یکشنبه 15 دی 1392 - 12:17

هشدار هاشمی رفسنجانی به کشورهای غربی/ رهبر ما فتوا داده است

«دولت موفق شد در مذاکرات هسته ای گام اول را درست بردارد؛ اگرچه انتقاداتی هم نسبت به دولت وجود دارد و نمی توان گفت چرا عده ای انتقاد می کنند، ولی بايد دانست که گام اول، گام کوچکی نيست.»

«دولت موفق شد در مذاکرات هسته ای گام اول را درست بردارد؛ اگرچه انتقاداتی هم نسبت به دولت وجود دارد و نمی توان گفت چرا عده ای انتقاد می کنند، ولی بايد دانست که گام اول، گام کوچکی نيست.»

به گزارش بویرنیوز ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به کشورهای غربی هشدار داده است که اگر هدفشان از توافق با ایران باج خواهی است، به نتیجه نخواهند رسید.
به نوشته سایت رادیو فردا(Rradiofarda) اکبر هاشمی رفسنجانی،‌رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به مذاکرات ايران با ۱+۵ در ژنو گفته است:اگر غربی ها حسن نيت دارند نبايد موضوع را طولانی و پيچيده تر کنند.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی در کنگره “حماسه اقتصادی و نقش متخصصان در دولت جمهوری اسلامی ايران” تصريح کرده است:« اگر غربی ها حسن نيت داشته باشند و بخواهند دلسوزانه و دوستانه اين مسئله را حل کنند نيازی به طولانی کردن کار نيست.»

 

وزيران امور خارجه ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵  روز سوم آذر امسال در ژنو به توافقی در خصوص مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يافتند.

 

طبق اين توافق و طی يک دوره زمانی شش ماهه، ايران فعاليت‌های هسته‌ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانيوم ۲۰ درصدی‌اش را رقيق خواهد کرد. در مقابل تحريم‌های جديد عليه ايران اعمال نشده و بخشی از تحريم‌ها نيز  کاهش می‌يابد.

مواجهه با ۱+۵

رييس مجمع تشخيص مصلحت ايران در بخش ديگری از اظهارات خود با اشاره به اين که “تحريم ها و مديريت های نامناسب، مشکل اصلی برای تحقق حماسه اقتصادی است” گفته است: «دولت موفق شد در مذاکرات هسته ای گام اول را درست بردارد؛ اگرچه انتقاداتی هم نسبت به دولت وجود دارد و نمی توان گفت چرا عده ای انتقاد می کنند، ولی بايد دانست که گام اول، گام کوچکی نيست، زيرا طرف مقابل ما قدرت های اول جهان هستند و تحريم ها هم ناشی از تصويب شورای امنيت است.»

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه  با اشاره به اينکه “مواجهه با ۱+۵ بايد توسط يک دولت انجام شود” تاکيد کرد: اين مذاکرات سخت، فنی، پيچيده و چندوجهی است که مذاکره کنندگان بايد احساس پشت گرمی کنند.

 

به گفته رييس مجمع تشخيص مصلحت در صورتی که “انسجام ملی در اين مذاکرات وجود داشته باشد” چمهوری اسلامی زودتر به نتيجه خواهد گرفت.

 

وی اضافه کرده است:«غرب با مشاهده اختلاف در کشور، فشارها را بيشتر خواهد کرد؛ البته حزب جمهوريخواه در آمريکا هم نمی خواهد دموکرات ها موفق شوند زيرا در آمريکا انتخابات در پيش است و جمهوريخواهان نمی خواهند دموکرات ها اين مساله پيچيده جهانی را حل کنند.»

 

در حالی  اکبر هاشمی رفسنجانی از موفقيت دولت حسن روحانی در مذاکرات ۱+۵ صحبت کرده است که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، پيشتر گفته بود که آن‌ چه ايران در مذاکرات ژنو داده حداکثری و آن‌ چه به دست آورده حداقلی بوده است.

 

در همين زمينه هفته گذشته يکی از اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس گفته بود که مذاکرات ژنو “آن‌ طور که بايد و شايد به نفع ما پيش نرفت”

 

محمداسماعيل کوثری، نماينده مجلس شورای اسلامی، اضافه کرده بود: «از آنجا که مذاکرات ژنو به نفع ايران نبوده، يک گروه ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تشکيل شده است که جزء به جزء سياست‌ها را تعيين می‌کند.»

 

اين در حالی است که عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵، از تشکيل نهاد يا وجود شورايی برای نظارت بر اين مذاکرات اظهار بی اطلاعی کرده است.

 

امتيازی نداده ايم

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه به مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ اشاره کرده وگفته است: «ما در اين مذاکرات امتيازی نداده ايم. البته رژيم صهيونيستی به آمريکا می گويد که ايران همه کشورهای ۱+۵ را دست انداخته است. ما اميدواريم در ادامه، غرب از خود بی اعتمادی نشان ندهد زيرا اگر غربی ها حسن نيت نشان دهند و بخواهند مسوولانه مساله هسته ای حل شود، زمان زيادی نياز نيست.»

 

وی اضافه کرده است: «آنها به ما می گويند که به ما اعتماد ندارند، در حالی که رهبر ما فتوا داده است که ما به دنبال ساخت بمب هسته ای نيستيم. آنها از ما شفاف سازی می خواهند که ما در اين راستا هم عمل کرده ايم. ما اجازه بازديد از مکان های مورد نياز آژانس را داده ايم اما آنها بايد بدانند اگر هدفشان باج خواهی است، به هدف خود نخواهند رسيد.»

 

رییس مجمع تشخیص مصلت گفته است:«در اين مدت شش ماهه، آنها به دنبال سنجش اعتماد هستند. ما هم به دنبال سنجش اعتماد آنها هستيم. ما اگر ببينيم آنها نسبت تعهدات خود کوتاهی می کنند، به آنها اعتماد پيدا نمی کنيم. ما نياز نداريم چيزی را مخفی کنيم و من مطمئنم دولت و رهبری از اعتمادسازی ابايی ندارند.»

 

توافق بین ایران و گروه ۱+۵ هنوز اجرا نشده است. هفته گذشته دور سوم مذاکرات فنی ایران و گروه ۱+۵ در ژنو انجام شد و حمید بعیدی‌نژاد، معاون وزارت خارجه، گفته بود که ایران و گروه ۱+۵ توانسته‌اند به «یک تفاهم واحد در رابطه با اجرای توافق» ژنو دست یابند.

 

به گفته حمید بعیدی نژاد و این توافقنامه احتمالا در اواخر ماه ژانویه سال ۲۰۱۴  اجرا خواهد شد.

 

 

منبع: جام نیوز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=84580
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما