پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 8:38

در خانه‌های مجردی دختران چه می گذرد؟+عکس

بویرنیوز:از منظر روان‌شناسی، در بررسی این پدیده باید به نکات مثبت آن نیز توجه کرد. بهترین الگوی استقلال دختران جوان در ایران، استقلال در سایه نظارت و حمایت خانواده و در نظر گرفتن حقوق فردی آنها‌ست. باید این نکته را به جامعه آموزش داد که مجرد زیستن به فساد کشیده شدن نیست و نوعی از زندگی است که برای هر فردی در جامعه قابل تصور است.

دختران مستقل طبقه متوسط
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این دختران بیشتر به طبقه متوسط تعلق دارند. این افراد پیشینه‌های ذهنی و عینی متفاوتی دارند و از راه‌های متفاوتی به استقلال رسیده‌اند، اما آنچه نقطه عطف زندگی و استقلالشان بوده، هویت‌یابی مستقل از خانواده و به‌گونه‌ای استقلال ذهنی است. آنان ابتدا خود را واحدی مجزا از والدین در نظر گرفته و سپس به فکر رقم زدن سرنوشتی متفاوت از سرنوشت والدین برای خویش افتاده و بر آن شده بودند راه خود را از آنان جدا کنند.
خانم های مجردی؛ ۴مشکل، ۴۰راهکار
از منظر روان‌شناسی، در بررسی این پدیده باید به نکات مثبت آن نیز توجه کرد. بهترین الگوی استقلال دختران جوان در ایران، استقلال در سایه نظارت و حمایت خانواده و در نظر گرفتن حقوق فردی آنها‌ست. باید این نکته را به جامعه آموزش داد که مجرد زیستن به فساد کشیده شدن نیست و نوعی از زندگی است که برای هر فردی در جامعه قابل تصور است.
بنابراین اساسی‌ترین گام برای جلوگیری از بروز آســــیب‌های اجتماعی زندگی مجردی دختران، مخالفت و ممانعت نیست، بلکه با شناسایی مشکلات مربوطه و ارائه آموزش‌های مناسب برای آماده کردن افراد برای رویارویی صحیح با این مسائل، می‌توان این پدیده اجتماعی را درست هدایت کرد. در این راستا به ارائه راهکارهای دهگانه برای عمده‌ترین مشکلاتی که در خانه‌های مجردی دختران با آن روبه‌رو هستند، نظیر مدیریت هم‌زمان کار، درس و مسائل عاطفی، احسـاس تنهایی و غربت و پیچیدگــــــــی ارتباطات میان فردی و اجتماعی و مهم‌تر از ‌همه، برچسب خوردن در جامعه پرداختیم.
مشکل ۱. کلیشه منفی دختران مجرد
تصویر برآمده در بحث‌های رسانه‌ای اغلب حاکی از دیدی هولناک و عجیب از این شیوه زندگی است که در آن گاه جوانانی لوس و ناتوان و غرب‌زده اغلب برخوردار از مال و منال در خانواده‌هایی بی‌ریشه بزرگ شده‌اند. افرادی که روزها می‌خوابند؛ عصرها به خرید می‌روند؛ پول والدین خود را به باد می‌دهند؛ مزاحم دیگران می‌شوند و شب‌ها هم به تمام منکرات مشغول‌اند، تا زمانی‌که به تباهی کامل برسند.
۱۰ راه کنار آمدن با طرد و تأییـــد نکردن دیگران
با توجه به اینکه در دنیای واقع بازخورد مثبت و تأیید دیگران همــواره محقق نخواهد شد، شما باید در انتظار تأیید نکردن آنها باشید و با قدرت تمام به راه خود ادامه دهید.
۱. کنار آمدن با تأیید نشدن و پذیرش دیگران را تمرین کنید. به عمد، تأیید نکردن فردی را برانگیزید تا دریابید قادر به تحمل آن هستید و دنیا به آخر نمی رسد. برای مثال، عقیده‌ای را بیان کرده و به آن اصرار ورزید؛ البته در مقابل فردی که با آن مخالف است.
۲. چیزهایی را که از آن هراس دارید به چالش بکشید. در جاهایی حاضر شوید که از شیوه تفکر آنها نسبت به خود نگرانید.
۳. به فعالیت های موردعلاقه خود فارغ از نظر دیگران مشغول شوید.
۴. در مقابل وسوسه جویا شدن نظر دیگران مقاومت کنید.
۵. در بیان عقاید خود مستقل عمل کنید.
۶. نداشتن نیاز به تأیید دیگران نباید به منزله خودخواهی و خودمحوری تلقی گردد، در مقابل مهربانی به دیگران انتظار تلافی نداشته باشید.
۷. عقاید و ارزش‌های خود را به قصد جلب تأیید دیگران تغییر ندهید.
۸. بدترین احتمالات را انتظار بکشید. تجسم بدترین پیامدهای محتمل، شما را در رویارویی با این مسائل آماده می‌سازد.
۹. پیش از پاسخ مثبت به درخواست دیگران، با خود بگویید آیا من واقعاً با کاری که وی از من می‌خواهد موافق هستم یا از ترس اینکه مبادا وی خشمگین و یا ناراحت شود، به او بله می‌گویم.
۱۰. این جمله را شعار خود قرار دهید: پذیرش دیگران یک مزیت است نه یک نیاز!
مشکل ۲. احسـاس تنهایی
بعضی از احساساتی که در دوره تنهایی با شما همراه می‌شود، اینها هستند:
۱. احساس اعتماد به‌نفس پایین
۲. احساس آنکه دیگران مـــدام در حـال ارزیابی شما هستند.
۳. دوری از ملاقات افـــراد جدید و حضــــــــور در مجالس عمومی
۴. برخورد انتقاد‌آمیز نســــــبت به ظاهر و خصوصیــــات شخصیتی خود
۵. ملامت خود و دیگران به خاطر ضعف در روابط اجتماعی‌تان
۶. تصور اینکه هیچ‌کس شما را دوست ندارد
۷. ناتوانی در بیان احساسات
۸. بیمناک شدن از نه گفتن به درخواست های غیرمنطقی و دفاع از حقوق خود
۹. بروز واکنش های افراطی نسبت به موقعیت‌ها
۱۰. احساس انزوا، دلتنگی و تنهایی شدید
۱۰ راه مقابله با احساس تنهایی
اکنون چه خواهید کرد؟ شما که نمی‌توانید تا آخر عمر این‌گونه به زندگی ادامه دهید. آموختن اینکه چگونه با تنهایی خود کنار بیاییم، یکی از چالش‌های بزرگ زندگی ما است.
۱. با آن رودررو شوید: به تنهایی خود اذعان کنید و از آن واهمه نداشته باشید.
۲. آن‌را بپذیرید: مهم است که به این مسئله پی ببریــــد. زمان‌ها و موقعیت‌هایی در زندگی هر فرد وجود دارد که در او ایجاد احساس تنهایی می‌کند؛ چه فرد بخواهد و چه نخواهد، میزان معینی از احساس تنهایی بخش اجتناب‌ناپذیری در زندگی‌است.
۳. تدبیری بیندیشید: اغلب ترس‌های‌ ناشی از تنهایی را می‌توان با شناسایی علل مشکلات و سپس تلاش برای اصلاح علت آن تقلیل داد.
۴. از آن سود ببرید: تنهایی خود را به‌وسیله آموختن روش کنار آمدن آن، به یک مزیت مبدل کرده و اتکا به نفس خود را افزایش دهید. مهم‌ترین سرمایه شما به عنوان یک فرد، تنها داشتن فرصتی مناسب برای شناخت هر‌چه بهتر خودتان است. به جای تحمل دوران وحشتناک تنهایی، با تعمق در افکار و احساسات خود، فرصت‌هایی برای رشد شخصی‌تان پدید آورید.
۵. خودتان را سرگرم فعالیت‌های دلخواه‌تان کنید: در هنگام تنهایی برخی افراد آشفته‌ به این طرف و آن طرف پرسه زده و به دنبال فردی می‌گردند که بتوانند توجه‌شان را به آن طرف معطوف کنند. به جای این روش، وقت خود را صرف فعالیت‌های خاص و دلخواه خود نمایید.
۶. دست به کار شوید: اولین گام را شما بردارید. به‌جای آنکه منتظر فردی باشید که از راه برسد و شما را نجات دهد، در سلام و احوال‌پرسی با دیگران پیش‌قدم شوید. باید روی مهارت‌های اجتمای و میان‌فردیتان بیشتر کار کنید.
۷. کارهای داوطلبانه انجام دهید: کمک به دیگران اعتماد به نفس‌شما را افزایش می‌دهد و فرصت‌هایی برای ملاقات با افراد جدید ایجاد می‌کند.
۸. مشارکت کنید: در دوره‌های آموزشی ویژه بزرگسالان که مربوط به رشد فردی و مهارت‌های زندگی است، ثبت نام کنید. نظیر کلاس‌های تقویت اعتماد به‌نفس و….
۹. از عادات خوب پیروی کنید: رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خواب کافی به شما کمک خواهد کرد تا زندگی سالمی داشته باشید.
۱۰.خلاق باشید: زمان تنهایی را برای خلاق‌تر و سازنده‌تر ساختن خودتان به کار ببندید، کتاب بخوانید، موسیقی گوش دهید، معما حل کنید و …
مشکل ۳. چالش در روابط بین‌فردی و اجتماعی
دخترانی که دور از خانواده خود در شهر دیگری زندگی می‌کنند، به دلیل کمتر شدن هزینه‌ها و امنیت‌خاطر خانواده و نیز بار فرهنگی جامعه ملزم به اختیار هم‌خانه و زندگی گروهی در خانه‌های مجردی می‌شوند. ارتباط با افرادی از فرهنگ و پیشینه متفاوت گاهی اوقات موجب بروز تعارض و مشکلاتی خواهد شد.
۱۰ راهکار برای مدیریت روابط با دیگران
برای رسیدن به تعادل و کسب تجربه، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم:
۱. همیشه زندگی طبق میل ما پیش نمی‌رود. گاهی مطابق میل دوستان و افراد دیگر است.
۲. شما حق دارید از رفتار دیگران عصبانی باشید. اول آرامش خود را به دست آورید و سپس دلیل رفتارشان را جویا شوید.
۳. بهترین راه کسب احترام نشان دادن احترام است.
۴. به زندگی اجتماعی به چشم تجربه بنگرید. تجربه جـــور دیگر دیدن، شنیدن و …
۵. هیچ‌گاه نیندیشید که همه‌چیز باید برای شما و در تأیید شما باشد.
۶. هرگاه به مشــــکلی برخوردید آنچه شما را یاری می‌کند، تسـلیم‌ناپذیری است. تسلیم شدن یعنــی شکست را پذیرفتن و برای شکست‌های پیاپی آماده شدن.
۷. مدام از یک روش برای رفع مشکل سود نجویید.
۸. به خود اعتماد کرده و به موقع از حق خود با کلمات مناسب دفاع کنید.
۹. نه گفتن را یاد بگیرید.
۱۰. زندگی با دوســتان محسنات زیادی دارد، به آنها بیندیشید. زندگی لذت‌بخش‌تر خواهد شد.
مشکل ۴. دخـل و خـرج
زمانی که در داخل خانواده زندگی می‌کنیم، متوجه چگونگی تأمین هزینه‌های زندگی نمی‌شویم، حتی به آن فکر هم نمی‌کنیم، اما هنگام دوری از خانه، این هزینه‌ها خود را نشان می‌دهند. تأمین مخارج زندگی روزانه شامل خورد و خوراک، شست‌و شو، رفت و آمد و …
۱۰ راهکار برای مدیریت مشکلات مالی
۱. مهارت‌های مدیریت مالی را بیاموزید و تمرین کنید.
به یاد داشته باشید که هر انسانی نیاز به مدیریت صحیح مالی دارد، چون منابع درآمد نسبت به هزینه‌هامحدود‌ترند.
۲. واقع‌بین باشید. درآمد انسان برای همه خواسته‌های او کافی نیست. خواسته‌ها و نیازهای خود را از هم جدا کنید و تمرکز خود را بر نیازها بگذارید.
۳. مخارج خود را برای یک ماه ثبت کنید تا مشخص شود هزینه‌های زندگــــــی شما چقدر اســت.
۴. مخــارج روزانه زندگی و مخــارج موردی و فصلی را از هم جدا کنید.
۵. نقشه و طرحی برای درآمدها و مخارج خود تهیه کنید. در چه زمانی چه خرج‌هایی وجود دارد و چه منابع مـــــالی‌ای برای آن دارید.
۶. همیشه مبلغی پول برای موارد اضطراری در‌نظر بگیرید.
۷. قسمتی از منابع مالی خود را برای برنامه‌های تفریحی و ذوقی ارزان کنار بگذارید.
۸. آینده‌نگر باشید.
۹. هنگامی که هزینه‌های فصلی خود را بدانید، می توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید، برای مثال، پس‌انداز کنید یا کار کنید تا دچار سردرگمی نشوید.
۱۰. در صورتی‌که مشکل مالی پیدا کردید، سریع کمک بگیرید، نزدیکان خود را در این شرایط در جریان بگذارید. در غیر این‌صورت، ممکن است مشکلات دیگری پیدا بکنید.
ایران ویچ
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=8299
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما