های ابتدایی در این باره داریم و می خواهیم وزارت بهداشت را نیز درگیر موضوع کنیم تا بتوانیم موضوع را برطرف نماییم.شاید دادن اطلاعات در این باره، با توجه به اینکه هنوز در مرحله تحقیق است، ادامه کار را با مشکل مواجه نماید، اما به هر حال فساد در سیستم وجود دارد.

وی در خصوص موضوع دانشجویان خارج از کشور و نام نویسی در دانشگاه‌های معتبر نیز گفت: آمار‌هایی که به ما داده اند، نشان می‌دهد، نام نویسی در دانشگاه‌های معتبر صورت نگرفته است؛ البته اعتراضاتی در برخی دانشگاه‌ها از جمله شهید بهشتی شده بود، که اعلام کردند، اعتراضات دلایل دیگری داشته است. به هر حال موضوع در کمیسیون آموزش مطرح شده و انتشار آن ممکن است افراد خاطی را هشیار کند. به همین دلیل، خیلی نباید این موضوع را رسانه‌ای کرد؛ اما به هر حال یک جریان سوئی در سیستم پذیرش در رشته‌های پزشکی وجود دارد که با مشارکت برخی مؤسسات آزاد، افراد با نفوذ را جذب دانشگاه‌ها می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: ما گزارش‌هایی داریم که تخلفات گسترده‌ای در حال انجام است و فروش صندلی در این رشته وجود دارد، حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد، با افزایش نرخ ارز، قیمت این کرسی‌ها نیز افزایش پیدا کرده و هر صندلی پزشکی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته این فروش صندلی مختص کسانی که از خارج بازگشته اند، نیست و به صورت کلی است؛ یعنی کسانی در داخل این مبالغ را به کمک برخی شرکت‌ها و به واسطه فساد در زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت می گیرند و این کار‌ها را انجام می‌دهند. متأسفانه پس از افزایش نرخ ارز، زندگی برای افرادی که در خارج از ایران مشغول تحصیل بودند، سخت شد و طبیعی است، برای برگشت به کشور انگیزه ایجاد شود؛ اما اینکه گرایی از داخل به این افراد داده شود، مشخص نیست و ما هنوز در حال تحقیق در این باره هستیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=293564
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    در دانشگاه علوم پزشكى ياسوج نيز اين امر در حال اتفاق افتادن هست

  2. ناشناس گفت:

    اتفاقا از طریق ضوابط دانشجویانی که یکی دو الی سه ترم در خارج کشور کلاس رفتند و حتی کشورهاییکه ایران مدارک دکترای آنها حتی معادل هم نمیخواهد با خرید صندلی پزشکی و زیر مجموعه پزشکی در معتبرترین دانشگاهها پذیرفته شدند که بایست حتما با اشد مجازات برخورد شود چون اینگونه مدارک بدون پشتوانه علمی بوده و با جان مردم بازی میکنند این هم نوعی اختلاس علمی که از اختلاس پولی خیلی خطرناکتر هست

  3. بویراحمد گفت:

    تا کی بی عدالتی ، این چه مملکتی هست که هر کس بلند بشه بره خارج یکی دو ترم خوشگذرانی کنه بعد به بهانه ارز و … بیاد داخل کشور و روی صندلی پزشکی بشینه درس بخونه چرا اینقدر بی قانونی داریم این چه منطقی هست چرا باید اینجوری بشه تو کشور آدم کلا از دیدن این چیزها از زندگی نا امید میگردد.

  4. ناشناس گفت:

    بله برادر یک رئیس دانشگاه در همین یاسوج داریم که با پول پسرش را فرستاده خارج از کشور پزشکی بخونه و حالا هم دنبال اینه که با پول بیارش داخل پزشکی بخونه.

  5. ناشناس گفت:

    من متاسفانه یاسوج هم سراغ دارم که صندلی شهید بهشتی خریده وکاش خانوادش به روی خودشون می اوردند

  6. دنا گفت:

    از این مسئولین هر چه بکن بر میاد

دیدگاه شما