چهارشنبه 11 اسفند 1395 - 14:28

معمای 800 ساله محل دفن چنگیز خان +عكس

مجله بویر نیوز- معمای 800 ساله محل دفن چنگیز خان مغول ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. شای هارنوی، پژوهشگر، قصد دارد به کمک یک فناوری قرن بیست و یکمی به این سوال بپردازد.


چنگیز خان جنگجوی بزرگی بود؛ اما کجا دفن شده است؟

به گزارش بی بی سی انگلیسی، آقای هارنوی به کمک “تصاویر ماهواره‌ای” که توسط DigitalGlobe گرفته شده، مکان‌های احتمالی مقبره چنگیز را شناسایی کرد. بدین منظور او سه مرتبه به مغولستان سفر کرد تا اختلافات موجود در تصاویر را با واقعیت بررسی کند.

آیا پس از آن سفرها محل دفن چنگیز یافت شده بود؟ پاسخ منفی است.

هارنوی می‌گوید: «البته با چند سایت باستانی را پیدا کردیم که هنوز نیازمند تحقیق و بررسی هستند.» تجربه مقبره چنگیز خان باعث شد تا هارنوی پلتفرم اینترنتیِ TomNod را ایجاد کند. این پایگاه جمع سپاری با همکاری دیجیتال گلوب صورت گرفت که در آن، داده‌های زیادی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.


ماهواره‌ها می‌توانند امواج شوکی زمین لرزه‌ها را ثبت کنند

تصاویر ماهواره‌ای علاوه بر یافتن مقبره‌های مفقوده قدیمی، می‌توانند آسیب‌های ناشی از زمین لرزه، جنگل زدایی و قطع بی‌رویه درختان جنگل‌های بارانی را ثبت کنند. علاوه بر آن می‌توان به همکاری دانشمندان تصاویر ماهواره‌ای با سانحه هوایی MH370 مالزی و همچنین سیل هائیتی اشاره کرد. علاوه بر آن، تصاویر ماهواره‌ای کارکردهای اجتماعی نیز دارند. برای مثال، شرکت اوبر (Uber) برای ارائه خدمات بهتر تاکسیرانی شهری از این تکنولوژی استفاده می‌کند.


تصاویر ماهواره‌ایِ موج کوتاه مادون قرمز می‌تواند به معدنچیان در جستجوی مواد معدنی کمک کند

هارنوی که حالا معاون دیجیتال گلوب هم شده، می‌گوید که روزانه 3.5 میلیون کیلومتر مربع عکس تهیه می‌کنند که این رقم معادل 70 ترابایت است. فرض کنید هر روز حافظه 140 لپتاپ 500 گیگابایتی پر می‌شود! آن‌ها 17 سال است که این کار را انجام می‌دهند و تصاویر را بر روی فضای ابری آمازون نگهداری می‌کنند تا دسترسی کاربران به عکس‌ها نیز بهبود یابد.


بررسی زمین از فضا می‌تواند بسیار به کمک دانشمندان بیاید

مشاهده پایه اصلی بررسی علمی است. بررسی منشا انواع آلودگی‌ها از جمله آلودگی هوا می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. فناوری ماهواره‌ای در چند سال اخیر روند رو به رشدی را سپری کرده و بسیاری از دانشمندان به دنبال حل مشکلات محیط زیستی هستند. اما آیا روزی خواهند توانست قبر چنگیز خان مغول را پیدا کنند؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=220422
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما