سه شنبه 5 شهریور 1392 - 9:25

اظهارات جالب زنگنه: دفاع از بنزین ۳۰۰۰ تومانی / تغییر معاونان تا۱۰روز دیگر

ارائه امتیازاتی برای توسعه نفت با قراردادهای بیع متقابل توسعه‌یافته، تغییر معاونان نفتی تا ۱۰ روز دیگر، دفاع از بنزین ۳۰۰۰ تومانی، افزایش ظرفیت تولید نفت تا ۷ ماه دیگر و تدوین سازوکار جدید در پتروشیمی طی ۵ ماه مهمترین اخبار زنگنه بود.

به گزارش بویرنیوز به نقل از تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اظهار داشت: در حال حاضر در بخش گاز با یک کمبود تولید جدی مواجه هستیم.

وی افزود: هم اکنون در فصل تابستان به نیروگاه‌ها روزانه 90 میلیون لیتر سوخت مایع می‌رسانیم که این رقم در زمستان به بیش از 170 میلیون لیتر خواهد رسید.

زنگنه با بیان اینکه به‌جز 4 یا 5 میلیون لیتر مصرف روزانه سوخت مایع نیروگاه‌ها می‌توان بقیه حجم مصرف را با گاز جایگزین کرد، گفت: متأسفانه گازی که باید آن را با مصرف سوخت مایع جایگزین کنیم در پارس جنوبی از سوی دیگر کشورها برداشت می‌شود و در نیروگاه‌های ما سالی 18 میلیارد دلار سوختی که می‌توان آن را صادر کرد به مصرف می‌رسد.

وزیر نفت اذعان داشت: هم اکنون در پارس جنوبی، گاز، میعانات گازی، LPG و خوراک اتان صدها واحد پتروشیمی از دست ما می‌رود، ازاین‌رو اولین کاری که در وزارت نفت با اولویت پیگیری می‌شود تولید گاز در کوتاه‌ترین زمان از فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 است که این فازها با تولیدی معادل 7 فاز استاندارد حدود 170 میلیون مترمکعب گاز، 300 هزار بشکه میعانات گازی، 2 میلیون تن اتان و 2 میلیون تن LPG به تولید کشور اضافه خواهند کرد.

رساندن ظرفیت تولید نفت به مقدار سال 84 تا 7 ماه دیگر

وی ادامه داد: در مرحله بعدی مسئله نفت در اولویت قرار دارد و کار با هدف افزایش ظرفیت تولید نفت انجام می‌گیرد بدین معنی که توانایی افزایش تولید را در هر زمان داشته باشیم.

زنگنه با بیان اینکه میزان تولید نفت کشور همواره به شرایط بازار بستگی دارد، گفت: برنامه ریزی شده این افزایش ظرفیت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید سال 84 در مدت زمان 7 ماه انجام شود.

این عضو کابینه دولت، مشکل اصلی صنعت نفت را گرفتاری ظرفیت‌های مدیریتی این صنعت دانست و گفت: مشکل کنونی ما در صنعت نفت پول نیست بلکه مشکل گرفتاری ظرفیت‌های مدیریتی، نابسامانی‌ها و به‌هم ریختگی‌هاست که موجب شده در چندسال اخیر پول زیادی خرج شود اما بهره‌وری آن پایین باشد.

زنگنه در خصوص برنامه‌های میان‌مدت خود در وزارت نفت اذعان داشت: در میان‌مدت به توسعه بقیه فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین مشترک نفتی و گازی خواهیم پرداخت.

هنوز تغییری در وزارت نفت نداده‌ام/ تغییرات از 10 روز دیگر

وزیر نفت در پاسخ به اینکه ادامه تغییرات در وزارت نفت چه‌زمانی انجام می‌گیرد، گفت: هنوز تغییراتی در وزارت نفت ندادم، فقط در این مدت دو حکم مدیرکل دفتر بازرسی و مدیرکل دفتر شکایات صادر شد و چند سرپرست تعیین شد.

وی افزود: تغییرات را ظرف 10 روز آینده و پس از تکمیل مطالعات انجام می‌دهم و محور اصلی تغییرات معاونانم است اما تمامی معاونان را تغییر نمی‌دهم.

زنگنه با بیان اینکه میزان مصرف شاخص مناسبی برای تشخیص بهره‌وری نیست، اذعان داشت: باید به‌جای اندازه گیری میزان مصرف، شدت انرژی به‌عنوان شاخص در نظر گرفته شده کاهش یابد.

وی ادامه داد: مثلاً در یک اقتصاد 400 میلیارد دلاری هرچه میزان مصرف انرژی برای تحقق این 400 میلیارد دلار کمتر باشد، بهتر است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به‌منظور تأمین همین هدف تشکیل شد، گفت: باید بهینه سازی مصرف و حرکت به‌سمت آن احیا شود و این کار جزو برنامه‌های میان‌مدت من است.

قانون هدفمندی باید مورد بازنگری قرار گیرد

زنگنه اجرای قانون هدفمندی را به‌صورت دم‌بریده و ناقص دانست و گفت: پیش از این در ماده 3 برنامه چهارم توسعه موضوع هدفمندی دیده شده بود اما مجلس هفتم با حذف بخش قیمت گذاری که جان این ماده قانونی بود آن را خراب کرد.

وی افزود: باید به‌سمت اصلاح قیمت برویم و مشخص کنیم که با این پول می‌خواهیم چه کنیم.

زنگنه به خودرو و مصرف سوخت به‌عنوان مثالی برای این رویّه اشاره کرد و اذعان داشت: خودروهایی تولید کنیم که مصرفشان بالاست، جلوی واردات خودرو را نیز بگیریم، خودروی داخلی با مصرف بالا و گران‌تر از قیمت واقعی به مصرف کننده بدهیم، اینها اجحاف در حق مصرف کننده است.

وی ادامه داد: این رویّه باید اصلاح شود و حتماً باید این قانون هدفمندی که به‌طور کامل اجرا نشده، با توجه به عملکرد، تجربه به‌دست آمده و نتایج اجرای آن، مورد بازنگری قرار گیرد.

قیمت مناسب بنزین لیتری 3 هزار تومان است

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت به‌عنوان یکی از اعضای دولت در قیمت گذاری نقش دارد، گفت: برای فراورده‌های نفتی قیمتی که در منطقه معامله می‌شود مناسب است و برای گاز نیز کمترین قیمت صادراتی آن مناسب خواهد بود.

وی افزود: با این شرایط قیمت مناسب بنزین بالای 3 هزار تومان است اما شرطش این است که خودرویی تولید کنیم که رقابتی باشد نه‌اینکه برای گذران زندگی خودروسازان به مردم زور بگوییم.

زنگنه از مذاکره خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: نظر آقای نعمت‌زاده نیز در خصوص تولید خودرو با نظر من یکسان است.

وی خاطرنشان کرد: در تولید خودروی مناسب و اصلاح این رویّه باید حرکتی را آغاز کنیم تا ظرف 3 تا 4 سال آینده به این هدف برسیم.

دیپلماسی فعال با همکاری وزارت نفت و وزارت امور خارجه

وزیر نفت با بیان اینکه معتقدم وزارت نفت و وزارت امور خارجه می‌توانند کمک بسزایی به یکدیگر در پیشبرد دیپلماسی کشور کنند، اظهار داشت: وزارت امور خارجه با کمک به بازاریابی‌ها می‌تواند به وزارت نفت کمک کند و بهترین کمک وزارت نفت به وزارت امور خارجه نیز افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت است تا این وزارتخانه در مذاکرات خود از موضع قدرت وارد شود.

وی افزود: در نظر داریم تمامی امور مربوط به بازاریابی و فروش نفت در امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران متمرکز شود اما در بازاریابی و فروش از تمامی ظرفیت‌های ملی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور استفاده می‌کنیم.

زنگنه با بیان این مطلب که این مسئله به‌معنای این نیست که همه بتوانند فروشنده نفت باشند، گفت: هرکس بتواند در بازاریابی نفت کمک کند مطمئناً هم کشور و هم صنعت نفت و هم شخص فعال در این زمینه سود خواهند برد که در این میان می‌توانیم از ظرفیت‌های اتحادیه‌ها و بورس نفت کمک بگیریم.

برای توسعه نفت امتیازاتی خواهیم داد

وزیر نفت تصریح کرد: تغییر ساختاری قراردادهای نفتی را با هدف اینکه این قابلیت را در قراردادها ایجاد کنیم که بتوانیم در میادین موجود طرحهای افزایش ضریب بازیافت را اجرایی کنیم؛ پیوستگی برای تولید و اکتشاف ایجاد کرده و برای پیمانکاران نیز جذابیت بیشتری برای فعالیت در توسعه نفت ایجاد کنیم در نظر گرفتیم.

وی افزود: برای توسعه نفت امتیازاتی خواهیم داد که این امتیازات در خزر بیشتر است، در زاگرس میانی، غرب زاگرس و پارس جنوبی نیز متفاوت است که در مجموع این قراردادهای جدید، بیع متقابل توسعه یافته است.

زنگنه با بیان اینکه مردم وضعیت برداشت نفت از میادین مشترک را مطلوب نمی‌دانند، اذعان داشت: من نیز نظر مردم را قبول دارم و تلاش می‌کنیم تا به اهداف توسعه‌ای در این زمینه دست یابیم.

تغییر اساسی در تولید پارس جنوبی

وزیر نفت شرط انجام مذاکره را حضور از جایگاه قدرت دانست و گفت: اگر قطر برای مذ اکره در پارس جنوبی بیاید من همین فردا حاضر به انجام این مذاکره هستم اما قطر هرزمان که وضع ما خوب بوده برای مذاکره پیش‌قدم شده اما زمانی که وضع مناسبی نداریم به مذاکره تن نمی‌دهد.

وی افزود: باید به وضعیتی برسیم که تولیدمان بالا رفته و از دیدگاه قدرت به مذاکره وارد شویم که این افزایش تولید از پارس جنوبی در اوسط سال آینده محقق شده تولید به‌طور اساسی تغییر خواهد کرد.

زنگنه با بیان اینکه برنامه اکتشافات جدید ادامه خواهد داشت، گفت: برای اکتشاف دو بخش سامان داده شده که یکی اکتشاف مستقیم خود مدیریت اکتشاف است و دیگری این است که یک بلوک یا منطقه را به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم تا خودشان کار سرمایه گذاری و انجام اکتشاف را انجام دهند اما به‌دلیل نبود بسترهای مناسب قانونی برای مالکیت ملی نفت و گاز در صورت اکتشاف و اشکالات ساختاری موجود این بخش از انجام امور اکتشاف اجرایی نشد.

دبیرکلی اوپک برای ما چندان مهم نیست

وزیر نفت از آمادگی کامل ایران برای همکاری با اعضای اوپک و مجمع صادرکنندگان گاز خبر داد و گفت: جایگاه ما در اوپک تضعیف شده و تنها راه ارتقای آن بالا رفتن ظرفیت تولید و افزایش سطح تولید واقعی است.

وی افزود: دیبرکلی اوپک برای ما فرع است درواقع دبیرکل تأثیر چندانی در اوپک ندارد اما این بدین معنی نیست که بگذاریم حق ما را نادیده بگیرند.

زنگنه قیمت فعلی نفت را قیمت مناسبی دانست و گفت: از نظر سیاست‌مداران افزایش قیمت نفت مناسب است چرا که در کوتاه‌مدت مشکلات کشور را حل می‌کند اما ما همواره در زمان افزایش جهانی قیمت نفت، تولیدمان کاهش یافته و دیگران از این افزایش قیمت بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت نفت در درازمدت باعث می‌شود سهم اوپک در بازار کاهش یابد، با افزایش نفت به 100 دلار تولید غیرمتعارف نفت مثل شل گسها اقتصادی شد به‌طوری که اوباما اعلام کرد امریکا که بزرگترین وارد کننده نفت جهان بوده در سال 2016 به صادرکننده نفت تبدیل می‌شود.

تدوین سازوکار جدید در پتروشیمی تا 5 ماه آینده

زنگنه با بیان اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی دولت نباید روی پتروشیمی سرمایه گذاری کند، گفت: با سرمایه دولت پتروشیمی از یک میلیارد دلار در سال 76 به 20 میلیارد دلار رسید و برای جهش دوم پتروشیمی و رسیدن به 40 میلیارد دلار و تبدیل شدن به رتبه نخست منطقه باید فرصت‌های برابر و بدون رانت در شرایط سرمایه گذاری، کار، دسترسی به فاینانس‌ها و دسترسی به خوراک برای همه ایجاد کنیم که این سازوکار جدید در صنعت پتروشیمی ظرف 5 ماه آینده تدوین می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان تا پایان سال جاری گفت: وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با بهره برداری از ان حدود 35 میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین کشور اضافه شده و به ثبات خوبی در تولید بنزین می‌رسیم، خوب نیست و بسیار آشفته است چرا که سهامداران آن حاضر به تزریق منابع مالی به پروژه نیستند، باید با آنها جلسه ای بگذاریم که این مهم در برنامه هفته آینده من قرار دارد.

باید با نفت، اقتصاد را گسترش داد تا سهم نفت در اقتصاد کم شود

زنگنه با بیان “… در وهله کنونی چاره‌ای نداریم جز اینکه از نفت برای بودجه جاری کشور استفاده کنیم”، گفت: باید از نفت در بخش سرمایه‌گذاری‌های باز با بازگشت مناسب سرمایه استفاده کرد و به‌عبارتی از نفت باید برای گسترش اقتصاد بهره گرفت”.

وی افزود: در اقتصاد 400 میلیارد دلاری درآمد 150 میلیارد دلاری نفت می‌شود سهم 40 درصدی نفت در اقتصاد ولی اگر اقتصاد گسترش یابد و به 1000 میلیارد دلار برسد در صورت تحقق درآمد 200 میلیاردی نفتی نیز، سهم نفت به 15 تا 20 درصد می‌رسد.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: برای گسترش اقتصاد به‌کمک درآمدهای نفتی، صندوق توسعه ملی بسیار راهگشاست تا با هدایت سرمایه‌ها توسط این صندوق بتوانیم روز به روز اقتصاد ملی را بزرگتر کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65678
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما