سه شنبه 10 مرداد 1391 - 9:20

كشف محل درگیری اسکندر مقدونی و آریوبرزن در یاسوج

پایگاه خبری بویرنیوز:

کاوش گورستان باستانی یاسوج مربوط به سه هزار و 500 سال پیش، زوایای تاریخی ناشناخته مانده ساکنین باستانی این منطقه را که گوشه و کنار آن از گذشته های دور با نامهای باستانی جاودان مانده، هویدا می کند.

 اگر چه شهر یاسوج را به دلیل طبیعت بکر و وجود جنگلهای انبوه و چشمه ها و آبشارهایش به عنوان “پایتخت طبیعت ایران” می شناسند اما این شهر ناشناخته های دیگری نیز دارد که حالا سراز خاک بیرون می آورند و حتی ساکنین این شهر را به تعجب وا می دارند.

کشف گورستانی بزرگ با قدمت سه هزار و 500 ساله در شهری با عمری 40 ساله که هیج اثر تاریخی در آن دیده نمی شود، خود گویای ناشناخته بودن یاسوج است.

با این حال پیش از این وجود مکانهایی با نامهای باستانی در این شهر و در کنار آن تنها سرنخهای اثبات قدمت کهن این سرزمین بوده اند. نامهایی همچون بازرنگ، تل خسرو، تل زال، دشت روم، مزدک، بابکان و ….که بررسی آنها ما را به هزاره های قبل از میلاد می برد.

“تل خسرو” یکی از این مکانهای باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به “کی خسرو” فرزند “سیاووش” از پادشاهان کیانی نسبت می دهند و افسانه این تل، قرنها سینه به سینه نقل شده و اکنون نیز در بین مردم بومی ساری و جاری است.

بومیان معتقدند پس از آنکه به کی خسرو سروش الهی می رسد، به دشت یاسوج می آید و به سوارانش دستور می دهد هر کدام توبره ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه ای شکل بگیرد.

آنگاه کی خسرو بر بالای تل می رود و لهراسب را به جانشینی خود انتخاب می کند. بومیان می گویند زال نیز در جای دیگری از این دشت با سپاهیانش تلی می سازد که هنوز هم آن را “تل زال” یا “تل زالی” می نامند.

بر اساس این افسانه که در شاهنامه فردوسی نیز بدان اشارت شده، کی خسرو پس از آن که تاج شاهی را بر سر لهراسب می گذارد، به غاری در دنا که اکنون نیز با نام “غار کی خسرو” جاودان مانده، می رود و عروج می کند و عمر جاودانه می یابد.

با این حال پیوند اساطیر ایران با این نقطه از دامنه های دنا یعنی یاسوج، تنها به این افسانه خلاصه نمی شود و برخی از تاریخدانان جهان، یاسوج را دروازه پارس(persian gates) نامیده اند و اعتقاد دارند که در سال 331 سال قبل از میلاد، “اسکندر مقدونی” در حمله به پرسپولیس از منطقه یاسوج گذشته و در تنگه ای در شمال این منطقه با نام “تنگ مهریان” با لشکر “آریو برزن”، سردار بزرگ هخامنشی رودررو شده است.

اما اسطوره های کهن ایران زمین در کهگیلویه و بویراحمد گویی نه افسانه بلکه رویدادهای واقعی هستند که در اذهان مردم این دیار جاودانه مانده اند. شاید کشف این گورستان باستانی درکنار شهر یاسوج مربوط به هزاره قبل از میلاد مسیح، به این افسانه های اساطیری رنگ واقعیت و به نامهای باستانی در این شهر هویت تاریخی بخشد. گورستانی که به طور اتفاقی و هنگام خاکبرداری کشف شد.

نحوه کشف این گورستان باستانی که در ضلع شرقی شهر یاسوج و در محوطه بیمارستان امام سجاد(ع) و دانشکده پزشکی این شهر قرار دارد به سال 88 برمی گردد که راننده لودری در محوطه این بیمارستان مشغول خاکبرداری برای احداث ساختمانی جدید بود.

او در حین کار متوجه بالا آمدن استخوانهایی از زیر خاک می شود و نگهبان این بیمارستان نیز موضوع را به میراث فرهنگی استان گزارش می دهد و پس از آن بود که جلوی فعالیت عمرانی دانشگاه علوم پزشکی گرفته می شود. اگرچه بخش زیادی از این گورستان در پایین و بالا و حدود 40 گور مورد تخریب قرار می گیرد.

با این حال پس از دو سال، کار کاوش در این گورستان در بهار امسال آغاز می شود و در تیر ماه به پایان می رسد تا گامی دیگر به شناخت ساکنان باستانی این سرزمین نزدیک شویم و به گفته مدیرکل جوان میراث فرهنگی استان با اطلاعات نهفته در این گورستان باستانی از هویت و سابقه‌ باستانی کهگیلویه و بویراحمد رمزگشایی شود.

آنگونه که علیرضا ایزدی می گوید در فاز اول، 20 گور انفرادی و دست جمعی با ساختار «خرسنگی» کاوش شده که حجم زیادی گور در محدوده‌ای کوچک، نشان‌دهنده‌ اهمیت و گستردگی این گورستان است و با توجه به اهمیت علمی و تاریخی این گورستان که اطلاعاتی از ساکنان سه هزار و 500 سال پیش منطقه‌ بویراحمد را در خود دارد، پژوهشکده‌ باستان‌شناسی 25 متخصص باستان‌شناس را در حوزه‌های مختلف‌ در قالب یک هیئت باستان‌شناسی برای بررسی وضعیت ژئومغناطیسی محوطه، با هدف شناخت حدود و گستردگی این گورستان به این منطقه اعزام خواهد کرد.

وی در خصوص قدمت این گورستان که اکنون با نام گورستان باستانی “دهنو” در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است، می افزاید: شیوه تدفین که به شکل چمباته ای است و انتخاب مکان گورستان که در دامنه ای زیباست، قدمت این گورستان را به دوران اشکانیان می رساند.

ایزدی وسعت این گورستان را بیش از دو هزارمتر عنوان کرد و اظهار داشت: مطابق آخرین کاوش های باستان شناسی گورستان دهنو، مردمی که سه هزار و 500 سال پیش در این منطقه زندگی می کرده اند اعتقاد به معاد داشته اند زیرا در کنار بدن های آرمیده، بقایای گوشت گوسفند و کوزه ای گندم پیدا شده که این یافته ها طبق دانش باستان شناسی به معنای اعتقاد به زندگی دوباره پس از مرگ است.

وی افزود: آزمایشهای کربنی بر روی اجساد و اشیاء کشف شده در حال انجام است و نتایج آن به زودی اعلام می شود.

با این حال این گورستان نشان می دهد که یاسوج یک سکونتگاه باستانی است و زیرا هرجا قبرستانی بزرگ وجود دارد نشان دهنده وجود سکونتگاهی بزرگ است.

گروهی از باستانشناسان معتقدند یک سکونتگاه باستانی بزرگی در زیر منطقه “محمودآباد” شهر یاسوج وجود دارد که این قبرستان مربوط به این سکونتگاه می باشد و برخی هم آن را مربوط به سکونت گاه تل خسرو می دانند.

این گورستان هم مانند گورستان همزادش در لما (در 60 کیلومتری شهر یاسوج که آن هم در سال 76 و در حین کار بولدوزرهای راهسازی کشف شد) در مکانی زیبا مشرف بر رودخانه بشار واقع است. تا نشان دهد بشار در عمر هزاران ساله خود همنشین تمدنهای باستانی کهن بوده است.

با این حال تاکنون تنها فاز اول کاوش گورستان باستانی یاسوج(دهنو) انجام شده و برای اجرای فازهای بعدی نیاز به حمایتهای مادی و معنوی مسئولین از میراث فرهنگی استان است تا زوایای بیشتری از زندگی ساکنین اولیه یاسوج نمایان شود.

……………………………..

گزارش و عکس: محمد شریف اسلامی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=8075
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمدی گفت:

    شما ها چرا اینقد حسودین چرا کاری میکنین که ما بویراحمدی ها ……………………همین کارارو میکنین………………..

  2. پارسی گفت:

    با توجه به اینکه هنوز اسناد و مدارک کافی برای اثبات دقیق محل نبرد این سردار بزرگ در دسترس نیست
    شاید بهتر باشه که بجای دعوا و بحث های بی خودی منتظر باشیم تا مسؤلین بتوانند شواهد بیشتری و پیدا و ارائه کنند

  3. هموطن گفت:

    از نويسنده مطلب تشكر ميكنم- اما در مورد ساير اظهارات بايد بگم:بيان نظرات بدون تحقيق وتفكر باعث تاسف است- بدون شك شهر ياسوج پاره اي از تاريخ تمدن ايران باستان است.

  4. اشکان گفت:

    دوست من چهار تا قبر که پوز دادن نداره. برو تاریخ وتمدن رو تو منطقه فارس وممسنی ببین حتما یه سری هم به تخت جمشید و لیدومابزن. محض اطلاع چهل سال پیش که یاسوج مدرسه نداشت برای تحسیل به ممسنی میرفتید” حالا باسواد شدید!!!

    • ناشناس گفت:

      برات  متاسفم شما که باسوادی املای صحیح تحصیل رو یاد بگیر بعد بیا نظر بده. تل خسرو و دشت روم و تنگاری فقط از اسمشونمشخصه که چه گذشته ای دارند . …..

    • لیلا گفت:

      برات متاسفم  شما برو املای صحیح تحصیل رو یاد بگیر بعد بیا نظر بده .

    • عزیزی گفت:

      معذرت می خوام شما اگه سواد داشتی املای درست کلماتو یاد می گرفتی و از تاریخ حرف نمی زدی

  5. ساسان گفت:

    دوست خوب ما اینجا از تاریخ حرف میزنیم. تاریخ رو گذشته گان رقم زدن.

  6. اشکان گفت:

    چرا نظرمن رو حذف کردید.البته واقعیات همیشه تلخند.این ما هستیم که باید ظرفیتمان را افزایش بدیم.

    • لیلا گفت:

      محل مقابله آریوبرزن با سپاه ااسکندردقیقا مشخص نیست کجاست. این قدر نزنید تو سر و کله هم .. 

    • کوروش گفت:

      واقعیت تل خسرو و دشت رومه که فقط از اسمشون پیداست که چه گذشته ای دارند. یه گزارش که بر پایه ی حدسیاته اینقدر ارزششو نداره نداره که اینجوری عقده های درونیتو بیرون میریزی.

  7. اشکان گفت:

    دوست من برای دیدن تاریخ وتمدن به منطقه فارس وممسنی برو وحتما یه سری به تخت جمشید ولیدوما بزن.محض اطلاع این یاسوجی ها بودن چهل سال پیش برای تحصیل به ممسنی می رفتند. حالا با سواد شدید عزیز!!!

  8. حمزه گفت:

    مسئولین ..!!؟

  9. با تاسف گفت:

    سه هزار پیش عیلامی ها در این منطقه ساکن بوده اند و ایرانیان در آن زمان به ایران نیامده بودند.آریوبرزن چه ربطی به این موضوع دارد.مهمتر اینکه لرهای منطقه لرستان بزرگ ( بختیاری تا ممسنی) و از جمله بویراحمدی ها 800 سال پیش از سوریه به اینجا آمده اند و چه ارتباطی با پارسها آریوبرزن دارند !

    • ساتور بویراحمدی گفت:

      ببخشید شما ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! تو دیگه خیلی شوتی بابا . کلا تاریخو ترکوندی .

    • خشایار گفت:

      حالا با هم دعوا کنید تا اسکندر مقدونی خسته بشه بیاد بگه محل دقیق جنگ کجا بود.هر وقت چند نفر که کتاب نخودند بیان بر اساس اون چیزی که در فکر دارند بگن باید هم روی محل جنگ دعوا بشه حالا اونی که می خواد در مورد تاریخ یه چیزی بدونه باید حرف کومتون رو باور کنه

  10. ساتور بویراحمدی گفت:

    همون ابشارایی که چهار ساعت راه رو با ماشین طی میکنی تا بهش برسی . ولی وقتی میرسی جات نیست بشینی….. بعد ش هم میای .. سایت …… افتاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  11. ایران گفت:

    درود – باید حفظ بشه ، نه صاف بشه !؟! از روی لجم که شده میرن درست روی همون جا برج و مکان تفریحی ، گردشی ، سیاحتی ، زمین گلف ، زمین فوتبال ، بازار ، استخر روباز و روبسته ، گیم نت ، کافی شاپ ، کافی نت و چیزای دیگه صلواتی برای جوونا میسازن !؟! by ..

  12. صابر گفت:

    سلام آن

  13. داريوش 5 گفت:

    درود هم استاني استان ما پر از آثار باستاني نهفته در خك كه هر روز آثار شگفت انگيزي در هر گوشه از استان پيدا ميشه چرا به جاي حمايت كردن جهت اثبات اصولي ناشناخته ها به پر وبال هم افتاده ايد .بياييد دست در دست هم ميهن خويش(استان) را كنيم آباد وميراث گذشتگان را به جهانيان معرفي كنيم عده اي كم خواهان ناديده گرفتن وحتي تخريب گذشته ما هستند .

  14. فروغ گفت:

    واقعا جای بسی تاسف داره براتون ما همه ایرانی هستیم به فارس به بویراحمد به شمال تا جنوب شرق تا غرب افتخار میکنیم .چرا توسر وکله همدیگه میزنین مهم اینه که همه ایرانی هستیم بعدش هم همه تمدنهای کهن در کنار رودخانه ها شکل گرفته مطمئن باشید در کنار رود بشار هم در گذشته تمدنی بزرگ بوده که روزی از خواب بیدار خواهد شد .

  15. محمدرضا آریایی گفت:

    درود بر همه آریایی ها درود برهمه ایرانی ها. چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم وبر زنده یک تن مباد/….. این پیام را به همه خوانندگان تقدیم م یکنم. اینجانب در سن و سال کوچکی از یه پیرمرد کهنسال شنیدم که آریوبرزن کجایی بوده و حتی محل درگری آن را با لشکر اسکندر هم بهم نشان داده. در ضمن راهی که از پشت سر بهش حمله هم کرده اند هم بهم نشان داده. و اتفاقا هم خودم هم الان در همان ناحیه زندگی می کنم. وحتی قبر اون را هم بهم نشون داده اما نمی تونم به کسی نشونش بدم. بخاطر اینکه باید امکاناتش وجود داشته باشه.بر پایه یادداشتهای به دست آمده از کالیستنس تاریخ‌نگار اسکندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پیش از میلاد، نیروهای اسکندر مقدونی در پیشروی به سوی پرسپولیس پایتخت آن زمان ایران، در یک منطقه دربند پارس که منطقه‌ای کوهستانی و سخت‌گذر است متوقف شدند و در این منطقه درگیری میان اسکندر و آریو برزن رخ داد. به گفته اسکندر بعد از ورود به سرزمین ایذج خورشید را به مدت سه شبانه روز بچشم ندیدم بعلت انبوه درختان و ازیاد باران.با توجه به این سند و متن دقیقا همین جاست که سرشار از جنگل و درختان هست و این نشان صدق سند یونانیست. راجع به آریوبرزن دلیر . این منظقه را من بصورت اجمالی نشان می دهم. اول به هیچ وجه در حوالی بهبهان یا ارجان نوبده. دوم. اینکه در حال حاضر هم این ناحیه که بین استان فارس و یاسوج قرار دارد جز نوراباد ممسنی هستش . ولی باید به تاریخ برگردیم و متعصبانه داوری نکنیم . چرا؟ چونکه به همه این نواحی پارس می گفتند و این اسامی ممسنی و کهگیلویه مربوط به چند صد سال اخیر هستش پس در اینکه این سردار لر بوده شکی نیست اما کسانیکه بدون سند و مدرک ان را به این طرف و آن طرف منسوب می دانند جز اندیشه ای باطل چیزی نیستش. در حال حاضر هم م یخواهم مقاله ایی راجه به این سردار دلیر بنویسم که باید زمان مناسب داشته باشم. و دو مقاله دیگر راجه به کی خسر و…؟ که به کمک یزدان پاک آنها را خواهم نوشت.. این را هم بگم که کسانیکه کی خسرو را هم زنده دیده اند در حوالی روستای گنجه ای کهنه یاسوج هم در این مقاله اسمشون قید خواهد شد. و تل خسر و تل زالی نه افسانه اند بلکه عین واقعیت هستند و اینها با زبان بی زبانی دارند با ما سخن می گویند اما بد بختانه برای ما آنها رابه افسانه مبدل کرده اند. و شک نکنید که همه اینها و حتی بهتون قول بدم قلعه گستهم و طوس و پیران ویسه را هم بهتون با عکس نشون خواهم داد. فقط کمی کمک می خواهم. هر کس در راستای پژو هش و مقاله هستش بهم ایمیل بزنه. این آدرس جی میلم هستش. mohammadrezariaei@

  16. سجاد خ گفت:

    من خیلی تحقیق کردم .اول بگین چرا منطقه خوش اب وهوای دشتروم جنگل ودرخت ندارد؟؟؟؟دلیلش اینه که سردار اریوبرزن  بعداز
    اینکه راه را بر اسکندر بست اسکندر راهی نداشت جز اینکه جنگل را اتش بزند تا جنگجویان سلحشور بویر احمد جایی واسه استتار نداشته باشن بعد از به اتیش کشیدن جنگل مدافعین دشتروم را به سمت تل خسرو و تنگ گنجی ترک میکنن وجنگ در ادامه به این مناطق کشیده میشو .لطفا باسند ومدرک نظر بدین

  17. عزیزی گفت:

    نام تنگاری ( تنگ آری) و دشتروم که محل سپاه اسکندر بوده به وضوح مشخص است لطفا سر تعصب های قومی و قبیله ای حقیقت رو انکار نکنید.خدا رو شکر که مورخ یا باستان شناس نیستید تا دروغ و کذب تحویل جامعه دهید 

  18. reza گفت:

    تاریخ دروغ محض است .بودن ها رو انقدر بزرگ کردن که نبودن ها را بلعیده در خود

  19. یاسوجی گفت:

    بویر نیوز عزیز. به استحضار می رساند قبرستان 3500 سال پیش مربوط به مردم عیلام است. در آن زمام اقوام ایرانی در آسیای میانه زندگی می کردند. روانشاد آریوبرزن پارسی در حدود 2347 سال پیش کشته شد. چرا قبر او مربوط به 3500 سال پیش است؟ آریوبرزن از خانواده سلطنتی هخامنشیان است چه نسبتی با ما لرها دارد؟ مکان
    دربند پارس اگر ممسنی یا بویراحمد یا هر جای دیگری باشد دلیلی بر ارتباط مرذم منطقه با آریوبرزن نیست. سورنا سردار پارتی در منطقه حران ترکیه امروزی کراسوس رومی را شکست داد. لابد ترکهای محل از نسل سورنا هستند! آیا دو محل در ممسنی به نام سورناباد و تپه سورنا بیانگر این است که ممسنیها از سورنا هستند؟

  20. خداود گودرزی گفت:

    سلام بر دوستان  عزیز  من اهل الیگودرز هستم فقط یه چیز رو میدونم که اریو برزن فرزند ایران بود 
    درود بر شرفش که پشت به دشمن نکرد

  21. خداود گودرزی گفت:

    سلام درود خداوند بر اریو برزن فرزند ایران 
    داود گودرزی از الیگودرز

  22. پرشین هاخا گفت:

    در کتاب راوی اسکندر شرح واقعه گذشته از نبردگوگمل در کردستان عراق با سپاه اردشیر سوم راوی میگوید اگر در نبرد گوگمل مثال اریوبرزن پایداری و مقاومت میکردند به نحوی که سپاه ایرانیان در استانه پیروزی بود که به یک باره اردشیر سوم هخامنشی از صحنه خارج شد و عقب نشینی کرد و روحیه لشکر پارسیان شکسته شد و سپاه انها پراکنده شد به نحوی ک اردشیر سوم به شمال شرق و اریوبرزن به جنوب غربی ایران رفت ؛اردشیر سوم هخامنشی بخاطر تقویت و ایجاد قوای قویتر رفته بود که بوسیله بسوس فرمانده قدرتمند هخامنشی دستگیر شد و شاه را سوار بر کالسکه ای فرسوده کردند و چرم و پارچه ان کالسکه را خاک ریختند و غبار ان را گرفت به خاطر اینکه کسی از وجود شاه مطلع نگردد و اگر سپاه اسکندر انها را اسیر کرد بخاطر اینکه مورد لطف و بخشش اسکندر قرار و از گزند اسکندر محفوظ گیرند داریوش هخامنشی را به عنوان پیش خدمتی و هم پیمان شدن به اسکندر مقدونی تحویل دهند وقتی بسوس (اردشیر چهارم)از نزدیک شدن سپاه اسکندر که در مسیر انها بودند مطلع شد به اردشیر سوم (شاه اسیر )دستور داد ک از کالسکه پیادو سوار بر اسب شود و همراه انها بگریزد ولی وقتی اردشیر شاه هخامنشی (که در بیشتر کتب های ما او را به عنوان شاه ترسو یاد میکنند در صورتی که عکس این گفته درست میباشد و اردشیر هخامنشی شاه عادل و جنگجوی بینظیری بود ؛بخاطر رشادت هایش در جنگ انگشتر های کوروش بزرگ را در دستان اردشیر سوم کردند )ادامه …وقتی اردشیر از سوار شدن بر اسب و فرار کردن سر باز کرد بسوس اردشیر شاه هخامنشی را با خنجر ضرباتی مهلک و کشنده زد و با چندی از افرادخود فرار کرد زمانی که اسکندر بر پیکر بی جان و زخم خورده شاه ایران رسید با احترام او را به پارس فرستاد و در همانجا با عظمت دفن شد ؛(اسکندر نزد ارسطو تربیت شده بود و اداب جنگ بلد گرچه باعث ویرانی و نفرت ما شد به بهانه اینکه خشایار شاه بزرگ اتن را به اتش کشید و معبد انان را اتش زد که این هم بهانه ای طرح شده از ذهن همیشه شکست خورده مورخین یونانی که نمیتوانستند درک کنند خشایار شاه بزرگ زمانی وارد اتن شد مردم و بزرگان اتن به استقبال او امدند ولی وقتی سربازان تسلیم شده از داخل شهر سربازان ایرانی را هجوم اوردند خشایار شاه دستور حمله داد چرا ک اگر او این کار را نمیکرد باعث میشد که مخالفان یونانی خشایار شاه با سربازان متحد و لشکر پارسی را از پای دربیاورند ؛اسکندر در منطقه ای با انبوه درختان و برف و بوران طولانی مواجه شد که خودش هم احتمال حمله از این مسیر را میدانست و میخاست هر لشکری ک جلو دار لشکرش بود بعد ها از پشت به انها شبیخون نزند و در منطقه دربند فارس (به اتفاق نطر مورخان)با سپاه 4 هزار نفری (پیاده نظام)و 500سواره نظامی اریوبرزن مواجه شد و ارتفاعت در دست لشکر سردار هخامنشی بود که خواهرش یوتاب هم وی را کمک میکرد که جنگجوی بینظری بود انبوهی از سنگ های غلطان با تیر و نیزه بر لشکر اسکندر فرود می امد و فوج فوج از لشکر (چند برابری) او گرفته میشد به گونه ای ک حتی مجال باز گرداندن جنازه سربازان اسکندر هم فراهم نمیشد اسکندر دستور عقب نشینی میدهد و لشکری که از ترس شب را نخوابیده به امید بازگشت به سرزمین خودشان هست یونانیان اعتراف کردند که اگر در نبرد گوگمل لشکر ایران اینگونه میجنگید پیروزی از ان ایرانیان بود ،اسکندر با مشاورانش به شور مینشیند و انها راهی را به او پیشنهاد میکنند که اسکندر مجال باز گرداندن جنازه سربازان کشته شده خود را ندارد و چون عقیده او این بود ک جنازه سربارانش باید بازگردانده شود تا بعد راهی به سوی پرسپولیس(استخر)وتخت جمشید پیدا کند تا اینکه سراغ اسیران جنگی میرود و شخصی را مییابند که لی بانی نام دارد و چوپان است (پیشگوی اسکندر به او گفته بود چوپانی راه پارس را به تو نشان خواهد داد و تو را فاتح جنگ میکند)اسکندر به فرماندهان لشکر خود دستور میدهد اتش را روشن نگه دارید جوری ک لشکر ایرانیان متوجه عدم حضور من نشود و از کوره راهی ک لی بانی چوپان نشان خواهد داد بالای کوه رسیدند و از همه طرف به لشکر اریو برزن حمله کردند اریوبرزن با شجاعت و رشادت به قلب سپاه اسکندر زد و موفق شد محاصره را بشکند و میخاست که زودتر از سپاه اسکندر به پرسپولیس برسد و از شهر حمایت کند چون این دستور داریوش سوم بود ولی توسط فرماندهان اسکندر محاصره و وقتی اسکندر پیشنهاد تسلیم شدن در عوض حاکمیت بر ایران را به اریوبرزن میکند و قبول نمیکند و درجوابش میگوید شاهنشاه من را به اینجا فرستاده تا از این خاک محافظت کنم و دربرابر دشمن بایستم اسکندر ضعیف که از رشادت سردار هخامنشی خوشش امده میگوید شاه تو فرار کرده و کشته شده اریوبرزن در جواب میگوید حال که شاه من کشته شده من هم اینجا میمانم میجنگم تا خون در بدن دارم اسکندر دستور میدهد او را از دور در میدان نبرد که محاصره شده بود با تیر و نیزه بزنند جوری ک یک نقطه سالم در بدنش پیدا نبود و او و خواهرش به همراه سردار دلیر دیگری در همانجا خاک شد ..
    نکته :بر اساس یادداشت های روزانه کالستینس مورخ رسمی اسکندر 12 اوت سال330 پیش از میلاد ،نیروهای اسکندر در پیشروی به پرسپولیس پایتخت ان زمان ایران،در یک منطقه کوهستانی سخت گذر؛(دربند پارس؛در تنگ گجستان نوراباد ممسنی،-استان فارس)بنا به شواهد و اینکه به اسکندر گجستک ابالیش میگفتند و به همین نام و قول محکم این تنگه که در ان اتفاق مهم یعنی درگیری میان اسکندر و اریوبرزن افتاد به نام تنگ گجستان نامیده شد با یک هنگ ارتش ایران(00 10 تا00 12 هزار نفر )به فرماندهی اریوبرزن رو به رو شد و از پیشروی باز ایستاد .این هنگ چندین روز مانع پیشروی ارتش ده ها هزار نفری اسکندر شده بود ک مصر ،بابل و شوش را پیشتر گرفته بود ،ودر سه جنگ داریوش سوم هخامنشی را شکست و فراری داده بود .سرانجام این هنگ با محاصره کوه ها و حمله به افراد ان از ارتفاعات بالاتر از پای درامد و فرمانده سر سخت ان نیز از پای در امد ،بدون شک اریوبرزن مقاوم ترین و بزرگترین شهید در راه این خاک است به گونه ای که اسکندر بعد از مرگ اریوبرزن بر روی قبر او مینوسید به یاد لئونیداس (سرداری شبیه به اریوبرزن ) اسکندر رو به لشکر خود میگوید اگر شخصی را یافتید که زن و خواهر و فرزندان خود را در راه دفاع از خاک کشورش از دست بدهد بدانید از سرزمین پارس هست ،(منظور اریوبرزن )

  23. درود بر اریو برزن گفت:

    لذت
    بردم

دیدگاه شما