یکشنبه 27 فروردین 1396 - 8:13

کدهای سلامت را روی زبان بخوانید!+عکس

مجله بویر نیوز- بدون تردید، دندان هایی سفید و منظم عنصری کلیدی در شکل گیری لبخندی زیبا هستند و بر همین اساس، بسیاری از ما توجه ویژه ای به بهداشت و سلامت دندان های خود داریم. اما عضو مهم دیگری در دهان ما قرار دارد که به ندرت مورد توجه قرار می گیرد: زبان.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث اورنج”، زبان می تواند نشانگر خوبی برای سلامت کلی بدن انسان باشد و همچنین دلیل بسیاری از مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند بوی بد دهان محسوب شود، زیرا می تواند به عنوان پناهگاهی برای باکتری ها عمل کند. در حقیقت، تمیز نگه داشتن زبان می تواند از اهمیت بیشتری برای بهداشت دهان و دندان در مقایسه با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برخوردار باشد.

برخی مشکلات مرتبط با زبان می توانند نشانه ای از مشکلات سلامت جدی تر باشند. در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

ترک های روی بخش مرکزی زبان

ترک ها یا خطوطی که در میانه زبان یا به سمت مرکز زبان پدیدار می شوند، اما به نوک زبان نمی رسند ممکن است نشان دهنده مشکلاتی در زمینه گوارش باشند. این می تواند به معنای شرایط ضعیف معده یا روده ها و قرار داشتن در معرض خطر برخی کمبودهای تغذیه ای باشد.

برای مقابله با این شرایط می توانید از آنزیم های گوارشی بی نیاز از نسخه پزشک برای بهبود شرایط گوارش استفاده کنید، در شرایطی که مواد غذایی مانند سیب زمینی شیرین، یام، نعناع بیابانی، و جوانه ارزن نیز می توانند به شما کمک کنند.

نشان های دندانی

وجود جای دندان در کناره های زبان ممکن است نشان دهنده ضعف طحال باشد که می تواند به شکل گیری نفخ و گاز نیز منجر شود. این شرایط با افزایش مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کاهو، و بروکلی و همچنین گیاهان دارویی مانند سیر، زنجبیل، و دارچین قابل درمان است.

زخم شدن زبان

این نشانه زبانی به طور معمول به معنای کمبود ویتامین B6 یا نیاسین است و یا به کم خونی یا کمبود آهن اشاره دارد. برای رسیدگی به این مشکل می توان مصرف مکمل ب-کمپلکس یا افزایش دریافت این مواد مغذی از رژیم غذایی با مصرف اسفناج، ماست و میوه های تازه را مد نظر قرار داد.

سوزش زبان

احساس سوزش در زبان یکی از نشانه های بارز اختلال در گوارش است چرا که تولید شیره های گوارشی معده نامتعادل است. با پرهیز از مصرف گروهای غذایی خاص می توانید به این مساله پی ببرید که آیا مواد غذایی عامل مشکل هستند یا خیر، اما در بیشتر موارد جویدن زنجبیل می تواند به رفع مشکل کمک کند.

تورم یا سفید شدن زبان

پدیدار شدن پوشش ضخیم و سفید رنگ یا تورم زبان می تواند به معنای وجود عدم تعادل در جمعیت باکتریایی روده باشد که به تجمع مخمر منجر می شود. این شرایط به راحتی و با محدود کردن مصرف مواد غذایی فرآوری شده سرشار از قند برطرف می شود زیرا آنها عفونت های مخمری را ترویج می دهند. در مقابل، مصرف پروبیوتیک ها و استفاده از پودر یا کپسول های اسیدوفیلوس باید افزایش یابد.

پوشش زرد رنگ روی زبان

گرمای بیش از اندازه در دستگاه گوارش و اجابت مزاج سخت به شکل گیری پوشش زرد رنگ روی زبان منجر می شود که نشانه ای از نیاز به سم زدایی بدن است. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و مصرف مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل، خیار، و تربچه می تواند به روند سم زدایی بدن کمک کند. نوشیدن چای بابونه و آب آلوئه ورا نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

ترک در زبان

ترک در زبان نشانه ای هشدار دهنده از عدم دریافت کافی ویتامین های B به دلیل سوء جذب است، که می تواند تجربه نشانه های همزمان مانند خستگی و انرژی پایین را نیز توضیح دهد. مصرف مکمل های ب-کمپکلس به همراه آب آلوئه ورا، چای نعناع و دیگر چای های گیاهی می تواند به برطرف کردن مشکل کمک کند.

تجزیه و تحلیل شرایط زبان در ترکیب با دیگر نشانه های صورت و ناخن می تواند به عنوان ابزار تشخیصی نسبتا خوبی به کار گرفته شود. این کار می تواند به تشخیص نشانه های هشداردهنده درباره مشکلات سلامت بالقوه که تاکنون پدیدار نشده اند، کمک کند. به خاطر داشته باشید پیش از انجام هر کاری ابتدا به پزشک مراجعه کنید و مشورت های لازم را از وی دریافت کنید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=226328
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما