سه شنبه 5 شهریور 1392 - 9:29

ماجرای برکناری مدیران جانباز باسابقه در نفت‌وگاز گچساران چه بود؟

در روزهای گذشته خبرهایی از برکناری ۷ مدیر باسابقه در شرکت نفت و گاز گچساران حکایت داشت که در این بین ۵ نفر از جانبازان جنگ تحمیلی بوده اند، یکی از مدیران برکنار شده و مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران در این خصوص توضیح دادند.

به گزارش بویرنیوز، شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران یکی از شرکتهای فرعی تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که با ظرفیت تولید متوسط 740 هزار بشکه نفت در روز سهم عمده ای در تامین درآمدهای اقتصادی کشور دارد .

این شرکت تأثیرگذار در اقتصاد ملی در ماههای گذشته شاهد تغییرات متعدد مدیریتی بود به طوری که تماس های مردمی از گچساران، از نگرانی برخی کارمندان فعلی و سابق این شرکت در خصوص آینده شغلی شان حکایت دارد.

با برکناری 7 نفر در بخش های خدمات مهندسی، مدیریت امور حقوقی، مدیریت منابع انسانی، روابط عمومی، دفتر فضای سبز، مدیریت ترابری و دبیرخانه، فضای کاری این شرکت با انعکاس خبرهایی از برکناری جانبازان در شرکت نفت و گاز گچساران در رسانه های خبری تاحدودی بر هم خورد.

خبرهای انعکاس یافته از برکناری 7 مدیر باسابقه این شرکت که 5 نفر از آنان جانبازان جنگ تحمیلی بوده و در حوزه فعالیتی خود از کارکنان و مدیران برتر استانی و کشوری شناخته شده اند، حکایت داشت.

تسنیم ماجرا را از محمد باورساد مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران جویا شد.

باورساد این مسئله را اینگونه تشریح کرد: سلسله مراتب در شرکت ملی نفت بدین صورت است که روسای ادارات مختلف زیرنظر یک مدیریت قرار می گیرند و اینکه عنوان می شود 7 مدیر نفتی در گچساران برکنار شدند صحت ندارد. در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه سال جاری بنده به عنوان مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران شروع به کار کردم و چند روز بعد رئیس دفتر خودم را عوض کردم، که تعیین رئیس دفتر حق هر مدیرعامل است.

وی گفت: پس از یک تا دو هفته رئیس اداره ترابری استعفا داد، بعد از مدتی مدیرخدمات که ترابری زیرمجموعه تحت مدیریتش می شود یک نفر را به عنوان سرپرست ترابری تعیین کرد. این فرد جانباری 40 تا 50 درصد بود، این جانباز بعد از مدتی به دلیل جراحاتی که داشت عنوان کرد که می خواهم بروم حالت اشتغال بگیرم و دیگر نمی توانم در بخش سرپرستی کار کنم و یک مهندس خوشنام و رزمنده سابق از سوی مدیریت خدمات به عنوان رئیس ترابری انتخاب شد.

باورساد افزود: بعد از مدتی ما رئیس امور حقوقی را بنا به تشخیصی که دادیم عوض کردیم. اینها تماما قبل از انتخابات ریاست جمهوری بوده و اینکه عنوان می شود در دولت تدبیر و امید این تغییرات اتفاق افتاد صحت ندارد. پس از آن مدیریت خدمات تشخیص داد که رئیس بهسازی امکان را عوض کند و مسئول سابق در این سمت اکنون در سمتی مشابه در اداره مهندسی و ساختمان مشغول به کار شده است و این به معنای برکناری نیست.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران اضافه کرد: پس از آن دیدیم که فضای سبز شرکت به فضای زرد تبدیل شده و مدیر خدمات، رئیس فضای سبز را تغییر داد. پس از آن مسئول روابط عمومی که با مدرک دیپلم در این سمت مشغول به کار بود را تغییر داده و شخصی با مدرک مهندسی برق و سابقه کاری مرتبط را در این سمت منصوب کردیم. در ادامه مدیر منابع انسانی که در کشور مالزی در سطح دکترا تحصیل کرده است را جایگزین شخصی کردیم که لیسانس مدیریت داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه من به عنوان مدیرعامل، سطح فعالیت در شرکت نفت و گاز گچساران را ارتقا دادم، ادامه داد: به جز مدیر امور حقوقی و قراردادها که اقدام به سوزاندن مدارک رسمی شرکت کرده، بقیه افراد با خوبی و خوشی جایگزین شدند و اکنون نیز با معرفی به بخش منابع انسانی، یا در جایی دیگر مشغول به کار شده اند و یا در انتظار کاریابی بخش منابع انسانی هستند تا در روزهای آینده یا در شرکت نفت و گاز گچساران و یا در دیگر شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران مشغول فعالیت شوند.

یکی از افرادی که در این بین از برکناری خود گلایه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در واکنش به اظهارات مدیر عامل شرکت نفت و گاز گچساران گفت: رئیس دفتر مدیرعامل در تاریخ هفدهم اردیبهشت ماه تغییر کرد، رئیس امور اداری در تاریخ ششم مرداد، رئیس خدمات مهندسی در تاریخ دوم مرداد، رئیس امور حقوقی در تاریخ دوم مرداد، مدیر منابع انسانی در تاریخ 23 مرداد و رئیس فضای سبز شرکت در تاریخ 14 مردادماه تغییر کرد و تمامی این تاریخ ها بعد از انتخابات ریاست حمهوری و در شروع به کار دولت یازدهم بوده است.

این فرد همچنین با بیان اینکه مدیر سابق امور حقوقی و قراردادهای شرکت، سابقه فرماندهی گردان عاشورای صنعت نفت را داشته و در دوران سه ساله فعالیت وی حتی یک رأی علیه صنعت نفت در منطقه صادر نشده است، گفت: اینکه عنوان می شود ایشان به سوزاندن مدارک رسمی شرکت اقدام کرده کذب است.

به گفته وی، سرپرست امور ترابری را مجبور به استعفا کرده اند و به همین دلیل سرپرست جدید ترابری شرکت حاضر به ادامه فعالیت در این فضای کاری نشد.

این فرد که درخواست کرده نامش در خبر منتشر نشود تا شاید بیش از این مغضوب مدیر عامل نگردد، صریح کرد: طبق قانون صنعت نفت ایران، برای هر نیروی انسانی با هر رده و پست کاری باید پیش از برکناری، جایگاهی اداری درنظر گرفته شود و سپس اقدام به برکناری وی شود تا تغییرات منجر به بیکار ماندن نیروی انسانی یک شرکت نشود.

وی افزود: برخی افراد در این بین رده هایی دارند که به تناسب آن هیچ شرکتی با آن رده کاری اقدام به پذیرش نیروی برکنار شده نمی کند، از اینرو عنوان شده آینده شغلی این افراد مشخص نیست.

همچنین به گفته این فرد، حقوق ثابت افراد برکنار شده شرکت نفت و گاز گچساران طبق قوانین شرکت ملی نفت ایران در حال پرداخت شدن است و گلایه افراد برکنار شده از نحوه برخورد و رویه اعمال این تغییرات، مشخص نشدن پُست کاری بعدی پیش از برکناری و اصرار برای ترک گچساران برای ادامه فعالیت نفتی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65682
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما