دوشنبه 1 مهر 1392 - 13:28

تأکید جنتی بر پایان رانت‌خواری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پایان رانت‌خواری در این وزارتخانه سخن گفت و تاکید کرد: این حالت که هرکس بیشتر به ما مراجعه کرد و بیشتر دستش به ما رسید، از کمک بیشتری برخوردار شود، باید از بین برود.

 به گزارش بویر نیوز به نقل از مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز دوشنبه یک مهر در حاشیه برنامه گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی درباره برنامه‌هایش برای بهبود وضعیت صنعت چاپ در کشور گفت: کتاب بخش موثری در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه و حوزه‌های تخصصی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و مدارس دارد. البته کم کم اهمیت فرهنگ مکتوب در دنیا دارد کم می‌شود.

  وی افزود: ما بیشتر به سمت رسانه‌های دیجیتال پیش می‌رویم. امروز کتابخانه‌های بزرگ دنیا را، همه دارند روی اینترنت می‌بینند، ولی در عین حال کتاب و مطبوعات همچنان جایگاه خودشان را دارند.

وزیر ارشاد اضافه کرد: به عنوان مثال الان در عربستان قرآن به شکل بسیار نفیس و فاخر چاپ می‌شود و در اختیار میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان قرار می‌گیرد. جمهوری اسلامی هم باید تلاش کند قرآنی را که مورد نظر خودش است به صورت فاخر چاپ کند و در اختیار مسلمانان جهان قرار دهد. با توجه به اتهاماتی که به جمهوری اسلامی ایران می‌زنند و می‌گویند این‌ها یک قرآن جداگانه دارند و برای اینکه مشخص شود این همان قرآنی است که بر پیامبر نازل شده و همان قرآنی است که همه مسلمانان از آن پیروی می‌کنند، انجام این کار ضروری است.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره قطع مشکلاتی که برای بیمه اهالی فرهنگ و هنر به وجود آمده است و این که آیا نمی‌توان یک ردیف بودجه خاص را به این مسئله اختصاص داد؟ تاکید کرد: نیازی ندارد که یک ردیف جداگانه داشته باشد و در همان کمک‌های وزارت ارشاد به بخش‌های مختلف می‌توان این کمک‌های حمایتی را هم در نظر گرفت. اما متاسفانه الان صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران بدهی بالایی به سازمان تامین اجتماعی دارد و لذا آن‌ها این اواخر به فکر قطع خدماتشان افتاده بودند که البته با اقداماتی که شده، امیدوار هستیم این روند فعلا ادامه پیدا کند تا بدهی‌ها هم پرداخت شود.

جنتی همچنین ابراز امیدواری کرد، در اعتبارات سال آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه بیشتری به صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران اختصاص یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که در دوره‌های قبل حمایت‌های مالی از رسانه‌ها به شکل تبعیض‌آمیز بوده و برخی‌ها از رانت‌های دولتی استفاده کرده بودند. آیا این روند را اصلاح می‌کنید؟ گفت: باید از سلیقه‌ای عمل کردن در این حوزه‌ها جلوگیری شود؛ یعنی نباید این طور باشد که هرکس بیشتر به ما مراجعه کرد و بیشتر دستش به ما رسید، از کمک بیشتری برخوردار شود. این حالت را باید از بین ببریم. من به صورت جدی هم به حوزه خبرگزاری و هم به حوزه مطبوعات تاکید کردم که باید ضوابطی تعیین کنند و بر اساس آن ضوابط، اولویت‌های یک، دو و سه را مشخص کنند و آن وقت آنچه به عنوان کمک داریم اول به اولویت یک بدهیم بعد به اولویت‌های بعد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این روند، منطقی است نه اینکه هرکس به ما مراجعه کرد ما به او کمک کنیم و کسی که دستش به ما نمی‌رسد، هیچ کمکی نتوانیم به او بکنیم. این روش درست نیست.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا روند معرفی معاون فرهنگی این وزارتخانه به طول انجامیده است و آیا صحت دارد که یک مجری سابق تلویزیون قرار است، این مسئولیت را برعهده گیرد، تاکید کرد: معاون فرهنگی ان‌شاءالله معرفی می‌شود، ولی ما نمی‌توانیم در اینجا به اسامی اشاره کنیم و این اسامی در رسانه‌ها مطرح شود.

وی در توضیح بیشتر خطاب به خبرنگاران گفت: بعضی از این‌ها After Record است، یعنی خیلی قابل ضبط نیست و ممکن است بشود خارج از ضبط در این باره صحبت کنم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=69979
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما