سه شنبه 5 شهریور 1392 - 14:34

فلتمن در تهران چه گفت و چه شنید؟

روزنامه لبنانی السفیر در پی سفر اخیر معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل به تهران، در مورد دستاوردهای این سفر گزارشی تهیه کرده و آن را مورد بررسی قرار داده است.

خبرگزاری فارس: فلتمن در تهران چه گفت و چه شنید؟

به گزارش فارس ، روزنامه «السفیر» لبنان در مورد اهداف و دستاوردهای سفر معاون دبیرکل سازمان ملل به تهران نوشت: فلتمن آمریکایی هیچگاه تصور نمی کرد خود را برای مذاکره با مقامات ایرانی در تهران ببیند و با لبخند و تعارفات با آنان گفت و شنود کند؛ اما وی با استفاده از موقعیت سیاسی خود در سازمان ملل توانست با عبور ازموانع بر سرمیز مذاکرات با سخت ترین دشمن، چای زعفرانی نیز بنوشد.

به نوشته این روزنامه، کیف فلتمن پر از پرونده هایی درباره یک منطقه یعنی شام و لبنان سوخته با انفجار بمب ها و سوریه شعله ور شده در جنگ داخلی بود.

منابع روزنامه السفیر در تهران نیز اعلام کردند که گفت‌وگو با فلتمن؛ اولین تجربه مذاکره “مستقیمِ غیرِ مستقیم” با آمریکا بود، بنابراین هیچ فردی نمی تواند جایگاه این دیپلمات بین المللی را در کشورش انکار کند که زمانی مذاکره کننده ارشد در خاورمیانه بود.

از این رو وی فقط  نقش بین المللی خود را ایفا نکرد بلکه از آن نیز فراتر رفت تا از سیاست ایران درباره مسائل  مورد اهمیت کشورش مطلع شود تا پیام‌هایی را که در این سفر شنیده به مقامات ارشد کشور خود برساند.

فلتمن در تهران چه گفت و چه سخنانی از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران _ آگاه ترین سیاستمدار ایرانی به آمریکا، مردم این کشور، سازمان ملل و کارمندان بین المللی آن_ شنید؟

منابع اطلاعاتی السفیر اعلام کردند که مذاکرات در سه مرحله برای بررسی دستور کار مورد توافق با عنوان اصلی کنفرانس ژنو2، برگزار شد.

فلتمن درباره دیدگاه ایران به کنفرانس و نقشی که قرار است در این بازی ایفا کند از جمله ابتکار شش ماده ای ایران با محوریت یافتن ایجاد راهکاری برای بحران سوریه سئوالاتی مطرح کرد.

به نوشته السفیر، فلتمن با طرح چندین ملاحظه به طرح ایران توضیح داد تهران می تواند به واسطه داشتن ارتباط ویژه با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و نظام حاکم بر این کشور نقش بسیار مهمی ایفا کند.

اولین جلسه رسمی بود، در جلسه دوم، مذاکرات صریح تر بود اما در جلسه سوم فلتمن پیام هایی را که برای ارسال آن آمده بود به گروه ایرانی ابلاغ کرد.

بیشتر محور مذاکرات درباره استفاده از سلاح شیمایی در سوریه بود، اما تهران در توضیح آن اعلام کرد که مدارک و دلائلی در اختیار دارد که بیانگر آن است که مخالفان مسلح از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند و ارتش سوریه هیچ نقشی در آن نداشته است.

پایگاه خبری «العالم» به نقل از این نشریه لبنانی نوشت: فلتمن با دقت به سخنان مقامات ایرانی گوش داد اما زمانی که نوبت ایراد سخنانش رسید از اطمینان کامل کشورهای غربی در اقدام نظام اسد در استفاده از سلاح شیمیایی یاد کرد و اینکه نظام سوریه اشتباهی تاریخی مرتکب شده که باید به خاطر آن مجازات شود.

وی با اشاره به امکان وارد آوردن ضربات محدود به سوریه به گونه ای که زمینه برای پیشروی مخالفان در برخی نقاط مشخص فراهم شود، یکی از مهم ترین شرایط برگزاری کنفرانس ژنو 2 را ایجاد توازن در صحنه بین الملل دانست که در حال حاضر هیچ نشانه ای از آن نیست.

ایران نیز بلافاصله در پاسخ به اشارات وی گفت: آقای فلتمن اگر در به ثمر رساندن کنفرانس ژنو 2 جدیت دارید باید از دمشق دیدن کنید.

یادآور می شود که جفری فلتمن معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده، دیروز (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

فلتمن بر «ضرورت پیگیری راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه» و «حضور کلیه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت‌آمیز» این بحران تأکید کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65807
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما