شنبه 26 مرداد 1392 - 22:00

محمدعلی نجفی کیست و چه کرده است؟

چند روز پس از آن‌که محمدعلی نجفی نتوانست برای وزارت آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد، رییس‌جمهور او را به‌عنوان معاونش و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کرد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مدت کوتاه نیز برخی افراد از حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی، از انتخاب او به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استقبال کردند و حتی نجفی را شانسی دانستند که در خانه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری را زده است.

 

«محمدعلی نجفی» امروز در حالی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جایگزین «محمدشریف ملک‌زاده» شد که پس از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس دولت یازدهم،‌ نام افرادی مانند «حسین مرعشی»، «مهدی حجت»،‌ «سیدرضا صالحی امیری» و «محسن مهرعلیزاده» در قالب گزینه‌های احتمالی برای ریاست این سازمان مطرح شد.

 

رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کیست؟

 

محمدعلی نجفی در ۲۳ دی‌ماه ۱۳۳۰ در تهران به‌دنیا آمد و در دبیرستان «مروی» تحصیلات دوره‌ی متوسطه را به پایان رساند و پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته‌ی ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه‌ی فن‌آوری ماساچوست (MIT) دوره‌ی کاشناسی ارشد را گذراند ولی به‌دلیل فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران، دوره‌ی دکتری خود را ناتمام رها کرد و به کشور بازگشت.

 

نخستین مسوولیت نجفی پس از ورود به ایران، ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۵۹ به مدت یک‌سال بود. او توسط دکتر باهنر برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست رأی اعتماد بگیرد. او در چند دوره در دولت‌های شهید باهنر، میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی به‌عنوان وزیر آموزش وپرورش فعالیت کرد.

 

نجفی در دولت اصلاحات با حکم سیدمحمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. در انتخابات دوره‌ی نهم ریاست جمهوری، شایعه‌هایی مبنی بر نامزدی او به گوش رسید، ولی این اتفاق نیفتاد. او بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ معاون آموزشی صداوسیما بود. وی همچنین در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان، در انتخابات شورای شهر تهران شرکت کرد و توانست همراه با احمد مسجدجامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان در جمع ۱۵ نفره‌ی شورای شهر تهران قرار گیرد.

 

حسن روحانی که خردادماه امسال رییس‌جمهور شد، نخست نجفی را جزو وزرای خود به مجلس معرفی کرد، اما او فقط با اختلاف یک رأی (۱۴۲ رأی مثبت، ۱۳۳ رأی منفی، ۹ رأی ممتنع، از مجموع 284 رأی) نتوانست به وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش برود و حالا با این انتصاب جدید، معاون رییس‌جمهور خواهد بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=63389
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما