دوشنبه 4 شهریور 1392 - 2:50

“میانجی” گفتگو بین ایران و آمریکا مشخص شد

سایت “ایران در جهان(irandarjahan) با انتشار این خبر نوشت: منابع عمانی آگاه می‌گویند اقداماتی که قرار است مسیر گفتگوها را هموار کرده و در تهران مورد بررسی قرار گیرد در قدم اول بر معضل «سویفت» استوار است که باعث شده نزدیک به هشتاد میلیارد دلار سرمایه ایران در خارج از مرزهایش بلوکه شود و در قدم دوم موضوع غنی‌سازی مطرح خواهد شد. این منابع تاکید کردند که انتظار می‌رود توافقی ایجاد شود که بر اساس آن ایران از حجم و سرعت غنی‌سازی کاسته و در مقابل غرب غنی‌سازی از طرف ایران را به رسمیت می‌شناسد.»

 

 

به نوشته ” ایران در جهان” « نکته قابل تأمل در این سفر ـ که دومین سفر سلطان قابوس به ایران پس از انقلاب اسلامی است ـ به «ویژه» بودن آن باز می‌گردد، چرا که قابوس نخستین مهمان خارجی حسن روحانی پس از شروع به کار رسمی به عنوان رییس‌جمهوری ایران است.

 

 

اطلاعات موجود حاکی از این است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جدید ایران، میزبان سلطان قابوس بوده و او را در سفرش همراهی می‌کند و پادشاه عمان نیز تنها قرار است با سید علی خامنه‌ای و حسن روحانی دیدار کند. قرار است روحانی دو دیدار قبل و بعد از ملاقات سلطان قابوس با رهبر ایران با او داشته باشد و هر دو دیدار با حضور ظریف برگزار می‌شود.»

 

 

این سایت می افزاید: «سلطان قابوس پیش از این در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز به ایران سفر کرده بود. آن سفر در شرایط بسیار حساسی صورت گرفت و پادشاه عمان در یک لحظه سرنوشت‌ساز تلاش کرد از طریق مذاکره مستقیم با رهبران ایران، از حمله نظامی تندروهای آمریکایی علیه این کشور جلوگیری کند. این سفر پس از حوادث ناشی از انتخابات سال ۲۰۰۹ ایران صورت گرفت و سلطان قابوس عملا محاصره غرب علیه ایران را شکست.

 

با این حال سفر کنونی سلطان قابوس با سفر نخست تفاوت دارد. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که وضعیت داخلی ایران آرام است؛ اما شرایط منطقه‌ای بسیار پیچیده شده و تمامی منطقه به سمت جنگ‌های کوچک و بزرگ غیر متمرکز و به نیابت از دیگران حرکت می‌کند.»

 

 

“ایران در جهان” اضافه کرد: «منابع آگاه عمانی می‌گویند که آمریکایی‌ها به این باور رسیده‌اند که باید اعتراف کنند ایران تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده و در حل هیچ پرونده‌ای در منطقه نمی‌توان این کشور را کنار گذاشت. به همین دلیل آمریکایی‌ها بار دیگر قدرت عربستان را احیا کردند تا توازن منطقه‌ای ایجاد شده و در نتیجه از حجم امتیازهایی که آمریکا باید به ایران بدهد، کاسته شود.

 

منابع مذکور فاش کردند که سلطان قابوس پیش از سفر به ایران موافقت ضمنی آمریکا با ابتکار عمل خود را گرفته و قصد دارد به شکل جدی در رابطه ایران و آمریکا به عنوان یک میانجی ظاهر شود تا عمان را از یک کشور کوچک توریستی به یک بازیگر منطقه‌ای تبدیل کند.»

 
سلطان قابوس پیش از این موفق شده بود در میانجیگری با تهران، شرایط آزادی سارا شورد، شین باور و جان فتال سه آمریکایی زندانی در ایران به اتهام جاسوسی را فراهم کرده و آنها را از طریق مسقط و در یک هواپیمای عمانی به آمریکا باز گرداند.

 

 

پادشاه عمان برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی نیز دعوت شده بود ولی به این سفر نرفته و یک هیئت بلندپایه را به جای خود فرستاده و به مسئولان ایرانی قول داد که اولین کسی باشد که پس از شروع به کار روحانی به تهران سفر می‌کند.

 
ذکر این نکته شاید جالب توجه باشد که سلطان قابوس مشغول ساختن یک بندر عظیم به نام الدقم در ساحل اقیانوس هند است و در جلسات خصوصی خود گفته که یکی از اهدافش وصل کردن قاره آسیا از نظر تجاری و ترانزیتی به آسیای میانه و قفقاز از طریق ایران است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65528
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما