سه شنبه 5 شهریور 1392 - 9:38

استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد چه شاخصه هایی باید داشته باشد؟ / از نظرات موحد و بزرگواری تا غلامرضا پناه و سید باقر موسوی

استانداران پس از وزیر کشور، به عنوان عالی ترین مدیران ارشد کشور شناخته می‌شوند و بخش عمده‌ای از وظیفه اجرایی و مدیریتی کشور را به دوش می کشند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از (ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد استاندار فردی است که به عنوان نماینده از سوی دولت، وظیفه اداره یک استان را برعهده دارد و در نتیجه می توان گفت استانداران نقش مهمی در اداره کشور دارند و به ویژه با توجه به تنوع قومیتی و طبقاتی موجود در استان‌های کشور، این استانداران هستند که در اداره هر چه بهتر کشور به دولت کمک می‌کنند.

بنابراین به این فکر افتادیم که استاندار آینده استان کهگیلویه و بویراحمد باید چه شاخصه هایی داشته باشد و خبرنگاران ایسنای منطقه کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی این موضوع نظر مردم، صاحب نظران، فعالان سیاسی و نمایندگان جدید و سابق استان را جویا شده که به شرح زیر است.

علی ،یکی از شهروندان یاسوجی به خبرنگار ایسنا گفت: استاندار بومی برای این استان کهگیلویه و بویراحمد بهتر است زیرا مشکلات و ضعف ها و ظرفیت های استان را بهتر می شناسد که این خود زمینه پیشرفت  و توسعه را افزایش می دهد.

نواز محمدی، یکی دیگر از شهروندان یاسوجی اظهار کرد: استاندار غیر بومی بهتر است چرا که در استان کهگیلویه و بویراحمد طوایف مختلف وجود دارد و این خود باعث می شود استاندار بومی با مشکلات زیادی روبه رو شود چراکه بزرگان این طوایف هر کدام خواسته ای دارند.

علی جلالی، ساکن شهر یاسوج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: استاندار بومی از لحاظ اینکه می تواند نقش بیشتری را در توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند اما این فرد باید از جناح بازی، سیاسیون و طوایف مختلف دوری کند.

یعقوب پورمند یکی از شهروندان دهدشتی تاکید کرد: استاندار بومی برای استان کهگیلویه و بویراحمد بهتر است چراکه از محروم بودن استان و ظرفیت ها به خوبی  آگاه است و می تواند نقش بسیار موثری در توسعه این استان محروم داشته باشد.

توفیقیان که خود را کارمند یکی از ادارات دولتی می داند گفت: متأسفانه استاندار بومی به خوبی جواب نداد و از بین استاندارانی که تاکنون سکان استانداری را برعهده گرفتند دو سه استانداری توانستند در این استان محروم  به خوبی کار، فعالیت و تلاش کردند اما مابقی موفق نبودند و حتی در زمان برخی از آنان عقب گرد هایی نیز داشته ایم.

محمد یکی از شهروندان گچسارانی به خبرنگار ایسنا گفت: استاندار بومی در بحثهای قومی و قبیله ای و حاشیه گرفتار می شود اما استاندار غیربومی که دارای اطلاعات و آگاهی خوبی از این استان و ارتباط مطلوبی با مرکز و دارای قدرت رایزنی باشد می تواند تحول خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کند.

یکی از اهالی شهر قلعه رییسی به خبرنگار ایسنا گفت: استانداری باید به این استان بیاید که به مشکلات مردم رسیدگی کند و درد مردم را بفهمد و همه مناطق استان را به یک چشم نگاه کند و فکری برای اشتغال، بیکاری، مسکن و ازدواج جوانان کند چراکه بیشتر مشکلات و معضلات اجتماعی به بیکاری برمی گردد.

وی ادامه داد: این استان توانایی داشتن 11 شهرستان را دارد و باید استاندار آینده تلاش خود را برای افزایش شهرستانهای استان از 7 شهرستان به 11 شهرستان بکار گیرد چراکه این مسأله می تواند نقش اساسی در رفع محرومیت و مشکلات مردم ولایتمدار، شهید پرور و همیشه در صحنه استان کهگیلویه و بویراحمد غنی اما فقیر(غنی از لحاظ منابع خدادادی و فقیر از لحاظ توسعه زیر ساختها و امکانات) داشته باشد.

