دوشنبه 25 آذر 1392 - 17:48

شکایت از مدیران وزارت راه‌‌وشهرسازی به اتهام معاونت در قتل!

کشور ما از لحاظ ‌حوادث طبیعی همچون سقوط بهمن و کولاک در گردنه‌ها بسیار مستعد است و خبرهایی که در این خصوص پی‌در‌پی شنیده می‌شود، مؤید این ‌است؛ اما جدا از اینها، ‌تصادفات علت اول در مرگ‌ومیر در کشور ماست. کشور ما در این زمینه، از دیگر کشور‌ها جلوست و این مسأله بسیار تأسف‌بار است.

به گزارش «تابناک»، علل گوناگونی در این زمینه دخیل هستند، اما مهم‌ترین نکته‌ای که در بیشتر جاده‌های استانی کشور به چشم می‌خورد، ناامنی جاده‌هاست. جاده‌های‌ ما در یک قرن گذشته ساخته‌‌شده و متناسب با نوع اتومبیل‌های آن زمان و سرعت آن‌هاست و تا هنگامی که بحث ناامن بودن جاده‌ها بررسی و حل نشود، امداد و نجات در جاده‌ها نیز با کندی پیش خواهد رفت.

همین شهریور گذشته بود که در سنندج در یک تصادف چند تن از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و یا به فاصله چند روز پس از این تصادف بود که حادثه هولناک دیگری در قم رقم خورد و در یک سانحه جاده‌ای، ۴۴ تن از مسافران یک اتوبوس در جای خود زنده در آتش خاکستر شدند.

صبح امروز نیز حادثه خونین دیگری در حوالی شوشتر رخ داد و یک دستگاه مینی‌بوس با یک تریلر برخورد کرد و به دنبال آن ده تن‌ از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و دوازده تن دیگر راهی بیمارستان شدند؛ سرنشینان مینی‌بوس دانش‌آموز بودند.

سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر گفت: وقوع چنین حوادثی با این وضعیت جاده‌ای در این محور طبیعی است؛ وقتی عرض کل جاده ۷ متر باشد، باید انتظار چنین تصادفاتی را هم داشته باشیم.

این نماینده مجلس گفت: بار‌ها به مسئولین استانی ‌تذکر داده‌ و درباره جاده‌ها اعتراض کرده‌ایم، ولی گوش شنوایی نیست و هر کس به فکر کار خودش است. در چنین شرایطی پیگیری ما نیز بی‌نتیجه می‌ماند. پس از وقوع حادثه نیز کسی پاسخگو نیست.

نماینده شوشتر گفت: ضعف مدیریت استانی، عامل این تصادفات است و برای حل این مشکل باید فکر اساسی کرد. نمی‌شود مسئولین چشم خود را بر این‌ گونه خطرات ببندند و سرانجام کمبود بودجه و اعتبار را برای این کسورات خود بهانه قرار دهند. البته دولت نیز در این قضیه بی‌تقصیر نیست و معمولاً بودجه عمرانی برای این مناطق کم در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: نمونه آن بودجه سنواتی امسال هست که نمایندگان خوزستان به آن اعتراض داشتند. متأسفانه ردیف‌های اعتباری برای اصلاح و ساماندهی راه‌ها برای این منطقه نه تنها در بودجه امسال بلکه در سال‌های گذشته نیز صورت نگرفته است.

ابراهیمی گفت: متأسفانه ضعف مدیریت استان و ‌بی‌توجهی به ایمنی مردم زمینه‌ساز اتفاقات ناگوار در این استان شده ‌که از جمله آن‌ها تصادف رانندگی صبح امروز در محور گتوند ـ شوشتر در نزدیکی‌ صالح شهر بود که منجر به جان باختن ده تن‌ از دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مملکت شد.

این نماینده تأکید کرد: با توجه به این که لزوم تعریض و اصلاح این راه ارتباطی به صورت کتبی به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود و کار درخوری در این باره انجام نشده است، اینجانب تصمیم دارم، به همراه اولیای دم از مدیران این وزارتخانه به دلیل معاونت در قتل و اهمال در انجام وظایف خود به مراجع ذیصلاح شکایت کنم.

وی افزود: متولی این امر ‌‌مدیریت استان است و با وجود تذکر نمایندگان، هیچ کار درخوری صورت نگرفته است و بهانه آن کمبود بودجه عمرانی بوده است، در صورتی که جان مردم چیزی نیست که با این بهانه‌ها گره زده شود. نقاط پرخطر مسأله‌ای بوده که همواره در بوته فراموشی بوده و متأسفانه فقط هنگامی که یک اتفاق ناگوار رخ می‌دهد، باعث می‌شود که مسئولین بعضاً به واکنش رسانه‌ها توجه کنند و پس از آن دوباره به ورطه فراموشی رود. حال آنکه جان ارزشمند ایرانیان، فدای ملاحظه‌کاری و بی‌توجهی مسئولین ارشد وزارت راه و مسئولین استان می‌شود.

نکته جالب در این‌ گونه موارد این است که بیشتر اوقات که اتفاقی از این دست در کشور رخ می‌دهد، آخرین نفری که در مظان اتهام قرار می‌گیرد، مسئولین هستند و همیشه فرافکنی در جایگاه نخست است.

در حادثه قبلی که در قم اتفاق افتاد، اول لاستیک، بعد چرخ و بعد راننده مقصر شناخته شد، پس از آن به سراغ مسئولین رفتند و تا جایی ادامه دادند که حتی پای سازمان استاندارد را به بازی کشانده ‌و اعلام شد ‌این لاستیک غیراستاندارد بوده و نباید اجازه می‌دادند وارد کشور شود.

در هیچ تصادفی، جاده یا مسئولین جاده‌ای مقصر نیستند و رانندگان باید مهارت لازم را داشته باشند؛ اما پرسش این است که بالأخره فکری برای این جاده‌ها خواهند کرد؟ شاید یک درصد این اتفاقات جاده‌ای به دلیل غیر استاندار بودن جاده‌ها باشد، و اگر منصفانه بخواهند نگاه کنند نباید از این یک درصد هم چشم‌پوشی کرد. البته تا کنون دلیل این تصادف از سوی کسی اعلام نشده، ‌ولی احتمالاً قابل پیش‌بینی خواهد بود که چه کسی یا چیزی مقصر بوده است!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=81863
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما