پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 8:22

مربای خرمالو، برای صبحانه ای دلپذیر

مجله بویر نیوز- مربای خرمالو یکی از مرباهای خوشمزه است که شاید کمتر کسی آن را خورده باشد. اگر اهل خوردن خرمالوی تازه نیستید می توانید از این میوه به صورت مربا و یا ترشی استفاده کنید تا از خواص این میوه بی نظیر بهره مند شوید. خرمالو یکی از میوه های خوشمزه پاییزی است که طعمی شیرین دارد، درباره خواص خرمالو قبلا برای شما گفته شده است، بعضی از افراد به علت ته مزه گس این میوه تمایلی به خوردن آن ندارند. در صورتی که جزء این دسته از افراد هستید می توانید از خرمالو در تهیه انواع مربا، ترشی، کیک، دسر و یا سرکه استفاده کنید.

در این مطلب آموزش یک مربای خوشمزه و آسان پاییزی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید از آن به عنوان صبحانه همراه با نان و یا برای استفاده در انواع چیزکیک استفاده کرد. درست کردن این مربا تنها ۳۵ دقیقه وقت می گیرد و تعداد مواد مورد نیاز برای تهیه آن کم و در دسترس است، با خانومانه همراه باشید تا طرز تهیه این مربای خوشمزه و ساده را برای شما شرح دهیم.

خرمالو میوه ای است که معمولا اکثر افراد دوست دارند، در قدیم در خانه های حیاط دار معمولا درخت خرمالو وجود داشت و اکثر خانواده ها در فصل پاییز از میوه های درخت استفاده می کردند، خرمالوهای نرسیده هم از درخت جدا و در آشپزخانه نگهداری می شد تا رسیده و قابل خوردن شوند. این میوه دارای ویتامین های فراوان، بتاکاروتن و مواد معدنی موردنیاز بدن همچون کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است و برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید است. همچنین خرمالو به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند، پس در فصل پاییز حتما آن را در سبد غذایی خانواده قرار دهید و کودکان را نیز به خوردن آن تشویق کنید. بسیاری از کودکان شاید مزه خرمالو را دوست نداشته باشند، می توانید این میوه را به صورت مربا درست کرده و به عنوان صبحانه به کودک خود بدهید. برای درست کردن این مربا ۶ عدد خرمالو کافیست. دقت کنید خرمالوهایی که برای درست کردن مربا به کار می برید حتما رسیده باشد، در صورت استفاده از خرمالوی نرسیده مزه نهایی مربا خوب نخواهد بود.

مواد لازم برای تهیه مربای خرمالو عبارتند از:

خرمالوی بزرگ رسیده ۶ عدد

شکر یک پیمانه

آب یک عدد لیموی تازه

آب دو قاشق غذاخوری

آرد ذرت یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای خرمالو:

۱- ابتدا پوست خرمالو و سپس گوشت آن را با قاشق جدا کرده و داخل غذاساز بریزید. دستگاه را روشن کنید، خرمالوها باید به صورت پوره نرم و یکدستی در آید.

۲- پوره خرمالو را داخل قابلمه متوسط یا ظرف موردنظر خود ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید و یک پیمانه شکر به آن اضافه کنید. برای مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم پوره خرمالو را به همراه شکر مخلوط کنید و گاهی آن را به هم بزنید.

۳- در یک ظرف کوچک آب و آرد ذرت را با هم مخلوط کنید به صورتی که آرد در آب حل شود. سپس آن را به قابلمه ای که روی حرارت است اضافه کنید، آب لیموی تازه را هم به این مواد بیافزایید و سپس حرارت را کم کنید تا برای مدت ۱۵ دقیقه دیگر مواد روی گاز باقی بماند. همچنان به هم زدن مواد ادامه دهید تا مواد کمی غلیظ شود.

۴- بعد از این مدت گاز را خاموش کرده و اجازه دهید مربا در دمای اتاق خنک شود.

۵- مربا را بعد از خنک شدن در ظرف های شیشه ای تمیز و خشک ریخته و در آن را محکم بسته و در یخچال قرار دهید.

نکاتی که باید در تهیه این مربا بدانید:

اگر خرمالوهایی که برای این منظور تهیه کرده اید کاملا رسیده نیست آنها را در دمای اتاق قرار داده و چند روزی صبر کنید تا خرمالوها کاملا رسیده شود و سپس از آنها برای درست کردن مربا استفاده کنید.

برای عطر بهتر مربا می توانید از کمی دارچین یا وانیل استفاده کنید، در صورتی که از چوب دارچین برای معطر کردن آن استفاده می کنید بعد از تمام شدن پخت مربا چوب های دارچین را از ظرف خارج کنید. مقدار شکری که برای این مربا استفاده می شود بسته به میزان شیرینی خرمالوها متفاوت است، بعد از اضافه کردن شکر کمی از مواد بچشید و در صورتی که نیاز بود باز هم شکر اضافه کنید، ولی معمولا مقدار شکری که گفته شد برای این تعداد خرمالو مناسب است. اگر مزه مربا گس بود نشان دهنده این است که میزان شکر کم است، کمی بیشتر به آن شکر اضافه کنید. در صورتی که مزه مربا با وجود اضافه کردن شکر گس بود و آن را دوست نداشتید می توانید از این مربا برای درست کردن کیک خرمالو استفاده کنید، مزه گس آن در کیک احساس نخواهد شد.

این مربای ساده می تواند انتخاب خوبی برای یک صبحانه پاییزی باشد، پس آن را تهیه و از مزه و خواص بی نظیر این میوه استفاده کنید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=221868
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما