شنبه 30 شهریور 1392 - 13:50

نظر هاشمی درباره نماز جمعه قبل و بعد از سال 88 / احمدی‌نژاد حاشیه‌سازی نکند/ واکنش ربیعی به خبر بنزین1500تومانی / پرونده عشق شیطانی با خون بسته شد

هر روز چکیده مهمترین اخبار را می توانید در خبر ویژه بویر نیوز بخوانید

هر روز چکیده مهمترین اخبار را می توانید در خبر ویژه بویر نیوز بخوانید

نظر هاشمی درباره نماز جمعه قبل و بعد از سال 88

چند روز قبل سخنانی از آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره جایگاه نماز جمعه منتشر شد. سخنانی که در بخشی از آن گفته شده بود نماز جمعه جای مطرح شدن حرف مردم و جای شنیدن سیاست‌های نظام است. بیست سال قبل و در مرداد ماه سال72 آیت الله هاشمی رفسنجانی هشدارهای مشابهی درباره عدم حضور مردم در نماز جمعه مطرح کرده بود

مجله مهر: در چند روز گذشته برخی مسئولان و کارگزاران نظام در برنامه های مختلف از مردم برای حضور پرشورتر در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه دعوت کرده و گاه انتقادهایی نسبت به کم شدن شور مردم برای حضور در این مراسم داشته اند.  اولین دست از انتقادات نسبت به استقبال اندک از نماز جمعه را آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد. در واقع سخنان وی درباره اهمیت و جایگاه نماز جمعه در سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی با تیتر «چرا هاشمی به نماز جمعه نمی آید» منتشر شده و اینگونه بیان شده بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی رعایت حق النّاس را بالاتر از امامت جمعه می داند.
پل بین مردم و نظام
در بخش هایی از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اهمیت نماز جمعه آمده بود که خطیب جمعه باید خیلی ازمسائلی را که مردم و نظام می‌خواهند، مطرح کند. یعنی پلی بین مردم و نظام است. چون منصب رسمی و حکومتی است و از طرف حاکم تعیین می‌شود، نماینده و سخنگوی نظام است. ولی چون باید عدالت داشته و مورد وثوق مردم باشد و مردم حاضر باشند نماز خود را به او اقتدا کنند، یک آدم معمولی نیست. کسی است که مردم حاضر هستند اعتماد کنند و تکلیف شرعی خود را به نماز او مرتبط کنند. بنابراین حالت طرفینی دارد.
باید در مورد نمازجمعه با نگاه حزبی و یا جریانهای سیاسی نگاه کرد. فکر می‌کنم یکی از گناهان بزرگ این است که از دین در مسائل داخلی خود اهل دین استفاده ابزاری کنیم. ممکن است سلیقه دیگری را قبول نداشته باشیم. حتی امام جمعه را قبول نداشته باشیم، ولی نباید از تریبون نمازجمعه برای ایجاد تفرقه در بین جریانهای اسلامی ، استفاده کرد. برای این‌گونه اعمال جای دیگری وجود دارد.


آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: باید احساس کنند که عظمت و استقلال کشورشان و حضور مردم در صحنه، جای مطرح شدن حرف مردم، جای شنیدن سیاستهای نظام و خیلی چیزهای دیگر است. اگر در دوره‌ای این‌گونه عمل کنیم، فکر می‌کنم کم کم بیشتر جذب شوند و وقتی هم جذب شدند، اگر با همان شرایط خوب ادامه پیدا کند، حالت فرهنگی آن حفظ می‌شود. ولی اگر نمازجمعه از خاصیت واقعی‌اش خالی شود، مردم نمی‌‌آیند.
مسائل اخلاقی و سیاسی دلیل کاهش شور
انتشار سخنان هاشمی رفسنجانی در پایگاه اطلاع رسانی اش در چهاردهم شهریورماه سال جاری در حالی صورت گرفت که در آرشیو اتفاقات سال 88 این سایت، تنها خبر قابل دسترس، متن سخنرانی هاشمی رفسنجانی در آخرین حضورش در نماز جمعه است و مشروح سخنان او در آن خطبه ها به صورت ویدئو روی خروجی این سایت قرار گرفته است.
چند روز بعد آیت الله امام کاشانی در برنامه تلویزیونی شناسنامه نسبت به کم شور شدن حضور مردم در نماز جمعه هشدار داد و ابراز تاسف کرد. او گفت که متاسفانه الان نسبت به گذشته شوری که در نماز جمعه وجود دارد کم است، مخصوصاً در سال های اخیر این موضوع کمرنگ تر شده است فکر می کنم مسائل اخلاقی و سیاسی باعث کاهش شور و حال نماز جمعه شده و انگیزه بعضی ها برای آمدن کم شده است. نماز جمعه اتفاق بسیار مهمی است و خطیب جمعه هم باید خیمه ولایت را در فضای مصلا و نمازجمعه بیاورد تا همه زیر این خیمه جمع شوند. اگر خطیب مردم را تجزیه کند و یک نفر را بکوبد و از یک نفر تعریف کند، به کلیت نماز جمعه لطمه می خورد. علاوه بر مسائل سیاسی و اخلاقی، خطیب جمعه هم در این میان نقش زیادی دارد.
هشدار به بی توجهی مردم
آیت الله هاشمی رفسنجانی بیست سال قبل ترهم در قامت رئیس جمهور و خطیب جمعه نماز جمعه تهران نسبت به بی توجهی مردم به نماز جمعه  هشدار داده بود. او در خطبه های شنبه دوم مردادماه سال 1372 که مشروح آن را روزنامه همشهری منتشر کرد  با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین اهداف نماز جمعه حفظ و تقویت جامعه اسلامی است، گفته بود: طرح انتقادهای سست و بی پایه و چه بسا انتقام جویانه از تریبون مقدس نماز جمعه؛ مایه تضعیف نظام و مسئولان و کل جامعه است و متضمن هیچ خیری نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خطبه های آن روز نماز جمعه گفت که از آنجا که بنا به اجماع فقها، نماز جمعه از مناصب حکومتی است، پس خودداری از شرکت مرتب در آن نشانگر اعتراض نسبت به حکومت است.


هاشمی رفسنجانی گفت: از همین رو بنا بر روایات معصومین نیامدن به نماز جمعه در حکومت حق، سند نفاق شناخته شده است و یکی از راههای منزوی کردن حکومت نیز همین است. خطیب نماز جمعه به ویژه بر لزوم حضور مستمر افراد متدین و انقلابی از جمله کارکنان و مدیران دولت، روحانیان و شخصیت های سیاسی، نظامی ر این اجتماع وحدت آفرین اسلامی تاکید کرد و گفت که شلوغی نماز جمعه، در دوران پس از پیروزی انقلال اسلامی تاکنون خاری در چشم دشمنان اسلام بوده است

 

احمدی‌نژاد حاشیه‌سازی نکند

عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قانون با بیان این که انتقال هدایای ریاست جمهوری دوره دهم غیرقانونی است، افزود:احمدی نژاد رفتارهای خود با دولت‌های قبلی را فراموش نکند.

سید جواد زمانی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت گفت: از نظر قانونی صرف تشکیل جلسه کسانی که روزگاری با هم کار می کرده اند مانعی ندارد اما خروج هدایای دولتی از دفتر رییس جمهور و انتقال آن به دفتر رییس جمهور سابق  دارای منع قانونی بوده و قابل گذشت نیست.

عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قانونی در مجلس نهم در ادامه این مطلب افزود: این هدایا به شخص احمدی نژاد تعلق نگرفته است و بدین شکل نیست که این هدایا متعلق به شخص او باشد که با خود از دفتری به دفتر دیگر جابه جا کنند.

زمانی تصریح کرد:این هدایا به رییس جمهور تعلق گرفته است و امروز دیگر احمدی نژاد رییس جمهور نیست و حقی برای دخل و تصرف در این کالاها ندارد و دخل و تصرف در آن ها خلاف محسوب می شود.

وی ادامه داد: جابه جایی هدایا از دفتر رییس جمهور به ساختمان لادن به طور قاطع و بارز خلاف قانون است.

زمانی تاکید کرد:گذشته از این اگر این جلسات و دور هم جمع شدن دولت سابق برای این باشد که به نوعی چوب لای چرخ دولت فعلی کنند، باز هم اقدامی خلاف قانون بوده و با توجه به روحیاتی که از تیم دولت سابق می شناسیم به هیچ وجه رخ دادن این مسائل بعید نیست اما باز تا اقدامی صورت نگرفته است نمی توان بر اساس آن حکم داد.

این نماینده مجلس هشتم با انتقاد از رفتارهای حاشیه ساز دولت دهم گفت: علاوه بر این باید در کشور ما فرهنگی را نهادینه کرد که فردی در هر جایگاه و پستی زمانی که دوره اش تمام شد مودبانه و بدون کارشکنی پست را واگذار کند.

وی تصریح کرد:این که اگر گروهی نبودند و دوره آن ها به سر آمده بود بخواهند با کارشکنی کار را برای گروه بعدی سخت کنند به نفع ملت نیست و مصالح کشور را به خطر می اندازد.

وی افزود:دولت هایی که دوره شان تمام می شود باید با دولت جدید همفکری کنند نه این که با اقدامات حاشیه ساز مرتب زمان و انرژی دولت را از بین ببرند.

عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قانونی تاکید کرد: احمدی نژاد به خاطر بیاورد که زمانی که بر سر کار آمد با روسای دولت‌های گذشته چه نوع رفتاری داشت و به یاد بیاورد که با قبل خود چه کرد که امروز این رفتارها را از خود نشان می دهد.

 

واکنش ربیعی به خبر بنزین1500تومانی

اعلام خبر نهایی شدن قیمت جدید بنزین موجب شد تا رسانه ها به گمانه زنی هایی در این خصوص بپردازند اما معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور تمامی قیمت های اعلامی را نادرست دانست و گفت: رئیس جمهور به زودی نرخ جدید حامل های انرژی را اعلام می کند.

به گزارش بویر نیوز،  ربیعی در گفت وگو با آنا، درباره تصمیم گیری دولت برای قیمت جدید حامل های انرژی به خصوص بنزین، اظهار داشت: هیچ کدام از مسئولان مربوطه در این روزها قیمت جدید بنزین را اعلام نکرده اند.
وی با اشاره به انعکاس مطلبی به نقل از وی در پایگاه اطلاع رسانی دولت، افزود: در صحبت های مذکور نیز اشاره داشتم که دولت با توجه به نتایجی که از دوره قبل بوده سناریوهایی برای قیمت بنزین و مابقی فرآورده های نفتی آماده کرده است تا نتایج این قیمت گذاری ها به سمتی هدایت شود که درآمد دهک های پایین افزایش یابد.

معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور ضمن اشاره به اینکه تصمیم گیری دولت درباره قیمت بنزین به نفع دهک های پایین جامعه است، تصریح کرد: سناریوهای مختلفی برای قیمت بنزین وجود دارد اما هر زمان که یک سناریو انتخاب شود نتیجه به مردم اعلام خواهد شد.

* مردم نگران نباشند/ بنزین 1500 تومان نمی شود

ربیعی با تأکید بر اینکه قیمت بنزین نباید موجب نگرانی مردم شود، گفت: قیمت بنزین 900 تومانی، 1000 تومانی و یا 1500 تومانی اصلاً صحت ندارد؛ هیچ یک از مسئولان مربوطه این ارقام را اعلام نکرده اند.

* اعلام نرخ جدید بنزین در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

ربیعی در همین ارتباط با تأکید براینکه قیمت گذاری حامل های انرژی نیازمند بهینه سازی همزمان چندین پارامتر است، بیان کرد: رفاه مردم، درآمد ملی کشور، جلوگیری از قاچاق، رشد تولید، صرفه جویی در مصرف های غیر تولید و همچنین اثرات جانشینی کالاها روی همدیگر موثر است که در نهایت نتیجه اعلام می شود.

معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور اعلام قیمت های جدید را منوط به آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دانست و گفت: رئیس جمهور این قیمت ها را در زمان مناسب اعلام می کند.

وی در همین ارتباط به اعلام برخی از مسئولا ن نفتی مبنی بر اینکه بنزین 1000 تومانی یکی از گزینه های دولت است، تصریح کرد: پارامترهای زیادی در این ارتباط وجود دارد که در نهایت جمع آنها باید بهینه باشد.

 

پرونده عشق شیطانی با خون بسته شد

حکم قصاص یک مرد جوان که در جنوب شرق استان تهران، اسیر عشق شیطانی شده و دست به جنایت خانوادگی زده بود به تایید دیوان عالی کشور رسید.

به گزارش فرهیختگان، دوم آذر ۱۳۸۹ مردی میانسال به نام «فیروز»،  به اداره آگاهی «ورامین» رفت و گفت: پارسال خانه‌ام را به یک زن و شوهر جوان به نام‌های «محبوبه» و «رضا» اجاره دادم. این زن و شوهر اما همیشه با هم دعوا داشتند و همسایگان را هم کلافه کرده بودند.

«فیروز» اضافه کرد: دیروز «محبوبه» سرزده به سراغم آمد و گفت می‌خواهد خانه‌ام را تخلیه کند. این زن ادعا می‌کرد شوهرش برای کار به بندرعباس رفته است. من اما هنگام تحویل گرفتن خانه، روی دیوار لکه‌های خون دیدم. لکه‌های خون با اسپری قرمز پوشانده شده است. احتمال دارد کاسه‌ای زیر نیم کاسه باشد.

به دنبال اظهارات این مرد، پلیس به خانه مورد نظر رفت و با دیدن آثار خون به بازجویی از «محبوبه» پرداخت. این زن ۲۵ ساله گفت: دیشب شوهرم قبل از سفر به بندرعباس دستش را با چاقو برید و خون روی دیوار پاشید چون می‌خواستیم اسباب‌کشی کنیم فرصت نکردم لکه‌ها را پاک کنم.

در شرایطی که پرونده، رنگ و بوی جنایی گرفته بود کارآگاهان پرده از رابطه پنهانی «محبوبه» با خواهرزاده شوهرش برداشتند. در نتیجه «محبوبه» در بن‌بست اطلاعاتی قرار گرفت و به ناچار لب به بیان حقیقت گشود: فقط ۱۴ سال داشتم که با «رضا» ازدواج کردم. شوهرم بداخلاق بود و در حالی که از زندگی با او خسته شده بودم به خواهرزاده‌اش به نام «حمید» علاقه‌مند شدم. برای سر به نیست کردن شوهرم، نقشه‌ای کشیدم و «حمید» کار را تمام کرد.

به دنبال این اعتراف‌های تکان‌دهنده «حمید» ۲۲ ساله بازداشت شد و کشتن دایی‌اش را گردن گرفت: تحت تاثیر حرف‌های «محبوبه» دستم به خون آغشته شد. «محبوبه» تهدیدم کرده بود اگر دایی‌ام را از سر راه برندارم خودکشی می‌کند. یک هفته پس از قتل، جنازه را در کمد جاسازی کردیم و با کمک دو کارگر افغانی به بیابان‌های «ورامین» بردیم.

پس از کشف بقایای پیکر مرد ۳۴ ساله، کیفرخواست صادر و به شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. این پرونده، دهم تیر ۱۳۹۱ به ریاست قاضی «اصغرعبداللهی» تحت رسیدگی قرار گرفت و «حمید» به قصاص نفس (اعدام با طناب دار) محکوم شد. «محبوبه» نیز به ۱۵ سال زندان و ۲۰ سال تبعید به «خاش» محکوم شد.

دیروز رای در شعبه ششم دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و ضرباهنگ قصاص جانی به صدا درآمد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=69670
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما