چهارشنبه 15 دی 1395 - 11:52

رشد نگران کننده یک پدیده زشت و خطرناک در کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی – طی سال های اخیر خبرهای نگران کننده ای از رشد آسیب های اجتماعی در گوشه و کنار استان کهگیلویه و بویراحمد به گوش می رسد.

به گزارش «بویر نیوز»، رشد وحشتناک خودکشی و طلاق در سال های اخیر موضوعاتی است که به وضوح شاهد هستیم اما در جدیدترین مورد پدیده همسرآزاری با رشد عجیبی همراه بوده است.

999آنطور که کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد چند روز پیش اعلام کرده است: در ۹ ماهه امسال ۵۵۸ نفر برای تشکیل پرونده با موضوع همسر آزاری به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند، که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۹.۸۸ درصدی را نشان می‌دهد و از این تعداد 22 نفر مرد و 536 نفر زن بودند.

به گفته امینی: همسرآزاری عبارت است از سوءرفتار با زن که به اشکال مختلف نظیر پرخاشگری، بدرفتاری روحی‌روانی، هتاکی، ضرب و شتم، منع روابط اجتماعی، خشونت در رفتار جنسی و یا رفتار جنسی بدون رضایت است. زنان در زندگی خود، چهار شکل خشونت فیزیکی، روانی، اقتصادی و جنسی را تجربه می‌کنند و خشونت فیزیکی شیوه‌های آزار و اذیت جسمانی، ضرب‌و‌جرح، کشیدن مو، سوزاندن، گرفتن و بستن، زندانی‌کردن، اخراج از خانه، کتک‌کاری مفصل، محروم‌کردن از غذا، سیلی، لگد و مشت‌زدن، کشیدن و هل‌دادن، محکم کوبیدن در، به‌هم‌زدن سفره و میز غذا و شکستن اشیای منزل را شامل می‌شود.

این نکته در سخنان امینی بسیار حائز اهمیت است: زنانی که از جانب همسرانشان مورد خشونت قرار می‌گیرند، پنج برابر بیشتر از سایر زنان در معرض آسیب‌های روانی و خطر خودکشی و 6 برابر بیشتر در معرض اختلالات روانی قرار دارند.

به گزارش «بویر نیوز»، این موضوع نباید فراموش شود که اینها آمارهای رسمی است و چه تعداد از افرادی که در معرض این تهدید هستند و در جامعه وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله بخاطر آبرو و مسائل اینچنینی هرگز شکایت نکرده اند و چه بسا تعدادشان از شاکیان نیز بیشتر باشد.

فراموش نکنم که استان کهگیلویه و بویراحمد جامعه ای با بافت قومی و قبیله دارد که هنوز بسیاری از ارزش ها و فرهنگ های بومی در آن پابرجاست و اگرچه در سال های اخیر با رشد کنترل نشده فضای مجازی و هجوم اطلاعات را شاهد بوده ایم که باعث شده برخی ارزش ها به دست فراموشی سپرده شود و در واقع الگوی رفتاری و زندگی دستخوش تغییراتی شود؛ اما هنوز این استان با جامعه مدرن تفاوت های فرهنگی زیادی دارد و درگیر شدن با معضلاتی چون تنش در خانواده و دوری های عاطفی از جمله پدیده های است که در جوامع صنعتی و مدرن فراگیرتر است و از همین رو بروز و رشد این موضوع هشدار جدی با خود به همراه دارد.

رشد نگران کننده و سرسام آور این پدیده باعث شده که نتوان براحتی از آن گذشت و لازم است زنگ های خطر برای پیشگیری از همه گیر شدن این معضل اجتماعی به صدا درآید چرا یقینا ممکن است در صورت حاد شدن تبعات بیشتری چون طلاق، اعتیاد، خیانت و تاثیر آن بر فرزندان داشته باشد.

اگر امروز ساز و کار پیشگیری و درمان برای جلوگیری از مسئله همسرآزاری ایجاد نشود، در آینده باید مهیای پذیرش چندین معضل مختلف اجتماعی باشیم.

فراموش نکنیم اگر در خانواده ای مادر دچار بحران اجتماعی و روانی شود، تبعات و آسیب های آن متوجه همه اعضای خانواده خواهد بود و هر نفر که درگیر این موضوع باشد به معنای درگیر شدن اعضای یک خانواده با معضلات اجتماعی گفته شده است.

از طرفی فقدان اطلاعات درباره حقوق قانونی زنان، شرم از مراجعه به مراکز قضایی و انتظامی، هزینه‌های مادی و غیرمادی و پیگیری شکایات از عمده دلایل مدارا با پدیده همسرآزاری است که در این زمینه لازم است آموزش های لازم و مراکزی جهت بررسی و کمک به این مسئله در نظر گرفته شود.

بر همگان به خصوص دستگاهها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی است تا آموزش های مناسب و ساز و کار لازم برای پیشگیری و درمان همسرآزاری دیده شود.

جای تاکید دارد این رفتارها نه تنها برخلاف الگوهای اخلاقی و دینی جامعه است بلکه از روح انسانی نیز بدور است و لازم است در صورت بروز چنین مواردی زوجین به مشاور و مددکاران اجتماعی مراجعه کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=212132
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. زهرا گفت:

    تو  رو خدا این پیامهای آبروریزی استان رو توی کانالهاتون ندارید بیشتر از این آبرومونه توی کشور نره. خواهش میکنم همین فقر و فلاکت استان رو همه فهمیدن بسه دیگه اینا رو عمومی نکنید 

  2. تلزالی گفت:

    به نظر میرسد این واقعیتی است که به قول نگارنده محترم استان ما درگیر آن شده و روز به روز در حال افزایش است علل و عوامل باید ریشه یابی شود راه حل ها ارائه گردد امروزه مسائل اقتصادی،چشم و هم چشمی،اعتیاد،و سایر مسائل دیگر موثرند .آموزش،فرهنگ سازی و وووووباید در جامعه نهادینه بشه وگرنه وضع از این هم که هست بدتر میشه.

دیدگاه شما