یکشنبه 17 تیر 1397 - 13:22

محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نشست فوق العاده

احسان دری؛

✏ یادداشت مخاطبین- احسان دری؛

در هیاهوی دعواهای سیاسی،مشکلات اقتصادی و حاشیه های فراوان،محیط زیست استان و مسائلی که این سرمایه کهن و حیاتی را تهدید می کند مورد غفلت مانده است.

روزی نیست که خبر آتش گرفتن نقطه ای از جنگل های استان به گوش نرسد و هکتارها مراتع و درخت از بین نرود.

هجوم آفت(سوسک چوب خوار)از دیگر تهدیدات بالقوه است که بلوط های استان را مورد هجوم قرار داده و بدتر از هجوم سوسک ها،وجود کوره های فراوان تهیه زغال می باشد که بر تعداد آنان افزوده شده است.

این وسط برخی پروژه های صنعتی، جاده ،تونل و راهسازی به نوبه خود برای محیط زیست استان یک تهدید محسوب شده که ظاهرا تاییدیه زیست محیطی برخی پروژه ها در ابهام بوده یا در اجرای کار اهمیت لازم از سوی مجریان به آسیب حداقلی به محیط زیست داده نمی شود.

دست درازی سودجویان به منابع طبیعی،جنگل خواری و زمین خواری هم قوز بالاقوز شده که هر چند خبرهای امیدوار کننده ای از رفع تصرف زمین های ملی می شنویم اما همچنان پدیده زمین خواری روز به روز در حال رشد است.

این وسط خبری از وجود یک برنامه جامع و علمی برای تقویت محیط زیست استان نیست.جلسات اضطراری و مستمر با حضور نمایندگان استان، استاندار، دستگاه قضا و دیگر متولیان این حوزه جهت چاره اندیشی در خصوص بررسی چالش ها و تهدیدات تشکیل نمی گردد.

روش های سنتی جهت مهار آتش سوزی جنگل های استان دیگر جوابگو نیست، کهگیلویه و بویراحمد نیازمند فوری احداث ایستگاه آتش نشانی هوایی جهت واکنش سریع است،حیوانات و پرندگان کمیاب استان در کمین شکارچیان بوده و بودجه و تعداد کم محیط بانان جوابگوی مهار شکارچیان و مراقبت از جانداران نیست.

قوانین کیفری دستگاه قضا نیاز به اصلاح و تغییر دارد،در چهره متخلفان واهمه چندانی از قانون گریزی دیده نمی شود و شاید دلیل آن جریمه های ناچیز باشد.

نقش پلیس در مبارزه با قاچاق چوب و زغال ویژه بوده که باید به تشکیل مقر و تیم های مجزای پلیس در نقاط جنگلی استان اهتمام ورزید.

کاری نکنیم نسل های آینده از ما به نیکی یاد نکنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287124
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما