جمعه 11 بهمن 1392 - 15:21

شمارش معکوس برای قصاص عروس 15 ساله

فرزانه كه هم‌اكنون 26 سال سن دارد متهم است شش سال قبل در حالي كه شوهرش در خواب بود او را با ضربات چاقو به قتل رساند

بر اساس آنچه از قبل اعلام شده فرزانه سحرگاه يكشنبه در زندان اصفهان قصاص خواهد شد و او براي جلب رضايت اولياي دم فقط سه روز فرصت دارد. حكم قصاص اين زن در حالي قرار است اجرا شود كه او مي‌گويد شوهرش را نكشته است اما اين ادعا تاكنون نتوانسته باعث شكستن حكم شود و او براي نجات از طناب ‌دار فقط بايد رضايت اولياي دم را جلب كند.

فرزانه كه هم‌اكنون 26 سال سن دارد متهم است شش سال قبل در حالي كه شوهرش در خواب بود او را با ضربات چاقو به قتل رساند. هر چند اين زن در جريان تحقيقات اوليه اتهام قتل شوهرش را بر عهده گرفت اما در ادامه اعترافات اوليه‌اش را پس گرفت و گفت مردي به نام سعيد شوهرش را كشته است. او گفت: خانواده شوهرم از اقوام دور پدري‌ام بودند و وقتي من 15 سال داشتم به خواستگاري‌ام آمدند. آن زمان من چيز زيادي از زندگي نمي‌دانستم و بدون اينكه خودم نقشي در ازدواجم داشته باشم زندگي مشتركم شروع شد. من و شوهرم احمد همان سال اول بچه‌ دار شديم اما تولد فاطمه هم نتوانست زندگي‌مان را گرم كند. زندگي ما ادامه داشت تا اينكه من با سعيد آشنا شدم. او مرد خوبي بود و من دلبسته‌اش شدم. او از من خواستگاري كرد اما چون شوهر داشتم نمي‌توانستم با سعيد ازدواج كنم.

چند مرتبه سعيد را ديدم و او گفت اگر شوهرت را بكشيم مي‌توانيم با يكديگر ازدواج كنيم. با اينكه اول با اين پيشنهاد مخالفت كردم اما در ادامه سعيد وادارم كرد به اين كار تن بدهم. شب حادثه در حالي كه شوهرم خواب بود سعيد وارد خانه شد. هنوز چند دقيقه نگذشته بود كه او با يك چاقو چند ضربه به احمد زد و او را كشت. سعيد فريبم داد و گفت چون من فرزند دارم پدر و مادر شوهرم من را قصاص نمي‌كنند. او چاقوي خون‌آلود را پاك كرد و آن را به دست من داد. من هم وقتي دستگير شدم قتل را گردن گرفتم اما بعد هرچه به ماموران گفتم فريب حرف‌هاي سعيد را خورده‌ام فايده‌يي نداشت و نتوانستم بي‌گناهي‌ام را ثابت كنم.

در ادامه رسيدگي به اين پرونده قضات دادگاه كيفري استان اصفهان فرزانه را محاكمه و به قصاص محكوم كردند. اين راي در ديوان عالي كشور نيز تاييد و به واحد اجراي احكام فرستاده شد. در حالي كه همه‌چيز براي مجازات فرزانه مهيا بود عبدالصمد خرمشاهي، وكيل مدافع فرزانه با ارائه درخواست اعاده دادرسي باعث به تعويق افتادن اجراي حكم شد اما چندي پيش روز 13 بهمن ماه به عنوان زمان تازه اجراي حكم اعلام شد.

حالا سه روز به زمان قصاص فرزانه باقي مانده و پدر و مادر احمد همچنان بر خواسته‌شان مبني بر قصاص فرزانه اصرار دارند. پدر احمد چند روز قبل در اين خصوص به «اعتماد» گفت: من مطمئنم كه عروسم، پسرم را كشته است و بايد مجازات شود. من و همسرم به هيچ قيمتي حاضر به بخشيدن او نيستيم.

اظهارات اين مرد در حالي است كه دختر 10 ساله فرزانه بعد از دستگيري او به خانواده شوهرش سپرده شده و در صورتي كه فرزانه قصاص شود او مادرش را نيز از دست خواهد داد.

در همين حال مادر فرزانه در آخرين گفت‌وگويش با خبرنگار ما گفت: از اوليا‌ي دم مي‌خواهم دخترم را ببخشند. او مرتكب اشتباه شده و اميدوارم خانواده مقتول حداقل به خاطر نوه‌ام فرزانه را ببخشند.

از سوي ديگر عبدالصمد خرمشاهي، وكيل مدافع فرزانه نيز در تلاش است تا در روزهاي باقيمانده در حكم صادر شده درباره موكلش تجديدنظر شود. اما هنوز اين تلاش‌ها راه به جايي نبرده است و فقط اعلام رضايت اولياي دم مي‌تواند فرزانه را از چوبه ‌دار نجات دهد. در حالي كه شمارش معكوس براي قصاص فرزانه آغاز شده است، دو حقوقدان در گفت‌وگو با «اعتماد» بخشش را تنها راه رهايي فرزانه اعلام كردند. محمدرضا بندرچي، وكيل پايه يك دادگستري در اين باره گفت: پرونده‌هاي قتل دو جنبه عمومي و خصوصي دارد. در صورتي كه اولياي دم خواسته‌شان قصاص باشد و دادگاه نيز راي به قصاص بدهد حكم بايد اجرا شود و هيچ چيز به‌جر رضايت اولياي دم نمي‌تواند مانع اجراي حكم شود. وي همچنين درباره پس گرفتن اقرار اوليه از سوي فرزانه گفت: اقرار اوليه مهم‌تر از اقرارهاي بعدي است و اصولا اقرارهاي بعدي بي‌فايده است مگر اينكه خلاف آن به قاضي ثابت شود.

از سوي ديگر شهناز سجادي، حقوقدان نيز درباره پرونده فرزانه به «اعتماد» گفت: وقتي حكم قصاص قطعي شد، فقط رضايت اولياي دم يا پذيرش اعاده دادرسي مي‌تواند جلوي اجراي حكم را بگيرد.

منبع: اعتماد
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=88285
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. رستم گفت:

    این زنو اگه ول کنن فردا دختره را هم میکشه…..

  2. ممدوح گفت:

    روزی دها نفر در کشور به دلایل مختلف اعدام می شوند نمی دانم اعدام این زن چه جذابیتی دارد که همه سایت ها آن را پی گیری میکنند؟

  3. ناشناس گفت:

    امیدوارم که اولیای دم رضایت بدهد
    هر چند این زن نکشته باشد هم کارش اشتباه بوده که با مردی دیگه حرف میزده وقتی شوهر داشت
    و کار زشتی کرده
    ولی با کشتن این زن هم چیزی درست نمیشه
    من امیدوارم که ببخشنش

دیدگاه شما