موسوی یکی از اهالی شهر سی سخت به خبرنگار ایسنا گفت: استاندار آینده استان باید به فکر بخش صنعت و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد باشد چراکه از طریق این دو بخش می توانیم رونق اقتصادی خوب و اشتغالزایی بالایی داشته باشیم اما انطور که باید و شاید از فرصت های موجود این دو بخش در استان اسفاده نشده است.

یکی از شاخص اصلی برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد تجربه است

رییس مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای است که باید شاهد یک تحول و دگرگونی در حوزه های عمرانی و اقتصادی باشیم.

غلام محمد زارعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: در کنار تحول و دگرگونی در حوزه های عمرانی و اقتصادی  ارتباطات ملی استاندار این توان را برای استان به وجود می آورد تا بتواند در سطح وزارت خانه ها از اعتبارات متمرکز و فراوانی که در این نهاد ها است را جذب که در این صورت استاندار موفقی خواهد بود.

وی اظهار کرد: بنابراین شاخص اصلی برای استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر تعهد، پایبندی به نظام و ولایتمداری می تواند از تجربه خود برای مدیرت مفید در حوزه اجرایی، عمرانی و اقتصادی استفاده کند.

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بومی بون و غیربومی بودن استاندار از  این جهت برای ما تفاوت خواهد داشت که دارای شاخص های گفته شده باشد و اگر فرد بومی دارای این شاخص ها باشد امتیاز بیشتری خواهد داشت اما چنان چه از این شاخص ها مبرا  باشد و شاخص های گفته شده در غیر بومی باشد قطعا موافقت خواهیم کرد.

زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در استان کهگیلویه و بویراحمد چنین فردی وجود دارد که شاخص های گفته شده را  برای استاندار شدن داشته باشد، تصریح کرد: هم اکنون در حال بررسی هستیم .

وی تاکید کرد:  مبنای ما برای سکانداری استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد نه اصلاح طلب و نه اصولگرا است بلکه باید شاخص های گفته شده را داشته باشد.

همچنین غلامرضا تاج گردون، نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت به خبرنگار ایسنا گفت: در خصوص شاخصه های استاندار آینده استان کهگیلویه و بویراحمد صحبت نمی کنم چراکه معرفی استاندار وظیفه وزارت کشور است.

وی افزود: هیچ کدام از سه نماینده استان گزینه ای برای استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد معرفی نکرده ایم.

استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد باید بتواند مشکلات و بیکاری استان را حل کند

همچنین نماینده اسبق مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: سکاندار استانداری کهگیلویه و بویراحمد بومی و غیر بومی، اصلاح طلب یا اصول گرا تفاوتی ندارد تنها باید بتواند مشکلات و بیکاری این استان را حل کند.

حجت الااسلام  سید محمد موحد افزود: من معتقد هستم فردی برای استانداری این استان در نظر گرفته شود که از ویژگی هایی منحصر به فرد برخوردار باشد که اولین ویژگی آن بعد از معیارهای دینی و ارزشی، واقعا احساس کند خود را برای خدمت عظیمی به این استان آماده  کرده است.

وی با بیان این مطلب که فردی باید سکاندار استان کهگیلویه و بویراحمد شود که چیزی جز خدمت، تلاش، تحول، دگرگونی و به هر حال به یک استان آرمانی به چیز دیگری نیندیشد، اظهار کرد: مشکلات و معضلات این استان فوق العاده است و مردم ما از رنج های زیادی در فشارند و مهمترین معضل که در راس آنها قرار دارد و مردم به خصوص قشر جوان با آن دست و پنجه نرم می کنند معضل بیکاری است که بیشتر این قشر تحصیلکرده و ممتاز هستند.

نماینده اسبق مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جوانان این استان از دانشگاههای معتبر فارغ التحصیل شدند حتی تألیفاتی در رشته های تحصیلی خود دارند اما آنها متاسفانه درخانه های خود جز غم و اندوه چیزی دیگری نمی بیننند و فردی که می خواهد استاندار این استان شود اولین چیزی که باید در دستور کار آن باشد و واقعا احساس کند این یک معضل است باید تحول در زیر ساخت ها و کارخانه ها که زمینه اشتغال را به وجود می آورند، ایجاد کند.

حجت الاسلام موحد با اشاره این مطلب که هیچ سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در این استان صورت نگرفته است، تصریح کرد: فردی که این مسوولیت را بر عهده می گیرد باید زمینه سرمایه گذاری در این استان را فراهم کند زیرا با ساخت  کارخانه ها و توسعه صنعت مشکل بیکاری تا حدودی کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: فرد منصوب شده بر استانداری این استان یا باید از زندگی شخصی خود خداحافظی کند و وقت خود را برای خدمت به مردمی که گرد محرومیت برچهره آنها نشسته صرف کند یا از شغل خود خداحافظی کند چراکه تمامی زمام امور این استان را بر عهده دارد و باید فکر خود را صرف حل شدن مشکلات مردم کند.

نماینده اسبق مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در زمان جنگ هشت ساله شهدای زیادی دادند و در انتخابات همیشه حرف اول را می زند و پیرو خط امام، رهبری و نظام هستند اما امروز در بدترین شرایط زندگی هستند و فردی که بخواهد استاندار این شود باید به این مسائل توجه کند.

حجت الاسلام موحد دومین ویژگی استانداری این استان را دوری از جناح بازی عنوان کرد و یادآور شد: این استاندار باید باند، فکر و جناح خود را کنار بگذارد و با آحاد مردم و تفکرات، سیاسون مختلف و با کسانی که به این انقلاب و نظام پابند هستند کار کند و زمینه شکوفایی این استان را فراهم نماید و به نظر من نکته اساسی که باید مد نظر داشته و به دنبال آن باشد “کار است و کار” .

وی بیان کرد: استاندار غیر بومی نیز باید همین مسائل را مد نظر داشته باشد و استاندار بومی نیز خودش را درگیر مسائل قومی، قبیله ای و طوایفی نکند چراکه با مشکلات متعددی مواجه می شود.

نماینده اسبق مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید در مرحله اول اسلام شناس، انقلابی و پایبند به نظام باشد، چه اطلاح طلب و چه اصول گرا باشد و در مرحله دوم به دغدغه های مردم رسیدگی کند .

استاندار آینده عدالت محوری، واقعیتها و مشکلات استان را در دستور کار خود قرار دهد

همچنین غلام رضا پناه، دبیر حزب کارگزاران سازندگی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این مطلب که استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد باید بومی باشد، گفت: استاندار بومی یک سری مزایا و محاسن دارد چراکه بومی بودن قدرت تشخیص محرومیت های استان، وضعیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عشیره ای حاکم بر منطقه را به خوبی می داند که خود زمینه توسعه پیشرفت استان را دو چندان می کند.

وی افزود: اگر یک فرد متعهد، متخصص و توانایی از نیروهای بومی سکاندار استانداری کهگیلویه و بویراحمد شود باید عدالت محوری، واقعیت ها و مشکلات استان را در دستور کار خود قرار دهد زیرا می تواند موفق تر باشد، ضمن اینکه شناخت کافی از روابط اجتماعی، شرایط و اقلیم استان می تواند به یک استاندار بومی برای پیشبرد اهداف خود کمک شایانی کند.

پناه با اشاره به این مطلب که استاندار بومی توانا و مقتدر باید از ویژگی مدیریتی بالایی برخوردار باشد، اظهار کرد: چنین فردی در کار خود موفق تر خواهد بود و طبیعتا با توجه به منطقه ای بودن و عشیره ای بودن استان باید بارهای اضافی را تحمل کند زیرا در حیطه مرز بیشتری قرار می گیرد و قطعا حواشی بیشتری در پی خواهد داشت.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: یک استاندار بومی باید در مرحله اول ایثار به خرج دهد، توانایی های علمی و عملی لازم را داشته باشد و تا بتواند به خوبی مشکلات را یکی پس از دیگری حل کند.

