چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 7:28

مانور هایملیک برای جلوگیری از خفگی ناشی از پریدن غذا در گلو

مجله بویر نیوز- فرض کنید که تنها هستید و غذا در گلویتان می‌پرد و احساس خفگی می‌کنید، آیا می دانید که چگونه باید جان خود را در این موقعیت نجات دهید؟

استفاده از روش «مانور هایملیک» (Heimlich)، معمولاً به کمک شخص دیگری نیاز دارد تا باعث صرفه‌ی شما شود و تکه غذا و یا چیزی که گلوی شما را مسدود کرده است، بیرون بپرد.

اما تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که افراد چگونه در این مواقع می‌توانند بدون نیاز به دیگران، جان خود را نجان دهند.

این تحقیق که در مجله‌ی پزشکی «توراکس» (Thorax) چاپ شده است، نشان می‌دهد که با بکارگیری مانور هایملیک توسط خود فرد، می توان فشار مورد نیاز برای رفع خفگی را ایجاد کرد.

این شیوه به همان اندازه که با کمک فرد امدادگر انجام می‌شود، مفید و موثر خواهد بود و حتی اجرای آن برای زنان باردار نیز بی‌خطر است.

محققان این پژوهش علمی معتقدند که این روش می‌تواند جان بسیاری را از خطر مرگ نجات دهد.

دکتر نیک هاپکینسون (Nick Hopkinson) از بیمارستان رویال برومپتون (The Royal Brompton Hospital) گفت: خفگی می‌تواند یکی از علل مرگ ناگهانی در افراد سالم باشد. در حالت خفگی، فقط چند دقیقه برای نجان جان فرد فرصت باقی می‌ماند. آگاهی نسبت به این موضوع که در زمان خفگی فردی در نزدیکی شما یا در زمان خفگی بدون حضور دیگران، چه باید کرد؛ بسیار حائز اهمیت و حیاتی است. برای ما بسیار دلگرم کننده است از اینکه شاهد آموزش این روش در دوره‌های کمک‌های اولیه و همچنین در مدارس باشیم. نصب پوسترهای آموزشی در هر رستوران و آموزش کارکنان رستوران‌ها می‌تواند جان بسیاری را از مرگ نجات دهد.

مانور هایملیک اغلب در زمان خفگی یک فرد به علت گیر کردن غذا و یا هر شیء دیگری در گلو و انسداد راه تنفسی، مورد نیاز است.

شخصی که روش مانور هایملیک را انجام می‌دهد، دستان خود را از پشت دور فرد دچار خفگی قرار می‌دهد و دستان خود را روی شکم به سمت بالا و داخل تا زیر دنده‌های قفسه سینه می‌کشد.

فشار ناشی از این حرکت می تواند باعث بیرون پریدن تکه غذا و یا هر چیزی شود که راه تنفسی را مسدود کرده است.

با این حال، این محققان معتقدند که رهنمایی‌های جدیدی هم باید تعریف شوند تا فرد دچار خفگی در زمان تنهایی بتواند با کمک خود، جان خود را نجات دهد.

برای نجات جان خود، باید شکم خود را به طور ناگهانی روی پشت صندلی فشار دهید تا حالتی شبیه به مانور هایملیک را که توسط فرد امدادگر انجام می‌شود، پدید آورد.

شما همچنین می‌توانید با دستان خود همین حرکت را روی شکم خود اجرا کنید و فشاری به سمت بالا روی ناحیه شکم بیاورید.

پزشکان برای امتحان این حرکت، کاتتر‌های فشار ویژه‌ای را در گلوی خود گذاشتند و فشار ایجاد شده در شکم و قفسه سینه در هر سه روش را روی همدیگر اندازه‌گیری کردند. یک روش با کمک شخص دوم و دو روش دیگر بدون کمک فرد دیگری انجام می‌شوند.

این پزشکان دریافتند که هر سه روش، تاثیرگذاری یکسانی دارند.

پروفسور مالکوم گرین (Malcolm Green) از کالج امپریال لندن (Imperial College London) گفت: مردم اغلب در زمانی که چیزی در گلویشان می‌پرد، احساس خجالت می‌کنند و از جمع اطرافیان خود خارج می‌شوند تا به مکان‌های خلوتی مثل دستشویی یا حتی حیاط و خیابان بروند و همین کار می‌تواند منجر به مرگ آنها شود. ما نیاز داریم که از محل حضور آنها مطمئن شویم و بدانیم که چگونه مانور هایملیک را روی آنها انجام دهیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=226985
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما