یکشنبه 21 مرداد 1397 - 21:04

نماینده شیراز در مجلس: نگران خروج کالاهای اساسی از کشور هستیم

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:، چون قیمت کالا‌های ما ارزان‌تر از کشور‌های همسایه است نگرانیم که این کالا‌ها به صورت رسمی و غیررسمی به این کشور‌های انتقال یابد و ما ۶ ماه آینده با مشکل روبه‌رو شویم.

به گزارش  بویرنیوز، فرج‌الله رجبی ظهر امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم مبارزه با فساد به عنوان رویه جدی در کشور پیش گرفته شود هیچ راهی نداریم جر اینکه جریان آزاد اطلاع‌رسانی را در کشور برقرار کنیم، اظهار داشت: باید بپذیریم که جریان آزاد اطلاعات مقدمه و پیش‌فرض هرگونه مبارزه با فساد است این امکان ندارد که در یک کشوری اطلاع‌رسانی خوب انجام نشود، اما با فساد برخورد شود.

وی با بیان اینکه این حساسیت‌هایی که در طی ماه‌های اخیر نسبت به فساد در جامعه ایجاد شده تاثیر فضای مجازی بوده است و جریان اطلاعات در این فضا جریانی قوی‌تر و جون‌دار‌تر نسبت رسانه‌های سنتی بود، افزود: درست است که در فضای مجازی نقاط ضعف و ابهامی وجود دارد، اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم این ابهامات در روزنامه‌ها و رسانه‌های سنتی نیز وجود دارد بنابراین رکن ضروری مبارزه با فساد جریان آزاد اطلاعات است.

رجبی عنوان کرد: در مملکت ما هرگاه با جریانات مافیایی روبه‌رو بودیم این جریانات در مقابل همه حرکت‌های رو به جلو سد ایجاد کردند بنابراین خبرنگاران و رسانه‌ها باید مراقب باشند که در این حوزه مافیایی ایجاد نشود و این واقعا کار سخت و دشواری است.

در شرایط کنونی طرح سوال از رئیس جمهور به مصلحت نبود

وی در پاسخ به سووالی در مورد نبود نام نمایندگان شیراز در لیست نمایندگان امضا‌کننده طرح سوال از رئیس جمهور، گفت: همان‌طور که طرح سووال در مجلس جز حقوق نمایندگان است عدم‌سووال نیز جز حقوق آن‌ها محسوب می‌شود، همه کسانی که به شرایط مملکت وافق هستند می‌دانند که چقدر از مشکلات موجود به دولت برمی‌گردد و چقدر از مشکلات ربطی به مجموعه دولت ندارد بنابراین در این شرایط که مقام معظم رهبری نیز بر اتحاد قوای سه‌گانه تاکید دارند به لحاظ سیاسی و منطق شرایط کنونی، ترجیح دادیم که در طرح سوال از رئیس جمهور شرکت نداشته باشیم.

تعلل در انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش فارس نشاندهنده ضعف مدیریتی وزارتخانه است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد ضعف آموزش و پرورش فارس و تاخیر در انتخاب مدیرکل برای این دستگاه اجرایی، گفت: یکی از مواردی که نمایندگان فارس به صورت جدی ورود کرده‌اند انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش است و تلاش ما بر این بوده که در انتخاب مدیرکل جدید نگاهمان سیاسی نباشد بلکه نگاه‌مان به منافع آموزش و پرورش استان باشد.

وی با بیان اینکه مواجه وزارت با انتخاب مدیرکل برای آموزش و پرورش فارس نشان داد که وزیر آموزش و پرورش توان مدیریت چنان تشکیلاتی را ندارد، افزود: متاسفانه باید بگویم آنچه از وزات‌خانه دیدیم تعلل در تصمیم‌گیری بود و چنین لوکومتیوی نمی‌تواند این واگن‌ها را بکشد.

رجبی با بیان اینکه حوزه آموزش پرورش استان فارس نیازمند رویکردی جدید، خلاق، مبتنی بر دانش و نگاه تحول‌گرا است، عنوان کرد: درست که دخل و خرج آموزش و پرورش با هم نمی‌خواند و همه هم و غم مدیرکل این مجموعه تامین حقوق معلمان در پایان ماه است، اما این شرایط در همه کشور حاکم است و تنها مختص استان فارس نیست بنابراین باید به دنبال تحول و تحرک در آموزش و پرورش فارس باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد لایحه تفکیک وزارت‌خانه‌ها، با بیان اینکه این لایحه در مجلس رد شد و رویکرد عمومی مجلس عدم موافقت با تفکیک وزارت‌خانه‌ها است، گفت: در واقع عملا ادغامی در وزارت‌خانه‌ها صورت نگرفته و با کنار هم قرار دادن دوتا تشکیلات ایجاد مشکل کرده‌ایم تنها صرفه‌جویی که با ادغام این وزارت‌ها انجام شده استفاده از یک وزیر برای این وزارت‌خانه‌ها بوده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جای سوال است که برای استان‌هایی مثل یزد، اصفهان و فارس که مزیت گردشگری دارند ساختار فعلی سازمان میراث فرهنگی می‌تواند موثر و پاسخگو باشد؟ آیا نباید برای این استان‌ها تشکیلات چابک‌تری ایجاد شود؟ گفت: برای میراث فرهنگی و گردشگری نیازمند تشکیلات چابک، جدید، بروز و توانمند هستیم بنابراین باید بازسازی تشکیلاتی انجام شود.

وی افزود: باید بستر‌های جدید در این حوزه ایجاد کنیم و در بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری بخش‌نامه‌ها به صورت خوانا بازنویسی شود که از این طریق به جذب سرمایه‌گذاری در این بخش کمک شود.

اقتصاد بر پایه نفت در استان فارس مغفول مانده است

رجبی با بیان اینکه به اعتقاد من یکی از پایه‌های مغفول اقتصاد فارس، اقتصاد بر پایه نفت است، زیرا استان فارس ظرفیت خوبی در این زمینه دارد، گفت: پیش‌بینی ما این بود که بعد از برجام در استان فارس بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نفت انجام شود که سالانه ۱۰ میلیارد دلار بازه اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه‌های مقاوم‌سازی منازل آمده است که در هنگام بروز حادثه سازه باید پایدار بماند تا ساکنان بتوانند به سلامت از آن خارج شوند و این به این معنی نیست که سازه نباید هیچ آسیبی ببیند، عنوان کرد: در زلزله کرمانشاه علی رغم انتقاداتی که از مسکن مهر شد سازه آن‌ها پایدار مانده بود و فقط چند بلوک که ساکن نداشت فرو ریخت که در مورد آن بلوک‌ها هم مشخص شد که طبقات اضافه روی آن ساخته بودند به همین دلیل سازه تحمل وزن مصالح را نداشته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه چرخه ساخت و ساز ما چرخه حضور افراد با صلاحیت نیست و معیوب است، افزود: ما ساختمان‌هایی در کرمانشاه داشتیم که نوساز بود و مهندس ناظر هم داشت، اما فروریخت و این نشان دهنده ورود افراد بی‌صلاحیت در ساخت و ساز‌ها است.

نگران خروج کالا‌های اساسی از کشور هستیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتکار کالا در کشور، با بیان اینکه در حال حاضر انبار‌ها و فروشگاه‌های ما پر است و میزان موجودی کالا‌های ضروری کشور برای کف مصرف کافی است، گفت: نگرانی ما از این بابت است که، چون قیمت کالا‌های ما ارزان‌تر از کشور‌های همسایه است این کالا‌ها به صورت رسمی و غیررسمی به این کشور‌های انتقال یابد و ما ۶ ماه آینده با مشکل روبه‌رو شویم، زیرا مردم با گرانی کالا‌ها ممکن است کنار بیایند، اما با نبود کالا در بازار نمی‌توانند کنار بیایند و موجبات اعتراض مردم فراهم می‌شود بنابراین باید مراقبت‌های لازم در این زمینه ایجاد شود.

رجبی بیان کرد: البته اتفاقات اخیر چند فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد که تک نرخی شدن نرخ ارز و تعامل بیشتر با بخش خصوصی برای ورود کالا‌ها از جمله این فرصت‌هاست که البته بهره‌گیری از این فرصت‌ها نیاز به مدیریت جسورانه و شجاعانه دارد.

وی با بیان اینکه کسری برق در کشور نشان می‌دهد که ما در تعمیرات و نگهداری از نیروگاه‌ها هزینه کافی نکرده‌ایم، افزود: زمان تعمیرات نیروگاه‌ها نیمه دوم هر سال است، اما هیچ پولی به این بخش اختصاص نیافته است در حالی که باید از ارز‌های متعارف مبلغی برای تامین تجهیزات لازم و تعمیرات نیروگاه‌ها اختصاص یابد، زیرا بی‌توجهی هب تعمیرات نیروگاه‌ها ما را در تامین برق برای سال آینده با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

برای سپرده‌های بانکی بازار دیگری تعریف شود

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه ما نتوانستیم برای ۱۵۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها بازاری تعریف نکردیم و مردم را به بهر‌ه‌خواری عادت داده‌ایم، افزود: باید بازار مسکن فعال شود تا صنایع وابسته به بخش مسکن نیز فعال شوند امروز خیلی از کارخانه‌های ما با مشکل نقدینگی روبه‌رو نیستند بلکه انبار‌های آن‌ها تا سقف پر از موزاییک، کاشی، مصالح ساختمانی و … است، ولی بازاری برای فروش آن‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ حدود ۳۸۲ هزار واحد مسکن و در سال ۹۶ نیز در همین حدود واحد مسکونی در کشور ساخته شد این در حالی است که نیاز بازار ما به حداقل ۷۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است، گفت: برخی نگرانند که نکند با رونق مسکن بورس‌بازی شود مگر الان صنعت ساختمان وارد بورس بازی نشده؟ به اعتقاد من برای سپرده‌ها باید بازار دیگری تعریف شود که هیچ بازاری بهتر از بازار مسکن نیست و حداقل با ورود سرمایه به این بخش صنایع وابسته به مسکن رونق می‌گیرد.

تعیین رژیم حقوقی دریای خزر هیچ تفاوتی با حفظ مرز‌های خاکی کشور ندارد

رجبی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکراتی که با روسیه برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در حال انجام است، گفت: مجلس در جریان این مذاکرات قرار ندارد البته ممکن است برخی نمایندگان به دلیل حضور در کمیسیون‌های مربوطه در جریان این مذاکرات باشند، اما بحثی در صحن علنی مجلس در این مورد نشده است.

وی گفت: به عقیده من تعیین رژیم حقوقی دریای خزر هیچ تفاوتی با حفظ مرز‌های خاکی کشور ندارد و همانطور که در ۸ سال جنگ اجازه تجاورز به یک وجب از خاک ایران داده نشده موضوع دریای خزر نیز بسیار با اهمیت است و جا داشت که مجلس و نمایندگان مردم در جریان این موضوع قرار می‌گرفتند و اگر امکان طرح این موضوع در صحن علنی نبود در جلسات غیرعلنی نمایندگان در جریان این بحث قرار می‌گرفتند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=288560
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما