یکشنبه 8 مهر 1397 - 8:13

چرا گوشی های آیفون تا این حد گران شده‌اند؟

قیمت گوشی های آیفون همواره موضوع چالش برانگیزی بوده است و بسیاری از اهالی فن با تخمین هزینه تولید این محصولات، اپل را به قیمت‌گذاری ناعادلانه متهم می‌کنند. اما دلیل قیمت بالا و فراتر از 1000 دلاری مدل‌های اخیر آیفون چیست؟

به گزارش بویرنیوز، «تیم کوک» مدیرعامل اپل می‌گوید: به دفعات گزارش‌هایی را دیده‌ام که افراد و موسسات مختلف، به کالبدشکافی گوشی های آیفون یا تخمین هزینه تولید آن‌ها پرداخته‌اند؛ اما این برآوردها با مبلغی که صرف پروسه تحقیق، توسعه و ساخت دستگاه‌ها شده فاصله بسیار دارد و کمتر از واقعیت است.

با این حال اگر به حرف او اعتماد کرده و روی هزینه تامین قطعات و مونتاژ هر دستگاه آیفون ایکس اس مکس (iPhone XS Max) که چیزی حدود 400 دلار برآورد کرده‌اند، 30 درصد دیگر اضافه کنیم،؛ باز هم سران این کمپانی متمول در قیمت‌گذاری پرچمدار جدید خود، حاشیه سود قابل توجهی را درنظر گرفته‌اند.

البته اپل نشان داده که یک تولیدکننده‌ی محافظه‌کار است و برخلاف تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی، برای به کارگیری هر تکنولوژی ناب و تازه‌ای در محصولات خود، عجله به خرج نمی‌دهد. کوپرتینونشین‌ها ابتدا با وسواس بسیاری این تکنولوژی‌ها را سبک و سنگین می‌کنند و در انتظار می‌مانند تا فناوری مدنظرشان به بلوغ برسد، خود را اثبات کند و از قیمتش کاسته شود؛ سپس آن را وارد چرخه‌ی تولید گوشی های آیفون می‌کنند. همین امر هم موجب می‌شود که غالبا در قیاس با سایر کمپانی‌ها، حاشیه سود عملیاتی بالاتری داشته باشند.

اما شرایط امروز صنعت موبایل که گام‌های شتابانی در آن برداشته می‌شود، به گونه‌ای است که همه‌ بازیگران این عرصه از جمله اپل برای باقی ماندن در رقابت، ناگزیر به افزایش کمی و کیفی تکنولوژی‌های به کار رفته در محصولات خود هستند. در مورد مدل‌های 2017 و 2018 آیفون، می‌توان از کیت دوربین TrueDepth، فناوری تشخیص چهره (FaceID) و نمایشگرهای اولد آن‌ها به عنوان برگ برنده یاد کرد.

ایجاد چنین تغییراتی اما در گوشی های آیفون ، هزینه مضاعفی را به اپل تحمیل کرد؛ به عنوان مثال خرید همین پنل‌های OLED که تقریبا می‌توان گفت سامسونگ انحصار تولید آن‌ها را در اختیار دارد، برای اپل سه برابر بیشتر از تهیه پنل‌های LCD آب خورد.

هزینه تولید گوشی های آیفون در این اواخر افزایش پیدا کرده است و به همان نسبت، محصولات با قیمت بیشتری هم به دست مصرف کننده نهایی رسیده‌اند. البته این افزایش قیمت در یک یا دو سال گذشته، شامل محصولات سایر کمپانی‌ها که قیمتی بالغ بر 800 دلار دارند نیز می‌شود؛ اما ظاهرا حساسیت افکار عمومی به قیمت گوشی های آیفون بیشتر است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=290411
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما