پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 0:40
روز جهانی 'پیشگیری از خودکشی'

وضعیت هشدار دهنده خودکشی در استان های زاگرس نشین / ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری بیشترین آمار

استانهای ایلام ، کهکیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری بیشترین آمار خود کشی در کشور را دارند.

استانهای ایلام ، کهکیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری بیشترین آمار خود کشی در کشور را دارند.

به گزارش بویرنیوز، موضوع خودکشی چند سالی است که به یکی از معضلات اجتماعی در جهان و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

اگرچه مقایسه آمارهای جهانی خودکشی با تعداد خودکشی‌ها در ایران، نشان از تعداد کمتر خودکشی‌ها در کشور دارد، ولی نکته‌ مهم در این زمینه افزایش رو به رشد تعداد خودکشی‌ها در ایران و همچنین عدم ثبت و گزارش برخی از خودکشی‌ها به دلایلی چون حفظ آبروی خانواده‌ها است که نشانی از بیشتر بودن آمارهای واقعی خودکشی‌ در ایران است.

آنچه در این بین حائز اهمیت است، درگیر بودن خانواده‌ها با پیامدها و عواقب سوء خودکشی است که اگر جدی گرفته نشود، می‌توان از آن به‌عنوان یک زنگ خطر مهم یاد کرد.

باید پذیرفت که خودکشی در حال حاضر یک مشکل بزرگ در حوزه بهداشت عمومی در تمام کشورها است که به لحاظ اهمیت موضوع در دستور کار وزارت بهداشت با تلاش‌هایی در زمینه پیشگیری از خودکشی و درمان افسردگی‌ها قرار دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این زمینه با بیان اینکه افزایش آمار خودکشی می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد، اظهار داشت: پنهان کاری خانواده‌ها و کسانی که اقدام به خودکشی و خودسوزی می‌کنند موجب می‌شود اطلاعات دقیقی در این زمینه به دست نیاید، به طوری که می‌توان گفت آمار واقعی خودکشی‌ها بیشتر از آمار رسمی ثبت شده است.

سید رشید غفاری اضافه کرد: تا پایان سال 91 اقدام به خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد 208 مورد بوده که 42 مورد آن‌ها خودکشی موفق بوده و منجر به مرگ شده است.

وی گفت: خودکشی در میان مردان بیشتر با سلاح گرم و حلق‌آویز شدن رخ می‌دهد و در بین زنان بیشتر به صورت خودسوزی و استفاده از سموم و داروها است.

غفاری با بیان اهمیت موضوع و نیز معضلاتی که به دنبال خودکشی در سطح جامعه به وجود می‌آید، ابراز امیدواری کرد: با همکاری دستگاه‌های متولی راهکارهای مناسبی برای کاهش تمایل به خودکشی اجرایی شوند.

18 اقدام به خودکشی در صدهزارنفر جمعیت

کارشناس مسئول بهداشت روانی شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه نیز با اذعان به این مطلب که آمار خودکشی در این استان رو به افزایش است، تصریح کرد: آمار و اطلاعاتی که از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دست ما می‌رسد، بر این مسئله صحه می‌گذارد.

گودرز پورانصاری می‌افزاید: استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به لحاظ آماری بیشترین خودکشی و خودسوزی را به خود اختصاص داده‌اند.

پورانصاری استاندارد جهانی اقدام به خودکشی را، 12 در صدهزار عنوان کرد و افزود: متاسفانه این آمار در استان ما بیش از 18 در صدهزار است .

وی با بیان اینکه دلایل زیادی از جمله افسردگی، شکست عشقی، مشکلات اقتصادی، انگ‌های اجتماعی، اختلالات روانی و پدیده یادگیری از مهم‌ترین عوامل اقدام به خودکشی در استان و به تبع آن در شهرستان کهگیلویه است،عنوان کرد: بر اساس تحقیقاتی که در شبکه بهداشت به عمل آمده بیش از 90 در صد خودکشی‌هایی که در کهگیلویه انجام می‌گیرد، به دلیل افسردگی است.

وی از پدیده یادگیری به عنوان یکی از عوامل مهم افزایش خودکشی در سطح شهرستان کهگیلویه یاد کرد و افزود: بر اساس تحقیقات گروهی در این زمینه و بررسی چندین مورد از خودکشی‌ها به این نتیجه رسیدیم که اهمیت دادن به مردگان و کسانی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و از آن به‌عنوان “پدیده یادگیری” یاد می‌شود، در رواج پدیده خودکشی موثر است.

این مسئول در حوزه بهداشت روان شبکه بهداشت کهگیلویه با بیان اینکه خودکشی به دو صورت نرم و خشن انجام می‌گیرد، تصریح کرد: در بیش از 60 درصد موارد اقدام به خودکشی به صورت نرم است که خود نوعی فریاد‌خواهی است و فرد بیشتر به دنبال جلب توجه است .

پور انصاری با بیان اینکه برای جلوگیری از پدیده خودکشی و به حداقل رساندن آن باید کارهای فرابخشی اضطراری و علمی صورت گیرد، اضافه کرد: این مسئله پیامدهای منفی زیادی بر فرهنگ، باورها و حتی اقتصاد جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه باید درها به روی پژوهشگران و کارشناسان مسائل اجتماعی در این زمینه باز شود، تاکید کرد: باید با هم فکری مسئولان و کارشناسان به دنبال راهی برای برون رفت از این معضل اجتماعی باشیم و تا همت جمعی در این باره صورت نگیرد، وضعیت روز به روز از این بدتر خواهد شد.

پورانصاری با انتقاد از رسانه‌های استان که در پرداختن به این موضوع کم‌کاری کرده‌اند، عنوان کرد: صداوسیمای استان می‌تواند با تولید و پخش برنامه‌های اثرگذار در کاهش این معضل اجتماعی کارساز باشد.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد جدی گرفته شود، شناسایی افراد در معرض خودکشی و حمایت از آنان است.

خطر اقدام به خودکشی در افراد معتاد بیشتر است

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت بویراحمد نیز با اشاره به نامگذاری نوزدهم شهریورماه به عنوان روز جهانی خودکشی، گفت: خودکشی از جمله 10 علت اصلی مرگ در کشورهای مختلف جهان بوده، به طوری که یک درصد تمام مرگ‌ها در دنیا به علت خودکشی است.

سید حسن پوربابا با اشاره به خودکشی سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان ادامه داد: در مورد افرادی که طلاق گرفته اند، اشخاص بیکار، کسانی که مدام احساس تنهایی کرده و دچار انزوای اجتماعی هستند، هم چنین اشخاصی که دارای اتفاقات پراسترس مثل از دست دادن عزیزان هستند، بیشتر احتمال اقدام به خودکشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیماران روانی و جسمانی نیز اقدام به خودکشی می‌کنند، افزود: افرادی که مصرف الکل و سایر داروها و مواد مخدر دارند نیز درمعرض اقدام به خودکشی هستند که در مردان بیشتر قابل مشاهده است.

پوربابا افزود: کارشناسان بهداشت روان و حامی سلامت باید افرادی را که در معرض خطر هستند، شناسایی و در اسرع وقت به یک روانپزشک و یا روانشناس ارجاع دهند.

ناآگاهی خانواده ها در حل بحران‌ها

یکی از کارشناسان ارشد روانشناسی شهر دهدشت نیز عدم آگاهی خانواده‌ها از شیوه صحیح رفع مشکلات اعضای خانواده را از عوامل ایجاد بحران در خانواده و به تبع آن اقدام به خودکشی عنوان کرد و افزود: افزایش خودکشی‌ها درشهرستان‌های این استان نیز از این امر مستثنی نیست و تا مادامی که در این زمینه کار کارشناسی صورت نگیرد آمار خودکشی همچنان روند افزایشی خواهد داشت.

ایراندخت اکبرنژاد بیان داشت: بر خلاف اعتقاد عمومی، باز کردن موضوع و کار پژوهشی و مطالعات بومی در این زمینه باید به صورت جدی پیگیری شود تا علل و عوامل تمایل به خودکشی پیدا و برای کاهش آن برنامه‌ریزی مدون شود.

این عضو شورای شهر دهدشت، آگاه‌سازی، فرهنگسازی و آموزش افزایش مقاومت در مقابل شرایط ناگوار به اقشار مختلف جامعه را در کاهش خودکشی بسیار موثر دانست و عنوان کرد: امیدواریم که با همکاری مسئولان و انجام کار پژوهشی در سطح شهرستان‌ها شاهد کاهش آمار خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد و داشتن جامعه‌ای شاد و با نشاط باشیم.

بسیاری از خودکشی ها قابل پیشگیری است

امید نجیمی گشتاسب، کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز خودکشی را یک مشکل پیچیده دانست و گفت: خودکشی دلایل متعددی داشته که در نتیجه تعامل عوامل متعدد زیست شناختی، ژنتیک، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی بوجود می‌آید.

وی بیان کرد: با وجود تحقیقات گسترده در حوزه علل و دلایل خودکشی ولی توضیح این موضوع که چرا برخی افراد تصمیم به خودکشی می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر در شرایط یکسان یا حتی بدتر از آن چنین کاری نمی‌کنند مشکل است.

نجیمی تأکید کرد: نکته‌ای که درا ین بین حائز اهمیت است قابل پیشگیری بودن عمده خودکشی‌ها است.

این کارشناس ارشد مشاوره تقویت کارکنان بهداشتی برای شناسایی، ارزیابی، مدیریت و ارجاع بیمار مستعد خودکشی در جامعه را قدم مهمی در پیشگیری از خودکشی خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سیستم سلامت همواره روی شعار پیشگیری بهتر از درمان است تأکید شده که اهمیت این موضوع و این شعار در موضوعی مانند خودکشی که شاید بدنه جامعه و روح حاکم بر آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بیش از هر موضوع دیگری به چشم می‌آید.

موضوعی که اگرچه امروز از آن به عنوان یک خطر یاد می‌شود ولی اگر در این زمینه به درستی عمل نکنیم، به یک هشدار و بحران تبدیل می‌شود.

منبع: شبکه ایران

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=68307
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سامر صالح پور گفت:

    کمتر در مورد مورده ها تهمت بزنید.چرا واقعیت را نمیگین؟چرا بی عرضگی مسولین استان را دلیل اصلی نمیدانید؟به نظر شما کسی که حقش را میکشند ارزش زنده ماندن دارد؟مسولینی که جوانان تحصیل کرذه را که صاحب سیاسی ندارند مثل یک زباله میبینند مقصر این خودکشی ها هستند.به امید اون دنیا که ما هم صاحب سیاسی پیدا بکنیم.

  2. لادن گفت:

    مسول خودکشی در استان مسولین بی کفایت و بی عرضه و حریص و ناپاک و ستمکار و نالایق استان  می باشند که نتوانستند روش صحیح برخورد با قضایای زندگی را بیاموزند 

دیدگاه شما