چاپ این برگه

بانک‌ها مشمولان سبد کالا را سرگردان کردند

مشکلات اجرایی اعطای سبد کالا این بار در سیستم بانکی خودنمایی کرد و در حالی یکسری از مشمول دریافت این سبد با برقراری ارتباط با سامانه وزارت صنعت پیامکی با این مضمون”هموطن گرامی، سبدکالا به شما تخصیص داده شده است ولی شماره کارت شما برای تحویل سبدکالا به سامانه اعلام نشده است”، دریافت کرده‌اند که شعب بانکها در این باره اطلاع چندانی ندارد و موجبات سرگردانی شهروندان را فراهم کرده‌اند.

به گزارش بویر نیوز به نقل از مهر، با آغاز توزیع سبد کالا به برخی از اقشار جامعه، اشکالات اساسی اجرای طرح نیز مشخص و باعث سرگردانی و نگرانی عده ای از شهروندان شده، این در حالی است که یکسری از مردم که مشمول دریافت سبد کالای دولت شده‌اند، با سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق پیامک ارتباط برقرار کردند، اما به آنها اعلام شد که”هموطن گرامی، سبدکالا به شما تخصیص داده شده است ولی شماره کارت شما برای تحویل سبدکالا به سامانه اعلام نشده است.”

این بدان معنا است که شهروندان باید قبل از مراجعه به فروشگاه‌های عرضه سبد کالا، اطمینان داشته باشند که سیستم بانکی، شماره کارت‌ آنان را جایگزین شماره حساب‌های بانکی در سامانه هدفمندی یارانه‌ها کرده باشد.

خبرنگار مهر در پی مراجعه به برخی شعب بانکی کشور پاسخ درستی دریافت نکرد و تعدادی زیادی از شعب در این باره ابراز بی‌اطلاعی کردند و گفتند: ” فقط یک کارت بانکی برای شهروندان وجود دارد که یارانه آنان نیز به این کارت‌ها ماهانه واریز می‌شود و دیگر کارتی در این باره ندارند.

البته در تماس با واحد پاسخگویی به مشکلات مشترکان یکی از بانک‌ها که از موضوع خبر داشت، اعلام شد:”شماره کارت‌ها تا دو هفته آینده در سامانه هدفمندی یارانه‌ها به صورت خودکار به روز رسانی می‌شود و نیازی به مراجعه شهروندان نیست”. در اصل عملکرد سیستم بانکی در این زمینه مشکلات و سردرگمی را برای مردم ایجاد کرده است.

این وضعیت در حالی است که مسئولان بانک مرکزی از آمادگی نظام بانکی برای اجرای این طرح خبرداده و اعلام کرده بودند که تمامی شرایط و امکانات برای اجرای این طرح در سیستم بانکی آماده شده است و مشکلی در این زمینه برای مردم ایجاد نخواهد شد.

در عین حال، مشمولین دریافت سبد کالا تنها دو هفته برای دریافت سبد فرصت دارند و چنانچه به روز رسانی سیستم بانکی به موقع انجام نشود، این مشمولان نیز قادر به دریافت سبد کالایی که به آنها تعلق گرفته است، نخواهند بود.

همچنین روز گذشته اختلالاتی در شبکه دستگاه‌های کارت‌خوان ایجاد شده بود، با این وجود مسئولان بانک مرکزی پاسخگوی مشکلات ایجاد شده در شبکه مذکور نبودند.

مشکلاتی که در حال حاضر مردم را سرگردان کرده، در صورتی که است که هنوز تنها بخشی از مشمولان در این مرحله سبد کالا را دریافت می کنند و در مراحل بعدی که سایر مشمولان را در بر می گیرد، مشکلات بوجود آمده بیشتر نمایان خواهد شد.

مرحله دوم توزیع سبد کالا از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و همه بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران و به تدریج تمام مشمولان سبد کالا دریافت خواهند کرد، اما در صورت ادامه مشکلات، نارضایتی ها از نظام بانکی در این زمینه بیشتر می شود.

همچنین با توجه به اینکه ترافیک کاری شبکه بانکی کشور در ماه پایانی سال یعنی اسفندماه به اوج خود می رسد و سبد کالایی ماه پایانی سال در همین ایام به مردم ارائه خواهد شد، لازم است که مشکلات ایجاد شده برای مردم ساماندهی شود تا اشکالاتی در نظام‌های پرداخت و شبکه کارت خوان‌های فروشگاهی ایجاد نشود و بانک‌های کشور لازم است که از هم اکنون در تدارک شرایط و فراهم کردن امکانات برای آن زمان باشند.