 غلام رضا پناه تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و اقشار مختلف و گروه های سیاسی و اجتماعی با دوری از هرگونه جناح بازی به استاندار جدید برای رفع مشکلات مردم کمک کنند.

وی تاکید کرد: اگر یک هماهنگی بین نیروهای بومی برای معرفی استاندار صورت نگیرد باید یک فرد غیر بومی که آگاهی کامل از استان و شناخت ظرفیت ها داشته باشد و از لحاظ قومیت ها، گویش ها، آداب و رسوم شبیه هم باشند، منصوب شود.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد باید نمونه ای از مالک اشتر باشد

همچنین سید علی محمد دانشی، دبیر حزب موتلفه اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم استانداری را می خواهند که الگوی خود را منش شهید باهنر و رجایی قرار داده باشند.

وی  افزود: استاندار جدید استان با توجه به محرومیت آن باید نمونه ای از مالک اشتر باشد تا بتواند این استان را همانند سایر استان های کشور در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد.

دانشی اظهار کرد: دولت شهید رجایی دولت اخلاق حسنه و آگاهی از مسائل اجتماعی و همدلی بود و مردم بدین دلیل هیچ گاه یاد شهدای دولت را از خاطرات خود محو نمی نمایند و روز به روز اخلاقیات بی نظیر این دولت را مرور می کنند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: چنانچه دولت یازدهم تصمیم بگیرد استاندار جدیدی را برای سکانداری این استان معرفی نماید باید متعهد و متخصص باشد و تعلق خاطر خاصی به یک جناح خاص نداشته باشد و اگر بومی متخصص باشد چه بهتر، اما اگر غیر بومی هم باشد و چنین خصوصیاتی را داشته باشد باز تفاوتی ندارد اما آنچه ملاک است ولایتمداری، تعهد و تخصص افراد ملاک است.

دانشی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به تحرک دارد پس استاندار آینده ما فردی توانمند باشد و بتواند از همه پتانسیل های استان برای توسعه بهره کافی راببرد.

استاندار بومی می تواند موفق تر عمل کند

همچنین حسن وکیلی، یک فعال سیاسی و رسانه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:  اگر یک فرد توانمند بومی و اجتماعی برای ریاست استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد حاصل شود و روی شاخصهای لازم برای توسعه این استان و شناخت توانمندی لازم یک بومی می تواند موفق تر از یک غیر بومی عمل کند.

وی با توجه به عشیره ای بودن استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلاتی که برای فرد مورد نظر به وجود می آید که ساخت سیاسیون است و به ذات استان مشکل عشیره ای وجود ندارد و یک شاخص برای مدیر توانمند بومی در استان که کم هم نیست می تواند باشد نگاه همه جانبه باید به همه جای استان داشته باشد و در واقع یک استاندار بومی یک نگاه جناحی دارد اما باید در مسائل و مشکلات سیاسی این نگاه را نداشته باشد و یک فرد معتدل نه اصلاح طلب باشد نه اصولگرا.

وکیلی اضافه کرد: رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به فضا سازی مناسب برای قسمت استاندار بهتر شوند و تلاش کند بازیچه سیاسیون قرار نگیرد چراکه باعث عدم توسعه این استان می شود.

استاندار بومی موفق تر خواهد بود

سید محمد نیک نژاد، یک فعال سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استاندار بومی بهتر است و باید فردی باشد که از همه ظرفیت های استان آگاهی داشته باشد و برنامه ریزی کند و شناخت اصلی نیازمند آگاهی است  و موفق تر خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد عشیره ای است از وابستگی های سیاسی و جناحی دوری کند و افراد خوب و لایقی در استان وجود دارد که لایق آن خواهد بود.

مجمع نمایندگان استان سه گزینه برای استانداری به وزارت کشور معرفی می کنند

همچنین حجت الاسلام سیدعلی محمد بزرگواری، نماینده چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که بسیاری از گمانه زنی های که سایت های استانی در مورد استاندار آینده این استان می کنند نادرست است، گفت: تاکنون صحبتی با آقای تبادار که شنیده شده به عنوان یکی از گزینه های قطعی استاندار این استان معرفی شده از سوی من صورت نگرفته است، پس نباید با آبروی افراد توانمند بازی شود و ما می بینیم بسیاری از چهره های بومی استان به عنوان گزینه استانداری معرفی شده اند و ناخواسته این افراد سوخته و با آبروی آنها بازی شده و چنین چیزی با شریعت و اسلام مطابقت ندارد.

نماینده چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی افزود:  مجمع نمایندگان استان تصمیم دارند سه گزینه را برای تصدی استانداری استان به وزارت کشور معرفی کنند و وزیر کشور تصمیم می گیرد که سکانداری استاندار این استان را به کدام یک از این افراد یا فردی دیگری که غیر این لیست است، دهد.

حجت الااسلام بزرگواری اظهار کرد: ما می گوییم استانداری استان نیروی صرف سیاسی و جناحی نباشد که استان را به بیراحه ببرد و از مسیر توسعه خارج کند .

وی خاطرنشان کرد: ملاک دولت جدید این است که استانداران باید دارای رویکرد اقتصادی باشند و انسان های پیگیر در این مسند قرار بگیرند و ما نیز این مسئله را نیز قبول داریم .

نماینده چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که کار اجرایی کردند و به خوبی با تقسیمات کشوری و شورای برنامه ریزی آشنا باشند در صورت تعهد به انقلاب این توانایی را دارند تا یکی از گزینه های استاندار جدید این استان باشند اما تاکنون روی فرد خاصی به نتیجه نرسیده ایم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید خصوصیات کارآمدی، دلسوزی و متعهد به کار و مردم داشته باشد

همجنین سید باقر موسوی، نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استاندار باید سه خصوصیت کارآمدی، دلسوزی و متعهد به کار و مردم داشته باشد چرا که مردم ولی نعمت همه مسوولان هستند.

نماینده سابق مردم بویراحمد و دنا در مجلس پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی افزود: صرف بومی و غیر بومی بودن ملاک نیست بلکه من اعتقاد دارم که در نیروهای بومی این ویژگی وجود دارد و با توجه به  اینکه با فرهنگ و مشکلات مردم آگاه است می تواند مطالبات به حق استان را پیگری کند.

وی اظهار کرد: هر فردی که سکان داری این استان را بر عهده می گیرد مطمئنا به جناح خاصی ربط دارند اما این ملاک نمی شود بلکه استاندار باید با دلسوزی به فکر پیشرفت استان باشد.

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه استاندار این استان اصلاح طلب باشد یا اصول گرا، اظهار کرد: مردمی بودن ملاک است نه جناح خاصی.

گزارش از هوشنگ جهانبین، عیسی فتحی و سید فرشاد رجایی خبرنگاران ایسنای منطقه کهگیلویه و بویراحمد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65690
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهمان از تبريز گفت:

    زنده باد موحد مرد عمل

  2. n گفت:

    موحد با تجربه تر وبهتر ازبقیه اظهارنظر کرده ممنون ازبابت گزارش دقیق وجامع ایسنا

  3. رضا گفت:

    آفرین به نیک نژاد مرد اهل نظر

  4. شهروند2 گفت:

    چرا وقتی خودمون نیروی خوب داریم التماس کنیم که از بیرون بیارن وقتی بهرامی تو شهرداری اینقد خوب کار کرده چرا بهش برچسپ میزنیم واقعا هیچ وقت ما به خودمون اعتماد نکردیم

  5. دنا گفت:

    به نظر من بهترین انتخاب گزینش از نیروهای بومی و قدر با سابقه درخشان و هم سو با دولت تدبیر و امید میباشد در این راستا کسی بهتر از دکتر بهرامی نداریم .

  6. علی حیدر گفت:

    سلام چطور دلتان میاید چهره مهربان ، مودب ، کاربلد و موثری مثل حاج اقا صابری که رفتارهایی مثل قطعی اضافه کاری کارکنان دولت ، آباد کردن استان و بی طرفی در رابطه با نمایندگان را در کارنامه دارد طرد کنید؟ ایشان نکنه به دبیرکلی سازمان ملل میخواهند انتخاب شوند ؟

دیدگاه شما