سه شنبه 1 بهمن 1392 - 13:34

توهین به هویت زنان لر در رسانه ملی

سریال آوای باران مدتی است از شبکه سوم سیما، مهمان خانه‌‎های مردم شده است که داستان یک پدر و دختری را به تصویر می‌کشد که بیست سال پیش در یک اتفاق از هم جدا شدند و علاقه‌مندان فراوانی را در طی سی و دو قسمت پخش شده به خود جذب کرده است.

به گزارش بویرنیوز و به نقل از سفیرافلاک،سریال آوای باران به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه‌کنندگی سیدمهدی هاشمی در حال پخش است که سعید جلالی، کار نویسندگی آن را نیز قلم زده است.

قسمت سی و دوم مجموعه پر مخاطب آوای باران در حالی شب گذشته از رسانه ملی کشورمان پخش شد که به نماد زنان لر توهین شد. این در حالی است که یکی از وظایف رسانه ملی، حفظ و ترویج فرهنگ، آداب و رسوم اقوام مختلف ایران است، که باید در قالب‌های مختلف سیما توسط دست اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی به تصویر کشانده شود.

در قسمت سی و دوم این سریال که شب گذشته ساعت 20:50 دقیقه آغاز شد، میلیون‌ها مخاطب شاهد، توهین دست اندرکاران مجموعه تلویزیونی آوای باران در یکی از صحنه‌ها، به نماد زنان لر بودند. در سکانس پخش شده هنگامی که طاها ریاحی در خیابان‌های پایتخت قدم می‌زد، ناگهان بر سر یک چهار راه، از یک زن  متکدی با پوشش سربند “گلونی” که نماد زنان لر است و در حال گدایی کردن، سراغ  دخترش باران، یا همان “سیندرلا” نقش اول سریال را می‌گیرد.

این در حالی است که “گلونی” از نمادهای فرهنگی، قومیتی و اصالتی زنان با تمدن لر است که آوازه آن‌ها به بیش از پنجاه هزار سال می‌رسد و دارای زیبایی منحصر به فردی نیز می‌باشد که اخیرأ با اقدامات خوبی که انجام شده شاهد استفاده زنان غیر لر، از گلونی به عنوان روسری در مجالس، مهمانی ها، همایش ها و … هستیم.

توهین در سریال آوای باران در حالی به زنان لر صورت گرفت که عوامل فنی آن از یک تیم با تجربه و صاحب نام تشکیل شده که در چند روز گذشته شاهد بودیم در برنامه‌های مختلف رسانه ملی از آن‌ها بابت تولید این برنامه به صورت مکرر تشکر شد. لذا سوالی که برای اذهان عمومی پیش می آید این است؛ که چطور یک تیم حرفه ای به چنین شکلی به فرهنگ و نماد زنان اصیل یک سرزمین توهین می‌کنند؟ آیا عمدی در این عمل ناشیانه از سوی سازندگان این مجموعه تلویزیونی صورت گرفته است؟ و آیا رسانه ملی نظارتی بر پخش این آثار ندارد تا جلوی این اهانت‌ها را بگیرد؟

این‌ها سوالاتی هستند که باید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی روز های آینده به مردم قوم بزرگ لر پاسخ بدهد. ضمن این که باید از طرف سازندگان مجموعه تلویزیونی آواری باران از تمام مردم لرستان بابت این عمل عذر خواهی شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=86895
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سیندرلر گفت:

    چه ربطی داشت اصلا توهین نبود.من فیلم رو دیدم .وقتی طه گفت به دخترش میگن سیندرلا اون گدا هم خیال کرد که دختر طه خارجیه و ازش همینو پرسید.

  2. حسین گفت:

    بویرنیوز اگه مطلب جدید نداری مجبور نیستی مطالب بی ارزش را درج نمایی

  3. ن گفت:

    چه ربطی داشت.اصلن حالتون خوب نیست.

  4. لر گفت:

    لطفا لرها را بد نام نکنید هیچ ربطی به شیر زنان لر نداشت جارو به دممان نبند

  5. ناشناس گفت:

    توهين به لباس و روسري زنان لر خرم ابادي بوده واين محكوم است .

  6. ناشناس گفت:

    صدا و سیمای ضد ملی ، ضدلری ، ضد دینی ، ضد اخلاقی و…

  7. ناشناس گفت:

    سیستمتان را اصلاح کنید ، چون به اشتباه می گوید”شما در این باره قبلا نظر داده اید” ، در حالی که چنین نیست . البته صوا و سیما ضد ملی ، ضد لری ، ضد اخلاقی و … هست.

  8. حمید گفت:

    خیلیم ربط داره چرا باید همیشه زبونمون رو یا برایسکانس های طنز یا لباسامون رو به عنوان کارگرای بدبخت و زن های گدای گوشه خیابونا استفاده کنن؟ این نظرای به ظاهر روشنفکرانه تیشه به ریشه خودمونه قوم لر سابقه تاریخی و دلاوریش زبونزده نباید اجازه داده بشه همچین توهین هایی تو شبکه ملی بهش بشه ممنون ازت بویرنیوز  امیدوارم این اعتراض تا خدی ادامه پیدا کنه که از شبکه ملی ازمون  عذرخواهی رسمی بشه

  9. عارفا گفت:

    خودتونو مسخره کردید

  10. RR گفت:

    دوستان عزیز این سریال اینقدر بی محتواوضعیفه که حدوحساب نداره .این سناریو در حد یک تله فیلمه نه یک سریاله بالای 30قسمت .این سریال به فهم وشعور مخاطب توهین می کنه وهرشب حدود30دقیقه سریال با تیتراژشروع وپایان پخش می کنه .قابل توجه کارگردان این سریال،دوست عزیز حتما اطلاع دارید که سریال باید یک تایم استانداردداشته باشه حداقل 40دقیقه .شما آب به کار بستید ودارید با احساسات مردم بازی می کنید.این اصلا سریال نیست

  11. ناشناس گفت:

    شما خودت داری به قوم لر توهین میکنی برا بویر نیوز متاسفم که این مطلب رو زده

  12. ناشناس گفت:

    ابدا چنین نبود شما از خودتون چیزی در نیارید

  13. لر+ گفت:

    گلونی” از نمادهای فرهنگی، قومیتی و اصالتی زنان با تمدن لر است که آوازه آن‌ها به بیش از پنجاه هزار سال می‌رسد!!!!!!!!!!!!!!!!
    پنجاه هزار سال!!!!!!!! مطمئنی بیشتر نیست!
    از این گلونی که بیشتر زنان کرد استفاده میکنند.
    کلا زنان روستایی همه جای ایران از این سبک استفاده میکنند.
    تو روستاهای اطراف تهران هم زنان فارس که لباس بومی میپوشن یه چیزی تو همین مایه ها میشن.
    الکی این موضوع رو نکنید تو بوق و کرنا و بیخود اسم لر رو وسط نکشید.

    • يك لرستاني گفت:

      قدمتتش رو نميدونم ولي  اين گلوني مال لرستان و زنان لر هست نه كرد!!!!
      ما كه خودمون لريم و مادربزرگامون ازش استفاده ميكردن كجاش مال كرداس؟
      شما اصلا ميدوني گلوني چي هست؟ فرق كرد و لر رو ميدوني كه نظر ميدي؟

  14. دلسوز گفت:

    برادر عزیز این چه حرفایی هست که میزنید . کسی اصلا به فکر این موضوعات نیست وفقط خودتون دارید لر را بدنام می کنید . این حرفا دیگه کهنه شده . به جای این حرفا در خودشناسی و شناخت خدای خودتون کار کنید . این لباس و اون پارچه اون دنیا را نمی سازد . واقعا حرفایی می زنید که دل آدم را به درد می آورد .
    مردم هزاران بدبختی و سختی دارند که فکرشون از این چیزا خالی شده است . نکنید و این حرفا رو نزنید که بهتون می خندند .

  15. ناشناس گفت:

    مسخره

  16. مهرداد گفت:

    خیلی مته به خشخاش گذاشتین بابا هر جای این کشور که بری گدا داره توی تمام فیلما هم نقش گدا بازی شده .یا لر بوده کردبوده ترک بوده بلوچ عرب والی ماشاالله …..سربندش لری بود دیگه چیه تو ایرانیم ونقش ها را هم خودمان می آفرینیم . دوستان سخت نگیرین…… دوغون ایکنی گودرزی میدونی چیه؟ نه حمید گودرزیه نامرده!! چیز دیگریست

  17. خرم آبادی گفت:

    سلام با سپاس از توجه و ریز بینی شما، به امید روزی که هیچ قومیتی در هیچ رسانه ای تحقیر نگردد

دیدگاه شما