یکشنبه 31 شهریور 1392 - 17:16

مستند “بلوط” نقد و بررسی شد

فیلم مستند “بلوط” ساخته هنرمند فقید مرحوم “نادر افشار نادری” در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد نقد و بررسی شد.

به گزارش مهر، این برنامه با حضور عطا طاهری بویراحمدی پژوهشگر مردم شناس استان و از دوستان دکتر افشار نادری و جمعی از مستندسازان و پژوهشگران استان برگزار شد.

طاهری بویراحمدی در این مراسم با تجلیل از فیلم مستند بلوط گفت: این فیلم تاثیر بسار زیادی بر مخاطب دارد و با دیدن آن اشک در چشم بیننده جمع می شود.

وی اظهار داشت: کاش این فیلم را همه جوانان ببینند و با زندگی اجداد و گذشتگان بهتر آشنا شوند.

طاهری بر حفظ هویت بومی تاکید کرد و بیان داشت: استکبار به دنبال این است که بین نسلهای گذشته و آینده شکاف ایجاد کند تا با این کار فرهنگ بومی و ایلی را نابود کرده و فرهنگ خود را به جوامع تزریق کند.

وی با اشاره به شیوه زندگی ساده و سخت مردم در این فیلم بیان کرد: هم اکنون هم برخی از مردم در مناطقی از استان زندگی فقیرانه ای دارند که لازم است به این مناطق رسیدگی بیشتری شود.

یکی دیگر از پژوهشگران فرهنگ بومی استان نیز در این مراسم با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر نادر افشار نادری گفت: دکتر افشار نادری برای تولید این فیلم و انجام پژوهش‌های مردم شناسی خود مدتی در روستای “بازرنگ” یاسوج میهمان خانه ما بود و از اطلاعات مرحوم پدرم استفاده می‌کرد.

سید محمود موسوی‌پور افزود: افشار نادری به‌واسطه پژوهشهای مردم شناسی و تهیه این فیلم، حق بزرگی بر گردن مردم این استان دارد.

وی بیان کرد: می توان گفت این مردم شناس، کهگیلویه و بویراحمد را کشف کرد و به دنیا معرفی کرد.

وی یادآور شد: اولین اطلاعات در مورد زندگی مردم این استان توسط دکتر افشار نادری جمع آوری و منتشر شد.

یک مستندساز اسان نیز درخصوص این فیلم گفت: قوم پژوهی علمی در سینمای مستند ایران با فیلم بلوط آغاز شد.

شریف اسلامی افزود: افشارنادري طي اين سفر به کهگیلویه و بویراحمد فيلم هايی چون “بلوط”،”دهدشت”،”عروسی در نقاره خانه” و”مشك” را تولید کرد و موفق شد خود را به عنوان الگوی جدیدی در سینمای قوم پژوهی مطرح کند.

وی اظهار داشت: افشار نادری در فیلم بلوط با دست مایه قرار دادن شیوه تولید نان بلوط(کلگ) از میوه بلوط، زندگی، آیینها، نواها، رسوم، معیشت و پوشش مردمان این استان در سال 1348 را به تصویر کشید.

 به گزارش خبرنگار مهر، فیلم مستند بلوط زندگی مردم این استان در سال 1348 را نشان می دهد که در آن سال در بهمئی و بویراحمد ساخته شد.

نادر افشارنادری، مستند ساز، مردم شناس، جامعه شناس و فوتبالیست ایرانی است که در سال 1305 در مشهد به دنیا آمد و تا سال 1359 زندگی کرد.

دکتر افشارنادری پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در سال 1343 و بازگشت از فرانسه، در سال1345 به سمت رییس گروه مطالعات عشایر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و سپس به ریاست موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزیده شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=69839
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما