چهارشنبه 19 مهر 1396 - 8:00

عوارض‌ریختن‌ مواد‌ داغ در ظروف‌پلاستيكی یک‌بار‌مصرف

مجله بویرنیوز- استفاده نامناسب از ظروف پلاستيكي یک بار مصرف برای سلامتی زیانبار است.

به گزارش پزشکان بدون مرز،ظروف پلاستيكي يك بار مصرف در آبميوه و بستني ‌فروشي‌ها ، پيترا فروشي‌ها و حتي سلف سرويس ادارات و دانشگاه‌ها نيز به‌ وفور مصرف می شود.
حتي عده‌اي هنگام پخش غذاي نذري و حتي در ميهماني‌‌هايشان از ظروف و ليوان‌هاي رنگي و گاهي طرح‌دار يك بار مصرف استفاده مي‌كنند.

استفاده نامناسب از ظروف پلاستيكي یک بار مصرف برای سلامتی زیانبار است.

به طور كلي پلاستيك‌ها پليمرهايي هستند كه از سنتز مواد اوليه‌اي به نام مونومر تهيه مي‌شوند.
مونومرها مواد سمي و شيميايي بوده كه براي سلامت انسان‌ها مضر مي‌باشند در حالي كه پليمرها خنثي هستند و مشكلي ندارند. اما اشكال كار در اين است كه معمولا در فرآيند تهيه پليمرها، مقداري مونومر باقي مي‌ماند.

اگر اين فرآيند، اصولي و مطابق استانداردهاي لازم صورت گرفته باشد، مشكلي براي سلامت افراد به وجود نمي‌آورند ولي اگر در غير اين صورت باشد براي سلامتي انسان‌ها مخاطره‌آميز مي‌شوند. براي همين در استفاده از پلاستيك‌ها به عنوان ظروف غذا بايد بسيار محتاط بود.

ظروف پلاستيكي يك بار مصرف كه شفاف، روشن و شيشه‌اي رنگ هستند تنها براي مواد غذايي سرد استفاده شوند و تحت هيچ شرايطي نبايد براي توزيع مواد غذايي داغ از آنها استفاده شود.

اگر درون اين ظروف آب جوش يا غذاي داغ مانند آش ريخته شود مونومرهاي سمي و يا مواد پلاستيكي «لايزر» كه به منظور جلوگيري از شكنندگي در اين گونه ظروف به كار مي‌روند آزاد شده و وارد بدن مي‌شوند كه مي‌توانند با تحريك و تاثير بر آنزيم‌ها و سلول‌هاي بدن منجر به بروز سرطان‌هاي مختلف و عوارض ناگوار در مصرف‌كننده شوند.

لذا در صورت استفاده از ظروف يك بار مصرف نوع شيري رنگ آن را استفاده نماييد همچنين در استفاده از ظروف يك بار مصرف اين نكته را هم بايد به ياد داشت كه هنگام استفاده از ظروف رنگي احتياط بيشتري لازم است چرا كه جنس ظروف يك بار مصرف به گونه‌اي است كه توانايي نگهداري رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاي يا غذاي داغ، رنگ آنها حل شده و يك لايه از آن وارد غذا يا چاي شما مي‌شود كه بسيار مخاطره‌‌آميز است.

همچنين بايد از نگهداري غذاهاي داغ و چرب در ظروف پلاستيكي اجتناب كنيد چرا كه بر اثر نفوذ غذاها به‌خصوص روغن‌ها، سطوح اين ظروف به محيطي مناسب براي رشد انواع ميكروب‌ها تبديل مي‌شود كه اين خود مي‌تواند موجب آلودگي غذاها گردد لذا تاکید می گردد هيات امناي مساجد و يا خانواده‌‌هايي كه قصد توزيع نذورات دارند براي عرضه مواد غذايي گرم از ظروف فوم‌دار و كاغذي سلولزي استفاده كنند.

توصيه:

مراقب باشيد در هنگام خريد اين گونه ظروف از مواد پلاستيكي بازيافتي تهيه نشده باشند. معمولا ظرف‌ هاي بازيافتي كدر و تيره رنگ هستند و بوي نامطبوعي داشته و نشاني هم از علامت استاندارد در كف آنها ديده نمي‌شود.

همچنين در نظر داشته باشيد استفاده مكرر از ظروف يك بار مصرف ميل به غذا خوردن در افراد را سلب خواهد كرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=252605
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما