شنبه 4 دی 1395 - 17:30

راه کار حل معضل بیکاری و عدم توسعه کهگیلویه و بویراحمد

تعاون بايد محور توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

گروه اقتصادی- رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که تعاون بايد محور توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
به گزارش بویرنیوز، لهراسب باقری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به 7 درصد رسیده است، گفت: اگر نگاه ويژه‌اي به بخش تعاون شود می توان این سهم را به میزان چشمگیری افزایش داد .

این مسئول اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف بايد اقدامات اساسي انجام شود که در حال حاضر چنين اتفاقي در کشور به کندي صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون قرار بود سهم تعاون از اقتصاد ملی در برنامه پنجم توسعه به 25 درصد برسد اما تا رسیدن به این میزان متاسفانه فاصله زیادی وجود دارد، تصریح کرد: بخش عمده این ناکامی‌ عدم اجرای قوانین، احکام برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است .

این مسئول با اشاره به اینکه در دیگر بخش ها برای ایجاد یک شغل چند میلیارد اعتبار مورد نیاز است گفت : این در حالی است که در بخش تعاون برای ایجاد هر شغل به کمتر از 100 میلیون تومان نیاز است .

مسئولان برای کمک به تولید و اشتغال استان باید زمینه بازگشت تعانی های راکد و نیمه فعال به چرخه فعالیت را فراهم کنند

وی با تاکید براینکه تعاون باید حرف اول را در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد بزند اظهار داشت : در سرمايه گذاري و اشتغال باید سهم بزرگي به اين بخش اختصاص يابد .

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش اثرگذار تعاونی ها و کسب و کارهای خرد در جل مشکلات بیکاری و توسعه، اضافه كرد: تعاون بايد محور توسعه استان باشد و حرف اول را در اقتصاد استان بزند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدوديت هاي موجود در بخش دولتي و خصوصي بايد از تعاوني ها براي تحقق اهداف اقتصادي کشور بهره مند شويم.

باقری از تعطیلی ۵۰ هزار تعاونی بدلیل مشکلات اقتصادی در کشور خبر داد و افزود : دولت برای رفع این مشکل باید فکری اساسی کند .

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد معتقد است باید با حل مشکلات تعاونیهای راکد و غیر فعال استان، تعاونی هایی را که ‎ امکان ادامه فعالیت آنها وجود دارد را به چرخه تولید برگرداند .

تسهیلات با نرخ بالا مشکل عدیده اکثر تعاونی ها

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی این استان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند ابراز کرد: عدم کارآیی و دانش روز مدیران، عدم توجه به ارتقای کیفیت و بهره وری در شرکت‌های تعاونی و ناهماهنگی شرکت‌های تعاونی با بازرسان و ضعیف بودن نظارت‌ها توسط بازرسان را مهمترین مشکلات بخش تعاون استان عنوان کرد .

باقری تسریع در روند پرداخت تسهیلات و ارائه تسهیلات با نرخ بهره کم را انتظار اصلی مدیران تعاونی ها عنوان کرد و ادامه داد : ‎ متاسفانه این تسهیلات با بهره های بالا ارائه می شوند که اعتراض بسیاری از تعاونگران را در پی داشته است .

وی با بیان اینکه وظایفی که برای اتاق تعاون در نظر گرفته شده مشابه تمام وظایفی است که اتاق بازرگانی برای بخش خصوصی دارد، گفت: از جمله وظایف اتاق تعاون صدور و تمدید کارت بازرگانی اتحادیه‌ و شرکت‎های تعاونی عضو اتاق تعاون، صدور گواهی مبدا، برگزاری دوره‎های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت و سمینارهای تخصصی ویژه مدیران، کارکنان و اعضا شرکت‎ها و اتحادیه‎های تعاونی، برگزاری جلسات و گردهمایی‎های ترویجی به منظور آشنایی مردم با تعاون، تهیه و بررسی طرح‎های توجیهی به منظور دریافت تسهیلات تکلیفی، برگزاری نمایشگاه‎های تخصصی داخلی و خارجی و معرفی تولیدات و خدمات تعاونی‎ها به بازارهای مصرف داخلی و خارجی هستند.

تعاونی های مشکل دار به اتاق تعاون مراجعه کنند

وی رایزنی با مقامات استانی، تجار و سرمایه‌گذاران باتجربه داخلی و خارجی را از برنامه های اصلی اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و افزود: این رایزنی‌ها در راستای آشنایی با بازارهای داخلی و منطقه به ویژه کشورهای همسایه وانتقال تجارب آنها به تعاونگران به منظور تقویت فعالیت تعاونی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که واحدهای صنعتی آنها دچار هرگونه مشکلی است می‎توانند با مراجعه به اتاق تعاون استان مشکل خود را بازگو کرده مشکلات آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا حد توان به آنها کمک می‎شود .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=211090
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما