چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 9:59

20 حقیقت جالب در مورد آتشفشان‌ ها

مجله بویر نیوز- کوه‌های آتشفشانی یکی از زیبایی‌های جهان خلقت است اما باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای بشر هم شده است. این کوه‌ها گاه باعث به وقع پیوستن وقایع عجیب و جالبی شده‌اند که در این مقاله به نقل از سایت کجارو به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
۱. هر روز حدود ۱۰ الی ۲۰ آتشفشان در اقصی نقاط زمین فوران می‌کنند.

۲. کلمه‌ی آتشفشان در زبان انگلیسی (volcano) در اصل از اسم الهه‌ی رومی آتش (Vulcan) گرفته شده است.

۳. جنوبی‌ترین آتشفشان فعال روی زمین، در قطب جنوب قرار دارد. از این آتشفشان کریستال فوران می‌کند و به مرکز تحقیقات آمریکا بسیار نزدیک است.

۴. در اندونزی یک آتشفشان وجود دارد که از آن شعله‌های آبی بیرون می‌آید.

۵. در تاریخ یک آوریل سال ۱۹۷۴ دود سیاهی از کوه «Edgecumbe» که یک کوه آتشفشانی در آلاسکا است، برخاست. زمانی که خلبان گارد ساحلی برای بررسی موضوع به محل رفته بود، ۷۰ لاستیک ماشین را پیدا کرد که آتش زده شده‌اند و جمله‌ی «APRIL FOOL» (روز اول ماه آوریل که طی آن مردم با هم شوخی می‌کنند به هم «all fools’ day» می‌گویند) را روی برف‌ها با اسپری نوشته بودند.

۶. در سال ۱۶۰۰ فوران یک آتشفشان در پرو باعث به‌وجود آمدن قحطی و کشته شدن ۲ میلیون نفر در روسیه شد!

۷. مقامات ژاپنی در اطراف آتشفشانی در کوه «میهارا» حصاری ساخته است تا از ورود ۲ هزار نفر که قصد خودکشی و پریدن به داخل آتشفشان را دارند، جلوگیری کنند.

۸. گفته می‌شود در نقاشی «ادوارد مونک» با نام «فریاد» که در نروژ قرار دارد، آسمان به دلیل فوران آتشفشان «کراکاتوا» در اندونزی قرمز رنگ است.

۲۰ حقیقت جالب در مورد آتشفشان‌ها

۹. در سال ۱۹۴۳ یک سوراخ کوچک در مزرعه‌ی ذرت کشاورزی در مکزیک، بعد از یک هفته به آتشفشان بزرگی تبدیل شد که بعد از یک سال ارتفاع آن به ۳۳۵ متر رسید!

۱۰. هیچ کشور اروپایی به اندازه‌ی ایتالیا آتشفشان ندارد؛ این شبه جزیره روی گسل قرار دارد.

۱۱. در سال ۱۹۸۶ یک دریاچه‌ی آتشفشانی در کامرون، واقع درآفریقا، گاز سمی CO2 فوران کرد که باعث شد ۱۷۴۶ نفر در عرض چند دقیقه کشته شوند.

۱۲. ۸۰ درصد فوران‌های آتشفشانی زیر آب اتفاق میفتد.

۱۳. برخی فوران آتشفشان‌ها توانایی این را دارند که بازهای الکتریکی قوی ایجاد کنند که رعد و برق آن می‌تواند به طول دو مایل هم باشد.

۱۴. سیستم‌های آتشفشانی که زیر یلواستون (Yellowstone) وجود دارد، توانایی این را دارد که ۱۱ دره به اندازه‌ی گرند کنیون (Grand Canyons) را از گدازه پر کند.

۱۵. در جهان حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال وجود دارد.

۱۶. در منظومه‌ی شمسی، سیاره ونوس با بیش از ۱۶۰۰ آتشفشان، بیش از سایر سیاره‌ها آتشفشان دارد.

۱۷. ورزش خطرناک موج‌سواری روی آتشفشان در سال ۲۰۰۴، در سرو نگرو، واقع در نیکاراگوئه اختراع شد.
۱۸. ۷۵ درصد از آتشفشان‌های فعال و خاموش جهان در حلقه‌ی آتش واقع شده است؛ این منطقه در چاله‌ی ژرف کف اقیانوس آرام قرار دارد.

۱۹. بزرگ‌ترین آتشفشان زیر آب جهان، تامو ماسیف (Tamu Massif) است که اندازه‌ی آن معادل مساحت نیومکزیکو است.

۲۰. آتشفشان ماسایا (Masaya Volcano) که در ماناگوا، در نیکاراگوئه قرار دارد، وای‌فای دارد. محققان آن را برای پیش‌بینی بهتر فوران این آتشفشان نصب کرده‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=221565
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما